21 listopada
Sobota , godzina: 18:00 Muzyka Piotra Czajkowskiego / koncert charytatywny
foto
Bartosz Koziak
Bartosz Koziak

Bartosz KOZIAK - wiolonczela
Miłosz KULA - dyrygent
Toruńska Orkiestra Symfoniczna

W programie:

S. Moniuszko - Uwertura Bajka
P. Czajkowski - Wariacje rococo na wiolonczelę i orkiestrę op.33
P. Czajkowski - II symfonia c-moll Małorosyjska op. 17

W przerwie koncertu odbędzie się aukcja obrazów malowanych przez profesorów Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu.
Pozyskane podczas koncertu środki w całości przeznaczone zostaną na sfinansowanie funduszu rehabilitacyjnego pacjentów toruńskiego Oddziału Hematologii.

Uwertura Bajka Stanisława Moniuszki jest jednym z trzech wyłącznie instrumentalnych dzieł „ojca” polskiej opery. Mimo, że określa się ją jako „uwerturę fantastyczną” nie ma ona programu literackiego. Jak pisał Witold Rudziński w biografii kompozytora ''...mimo braku programu literackiego odnosimy wrażenie, że lepiej rozumiemy, o co chodzi w tej muzyce, gdy jej słuchamy, niż gdy o niej mówimy. [...] Zarówno za życia kompozytora jak i współcześnie, często pojawia się w programach koncertów.

Słynne Wariacje rococo na wiolonczelę i orkiestrę  op. 33 Piotra Czajkowskiego są swoistym ukłonem w stronę muzyki dawnych czasów. Siedem błyskotliwych obrazów stanowi doskonały popis dla wiolonczelisty i w pełni wykorzystuje możliwości techniczne i kolorystyczne jego instrumentu oraz akompaniującej mu orkiestry smyczkowej. To efektowne dzieło, skomponowane na przełomie 1876-77 roku powstało przy współudziale znakomitego wiolonczelisty Wilhelma Fitzenhagena. Na toruńskiej scenie usłyszymy je w wykonaniu Bartosza Koziaka, utalentowanego wiolonczelisty młodego pokolenia.

Kolejny utwór Piotra Czajkowskiego to jego II symfonia c-moll Małorosyjska op.17. Napisana w 1872 r. w Kamionce pod Kijowem. Obfituje ona w ukraińskie melodie ludowe, które przywołuje kompozytor w każdej z czterech części utworu.  Należy do nurtu innych kompozycji Czajkowskiego z lat 70tych XIX wieku, które nabrały własnego, indywidualnego, nieco melancholijnego stylu. To właśnie ta symfonia wraz z Koncertem fortepianowym b-moll przyniosły kompozytorowi sławę i uznanie.

BARTOSZ KOZIAK – naukę gry na wiolonczeli rozpoczął jako siedmiolatek. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie w klasie Kazimierza Michalika, a następnie Akademię Muzyczną w Warszawie, gdzie studiował u tego samego pedagoga oraz pod kierunkiem Andrzeja Bauera (dyplom z odznaczeniem "Magna cum Laude"). Kształcił się także w Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe'a Mullera. Koncertował jako solista w kraju i zagranicą współpracując z najlepszymi dyrygentami i orkiestrami. Jest zwycięzcą 3. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie Praskiej Wiosny i zwycięzcą 11. Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Obecnie, od 2008 roku, jest asystentem w klasie wiolonczeli Andrzeja Bauera w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. 

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

03 kwietnia
Viva Italia ! Paganini / Rossini / Mendelssohn
17 kwietnia
Sax, film i Beethoven