Subskrybuj newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o zbliżających się wydarzeniach.

6 października
Piątek , godzina: 19:00 Z Nowego i Starego Świata | Koncert Laureatów
foto

Podczas koncertu będzie możliwość bezpłatnego pozostawienia dziecka w wieku 5-10 lat pod opieką wykwalifikowanego personelu w ramach akcji TOS„Dzieciaki Sym-foniaki” Zapisów można dokonywać pod numerem: +48 602 253 809 lub mailem: edukacja@tos.art.pl

Wykonawcy:

Marcela Wierzbicka /sopran/
Maciej Koczur /dyrygent/
Toruńska Orkiestra Symfoniczna 

Gościnny występ artystów jako nagrody pozaregulaminowe przyznane przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.

W programie:
Ch.W. Gluck – Taniec furii z opery Orfeusz i Eurydyka              
Ch.W. Gluck  - Qual vita e Questa Mai, Che fiero momento – recytatyw i aria z II aktu opery Orfeusz i Eurydyka    
G. Puccini - Intermezzo z opery Manon Lescaut
G. Puccini - Walc Musetty z La Boheme
G. Verdi - Uwertura do opery Nabucco
Ch. Gounod -  Les Grands Seigneurs / Ah, je ris de me voir si belle - recytatyw i aria Małgorzaty z III aktu opery Faust
A. Dvořák - IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” op. 95 

Krzysztof Willibald Gluck tworzył w epoce przedklasycystycznej. Był reformatorem opery, autorem oper i baletów. Szczególnie znanym jego dziełem jest opera Orfeusz i Eurydyka, której fragmenty - Taniec furii, Qual vita e Questa Mai, Che fiero momento – recytatyw i aria z II aktu, usłyszymy na początek. Zabrzmią dwa utwory Giacomo Pucciniego: Intermezzo z opery Manon Lescaut oraz Walc Musetty z opery La Boheme. Manon Lescaut była pierwszą operą Pucciniego, która odniosła wielki sukces. La Boheme (Cyganeria) to kolejny sukces Pucciniego. Walc Musetty to aria śpiewana przez jedną z głównych bohaterek.  Pierwszą część koncertu zakończymy dziełami Giuseppe Verdiego. Otello to przedostatnia w dorobku artystycznym Verdiego opera, stworzona w późnym okresie jego twórczości. Kompozycja ta oznaczała zwrot od opery do dramatu muzycznego. Usłyszymy jej fragment, Ave Maria - Arię Desdemony. Muzycznie aria stylizowana jest na średniowieczny chorał gregoriański i chorałową psalmodię. Wprowadza nastrój smutku, melancholii, ale również jest to psychologiczne studium osoby głęboko wierzącej – modlitwa przynosi Desdemonie ukojenie. Nabucco G.Verdi skomponował wcześniej niż Otello. Była to jednak pierwsza opera, która przyniosła mu rozgłos. Najczęściej wykonywanym fragmentem tego dzieła jest Uwertura. Zawarte w niej tematy muzyczne powtarzają się w dalszych częściach opery.

W drugiej części naszego koncertu zabrzmi IX Symfonia e - moll “Z Nowego Świata” op.95 Antonina Dvoraka. Stanowi ona największe osiągnięcie twórcze kompozytora. Samo dzieło jest odzwierciedleniem wrażeń, uczuć i nastrojów Dvoraka, które wywołał wyjazd do Ameryki - stąd też taki tytuł tego dzieła. O wspaniałości dzieła decyduje nie tylko jej nastrojowość, bogactwo melodyczne czy urozmaicenia rytmiczne i znakomita instrumentacja, lecz szczególnie udane połączenie oryginalnych elementów ludowej muzyki amerykańskiej z rodzimymi, czeskimi intonacjami melodycznymi i rytmiką tańców słowiańskich. 

Marcela Wierzbicka – tegoroczna absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Hanny Michalak. Swoje umiejętności doskonali uczestnicząc w seminariach wokalnych prowadzonych m.in. przez H. Łazarską, O. Pasiecznik, I. Kłosińską, N. Shicoffa oraz M. Rzepkę. Na scenie zadebiutowała partią Tatiany w operze Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (XXII Bydgoski Festiwal Operowy). W swoim repertuarze ma także wiele dzieł oratoryjnych. Współpracuje z Orkiestrą Kameralną Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Filharmonią Warmińsko-Mazurską, Filharmonią Pomorską, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica oraz Capellą Bydgostiensis. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, występując w kraju i za granicą. Jest półfinalistką X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Klaudii Taev w Estonii (2017) oraz I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów w Lublinie (2017). Jest laureatką III Nagrody na VII Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie (2016), III Nagrody oraz Nagród Specjalnych na V Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2015), III Nagrody oraz Nagród Specjalnych na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Sosnowcu (2015), III Wyróżnienia i Nagrody Europejskiej Fundacji Promocji Sztuki Wokalnej X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Złote Głosy” w Warszawie (2015). Od lipca 2015 roku związana jest z Akademią Operową (Program Kształcenia Młodych Talentów) działającą przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. W grudniu 2015 roku została stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w marcu 2017 roku otrzymała Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Maciej Koczur – jeden z najbardziej utytułowanych dyrygentów młodego pokolenia. Doktorant w Katedrze Dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury dra hab. Pawła Przytockiego. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał dyrygując orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Wśród najważniejszych nagród wymienić należy: I nagroda VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego, laureat „Małego berła” Fundacji Kultury Polskiej (jego kandydaturę wysunął maestro Jerzy Maksymiuk), I miejsce summa cum laude, w kategorii orkiestr smyczkowych i symfonicznych, na międzynarodowym konkursie w Neerpelt, w ramach festiwalu „European Music Festival for Young People” w Belgii, III miejsce z wyróżnieniem, w kategorii orkiestr smyczkowych, na międzynarodowym konkursie w Wiedniu, w ramach festiwalu „4th Summa Cum Laude International Youth Music Festival”. 

Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

04 grudnia
Dwie sonaty, dwa ronda - recital fortepianowy
15 grudnia
Beethoven. W twórczym szale # 1 - koncert kameralny