14 maja
Sobota , godzina: 18:00 Koncert symfoniczny - GRIEG, RAVEL
foto

Zapraszamy do zakupu Abonamentów kwiecień - czerwiec 2016 w bardzo korzystnych cenach.
Poniższy koncert dostępny w ramach abonamantów A i B, szczegóły tutaj

W ramach koncertu bezpłatna opieka dla dzieci - Dzieciaki Sym-foniaki. szczególy tutaj.

Ignacy LISIECKI /fortepian/
Mirosław Jacek BŁASZCZYK /dyrygent/
Toruńska Orkiestra Symfoniczna

W programie:
G. Rossini - uwertura do opery Cyrulik sewilski
E. Grieg - Koncert fortepianowy a-moll op. 16
M. Ravel - Alborada del Gracioso
M. Ravel – Bolero

E. Grieg Koncert fortepianowy a-moll
Koncert fortepianowy a-moll Griega jest jedynym koncertem w twórczości tego głównego przedstawiciela norweskiej szkoły narodowej.  Kompozytor miał zaledwie dwadzieścia pięć lat kiedy skomponował ten rozpoznawalny na całym świecie temat. Już pierwsze tremolo kotłów przykuwa uwagę słuchacza, który potem pozostaje już zauroczony zarówno tajemniczymi jak i lirycznymi tematami przeplatającymi się z niezwykle urodziwymi norweskimi melodiami ludowymi. Całość maluje się niezwykle romantycznie.

Maurice Ravel Alborada del gracioso
Alborada del gracioso należy do szeregu utworów zawartych w Miroirs (Zwierciadła), dzieł, które jak mówił sam kompozytor przedstawiały „tak znaczną zmianę, że wyprowadziły z równowagi muzyków zżytych dotychczas z moim sposobem pisania”. Mimo, że cykl został skomponowany na fortepian Ravel znakomicie zinstrumentalizował Alboradę co przyczyniło się do jeszcze większej sympatii do tego dzieła. Właśnie w tym dziele widać nadzwyczaj wyraźnie upodobanie do folkloru hiszpańskiego, który reprezentowany jest przez temperament rytmiczny i namiętną zmysłową melodykę.

Maurice Ravel Bolero
Bolero nie bez przyczyny zdobyło sławę jako jeden z najpopularniejszych utworów XX wiecznych. Kompozycja powstała na zamówienie i została zadedykowana słynnej tancerce Idzie Rubinstein. Choć miała służyć jako podkład do sceny baletowej przedstawia właściwie jedną scenę rozgrywającą się w gospodzie hiszpańskiej. Melodia oparta jest właściwie na dwóch tematach ludowych, baskijskiego pochodzenia. Powtarzający się osiemnastokrotnie temat poprzez stopniowanie środków instrumentacyjnych i wspaniałe crescendo ilustruje narastający dramatyzm akcji. Utwór niezwykle działa na słuchaczy, tworząc emocjonalną więź między nimi a solistami grającymi ten rozpoznawalny temat.

Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

03 kwietnia
Viva Italia ! Paganini / Rossini / Mendelssohn
17 kwietnia
Sax, film i Beethoven