6 kwietnia
Piątek , godzina: 19:00 POLSKIE GŁOSY - Tu i Teraz | polska muzyka współczesna
w ramach: Artysta - rezydent
foto

Poniższy koncert dostępny w ramach Abonamentu C (kwiecień 2018), szczegóły tutaj.

Polskie głosy to muzyczna prezentacja osiągnięć kompozytorskich współczesnych twórców, ze specjalnym naciskiem na współpracę ze środowiskiem kompozytorskim naszego regionu.
W trakcie weekendu 6-8 kwietnia zabrzmią dwa koncerty - symfoniczny i kameralny - oba poświęcone polskiej muzyce współczesnej, która, mamy nadzieję, ukazując swój wielowymiarowy i wielowątkowy obraz zapisze się w pamięci wszystkich uczestników wydarzenia.

Wystąpią:
Michał Szymanowski - fortepian
Szymon Bywalec - dyrygent
Toruńska Orkiestra Symfoniczna

W programie:
Maciej Bałenkowski - Comets
Włodek Pawlik - II Koncert na fortepian i orkiestrę ("Zamówienia kompozytorskie" Instytutu Muzyki i Tańca)
Piotr Moss - Dédicace VIII (polskie prawykonanie)
Suita Pomerania  (kompozycja zbiorowa):
I Tomasz Cywiński - Zamek Krzyżacki
II Rafał Kłoczko - Kamienica pod Gwiazdą 
III Jędrzej Rochecki - Fortefikacje toruńskie 
IV Ewa Fabiańska - Jelińska - Katedra Świętych Janów 
V Magdalena Cynk - Jarmark Katarzyński 

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Artysta - rezydent" 

Michał Karol Szymanowski
Jeden z najbardziej obiecujących polskich pianistów młodego pokolenia. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu Katarzyny Popowej-Zydroń oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie Zygmunta Rycherta. Doskonalił swoje umiejętności także w berlińskiej Hochschule für Musik Hanns Eisler, w klasie fortepianu Eldara Nebolsina. Obecnie pełni funkcję asystenta w Akademii  Muzycznej w Bydgoszczy i w Łodzi.
Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m. in.: Konkursu Mozartowskiego MozARTe w Akwizgranie (2016), im. F. Chopina w Daegu w Korei (2015), im. J. Zarębskiego w Warszawie (2012), o stypendium Yamaha Music Foundation of Europe w Katowicach (2011), im. I. J.  Paderewskiego w Bydgoszczy (2010), Pamięci V. Horowitza w Kijowie (2007) czy Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopinaw Warszawie (2015, 2008).
Michał Szymanowski występował w Polsce, Europie (m. in. w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Francji, Anglii, Belgii, Szwajcarii), Azji (Japonia, Korea, Hongkong) oraz za oceanem (w USA, Brazylii, Argentynie czy Wenezueli). Koncertował w Pałacu Narodów ONZ w Genewie, w Auli Pawła VI w Watykanie (koncert dla Benedykta XVI), w Belwederze dla prezydenta Komorowskiego oraz w wielu filharmoniach na całym świecie. Gościł na festiwalach w Polsce i za granicą, w tym na Oficina de Música w Kurytybie, Chopiniana w Buenos Aires, Festival Europeo de Solistas w Caracas, Festival Pianistico w Rzymie, Long Lake Festival w Lugano, a także trzykrotnie na Festiwalu „Chopin i Jego Europaˮ, gdzie brawurowo wykonał m.in. koncerty fortepianowe Ignacy Jana Paderewskiego i Józefa Wieniawskiego.
Współpracował ze znakomitymi dyrygentami, takimi jak Alfredo Rugeles, Medardo Caisabanda, Jacek Kaspszyk, Antoni Wit, Marek Pijarowski czy Michał Dworzyński, grając z towarzyszeniem m.in. Teresa Carreño Youth Orchestra of Venezuela, Orkiestry Symfonicznej Teatru Narodowego w Brasilii, Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestry Filharmonii w Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie, Bydgoszczy, a także Polskiej Orkiestry Radiowej, Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus oraz Capelli Bydgostiensis.
Oprócz repertuaru solowego Michał Szymanowski często wykonuje również muzykę kameralną, koncertując z Kwartetem Śląskim, Erzhanem Kulibaevem, Benedictem Kloecknerem, Anną Marią Staśkiewicz, Marią Machowską i innymi artystami.
Michał Szymanowski nagrał dwie płyty dla wytworni CD Accord z utworami Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Józefa Wieniawskiego. Albumy pod nazwą Michał Szymanowski Piano Recital zostały wysoko ocenione przez krytykę; w jednej z recenzji napisano: „Niepospolity talent, po którym można wiele oczekiwaćˮ.

Maciej Bałenkowski (ur. 1993) – kompozytor, teoretyk muyki. Od 2015 swoje utwory konsultuje z prof. dr. h.c. mult. Krzysztofem Pendereckim, a od roku akademickiego 2017/2018 jest doktorantem w jego klasie w Akademii Muzycznej w Krakowie. Utwory Macieja Bałenkowskiego prezentowano m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, wielu krajach Europy i niemal w całej Polsce. Odbywał stypendia w Hochschule der Künste Bern w ramach programu „Swiss mobility“ oraz w Conservatorio superior de música „Joaquín Rodrigo" Valencia.

Włodek Pawlik (ur. 1958) - pianista i kompozytor, laureat pierwszej i jedynej nagrody Grammy 2014 dla polskiego jazzu, za płytę „Night In Calisia. Cechą charakterystyczną twórczości Pawlika jest wyjątkowa łatwość i naturalność, z jaką porusza się w swojej twórczości posługując się różnorodnymi technikami w komponowaniu muzyki. Jest bez wątpienia mistrzem muzycznego collage'u . W jego dorobku znajduje 30 autorskich płyt, szereg dzieł muzyki filmowej, teatralnej, kompozycji orkiestrowych, muzyka do baletu, opera, kantata, dwa koncerty fortepianowe, utwory wokalne.

Piotr Moss (ur. 1949) jest autorem licznych kompozycji orkiestrowych, kameralnych, solowych, chóralnych a cappella, wokalno-instrumentalnych oraz scenicznych. Na czoło wysuwa się muzyka instrumentalna, w tym - obok dzieł na orkiestrę, solowych oraz utworów przeznaczonych na różne konfiguracje instrumentalne - szereg kompozycji na instrument solo z towarzyszeniem orkiestry. W swoich zainteresowaniach wykorzystuje wszystkie nieomal gatunki i formy, posługuje się zróżnicowanymi środkami techniki kompozytorskiej, Obok dzieł instrumentalnych ważne znaczenie w dorobku kompozytorskim Mossa odgrywają dzieła wokalne i wokalno-instrumentalne, wśród których szereg jest o tematyce religijnej.

SUITA POMERANIA to kompozycja specjalnie napisana dla Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego. Wszyscy kompozytorzy tego dzieła to absolwenci toruńskiej szkoły muzycznej, urodzeni w Toruniu.

Zamek Krzyżacki ta bardzo krótka muzyczna opowieść o Zamku Krzyżackim oparta w całości na pieśni Christ ist erstanden (Chrystus zmartwychwstał) – staroniemieckiej pieśni wielkanocnej, której melodia opiera się na łacińskiej sekwencji Victimae Paschali Laudes. Sama pieśń Christ ist erstanden jest przypuszczalnie najstarszą pieśnią liturgiczną spisaną w języku niemieckim, uznaną przez Zakon Krzyżacki za hymn zwycięstwa.
Tomasz Cywiński jest kompozytorem i aranżerem. Instrumentuje i aranżuje dla Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, dla  festiwalu Tour de Carillon, Toruńskiego Blaszanego Kwartetu Dętego  Copernicus Brass, , gdańskiego kwintetu Hevelius Brass. Wyróżniony w Konkursie Kompozytorskim Fides et Ratio (2009) oraz w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Muzyka Ogrodowa Wrocław-Kraków (2010/11). Otrzymał II nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralny Utwór Liturgiczny (2011).

Kamienica pod Gwiazdą - utkana z krótkich motywów, które zmieniają się jak liczne ornamenty umieszczone na Kamienicy, które z daleka wyglądają podobnie, z bliska są zupełnie różne.
Rafał Kłoczko - dyrygent, kompozytor, teoretyk muzyki. Sztuki dyrygenckiej uczył się pod okiem m.in. R. Delekty, W. Michniewskiego, J. Przybylskiego, M. Guidariniego, J. Kaspszyka, C. Mettersa, E. Wiesztordt i G. Chmury. Obecnie pracuje nad doktoratem z dyrygentury w krakowskiej Akademii Muzycznej. W roku 2016 pełnił będzie funkcję asystenta przy Filharmonikach Wiedeńskich w ramach najsłynniejszego festiwalu operowego na świecie Salzburger Festspiele 2016, a od 2017 r. odbywa staż dyrygencki w Wiedeńskiej Operze (Wiener Staatsoper).

Fortefikacje toruńskiegra słów, nawiązuje do fortyfikacji, jest głośny, kompozytor chciał wyrazić kontrast między światem kultury a światem militarnym, dwa nastroje – tętniące życiem miasto z jazzującym klimatem, z drugiej prosta rzeczywistość zmieniająca się pod wpływem militarnych działań.
Jędrzej Roch Rochecki absolwent kompozycji, teorii muzyki i reżyserii dźwięku w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatem m.in. nagrody publiczności na festiwalu „Dźwiękowe Perspektywy Ekranu” w Bydgoszczy, II nagrody w Ogólnouczelnianym Konkursie na Concerto Grosso, I nagrody w Konkursie Kompozytorskim im. M. Gordiejuka (AM Bydgoszcz).. Zajmuje się także wykonawstwem muzyki współczesnej. W swoich pracach kompozytorskich wykorzystuje możliwości muzyki elektronicznej komponuje muzykę do filmów i animacji.

Katedra Świętych Janów – miejsce szczególne dla kompozytorki ma charakter kontemplacyjny i refleksyjny. Jest próbą przybliżenia licznych pięknych wspomnień związanych z tym wyjątkowym miejscem. Utwór został skomponowany na pięć dialogujących między sobą instrumentów solowych (flet, klarnet, skrzypce, altówka, wiolonczela) i orkiestrę smyczkową. 
Ewa Fabiańska - absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Kozuba w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie aktualnie pracuje jako adiunkt. Ukończyła także studia podyplomowe w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu pod kierunkiem prof. Reinharda Kargera (2014), a w roku 2016 uzyskała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki. Jej utwory są regularnie wykonywane w kraju oraz za granicą (m.in. w Czechach, Austrii, Holandii, Luksemburgu, na Słowenii, USA). Jest laureatką wielu prestiżowych ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich m.in. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Gramodeska” w Pradze, Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na utwór perkusyjny w Oklahomie (USA), First Accordion Composition Competition w Madrycie, Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Artistes en Herbe” w Luksemburgu czy Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego, organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Jej utwory są wydawane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne PWM, DUX oraz Norsk Musikforlag z Norwegii.

Jarmark Katarzyński oddaje atmosferę jarmarku, jest czymś w rodzaju  spaceru po straganach. Słychać dzwon Tuba Dei a żywiołowa, zmienna, radosna,  wesoła, muzyka oddaje zgiełk, szum, ruch, nawiązując do ludowości. Jako, że Jarmark Katarzyński co roku towarzyszy Świętu Miasta odbywającemu się na Starówce w czerwcu. Na straganach oprócz  żywności, są. wyroby związane z kulturą ludową, a także biżuterię, galanterię skórzaną, ceramikę, szkło artystyczne, wyroby z drewna, kamienia, pamiątki, wyroby z mosiądzu, wikliny.
Magdalena Cynk jest rodowitą torunianką, absolwentką toruńskiego Zespołu Szkół Muzycznych oraz  Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (klasa kompozycji prof. Franciszka Woźniaka). Studiowała  naukę gry na carillonie w Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w Królewskiej Szkole Carillonowej w Mechelen w Belgii. Pisze kompozycje solowe, kameralne, orkiestrowe i chóralne które wykonywane są w wielu miastach regionu, Polski i Europy. Najważniejszymi utworami w jej dotychczasowej twórczości są kompozycje wokalno-instrumentalne, z tekstami często związanymi z kulturą i historią Torunia. Z jej inicjatywy w 2012 roku zostało reaktywowane Pomorskie Towarzystwo Muzyczne, którego została prezesem.

 Wszystkie części, choć napisane przez różnych kompozytorów komponują się w harmonijną całość.

Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

09 listopada
KONCERT NIEPODLEGŁOŚCIOWY
11 listopada
Symfonika Familijna | Polskie melodie dla Niepodległej