26 maja
Niedziela , godzina: 17:00 Muzyczne bukiety dla mam
foto
Radosław Droń fot. Łukasz Ułanowski
Radosław Droń fot. Łukasz Ułanowski
Koncert z okazji Dnia Matki.
Program koncertu:
G. Rossini – Uwertura do opery Sroka złodziejka
H. Wars – Koncert na fortepian i orkiestrę
H. M. Górecki – Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40
M. Glinka – Walc - Fantazja
J. Sibelius – Valse Triste
J. Strauss – Odgłosy Wiosny
P. Czajkowski – Walc z baletu Jezioro Łabędzie
Wystąpią: 
Piotr Orzechowski (Pianohooligan) – fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Radosław Droń – dyrygent

Dzień Matki jest szczególnym świętem, w którym dziękujemy osobom, którym tak wiele w życiu zawdzięczamy. Wszystkim mamom dedykujemy nasz muzyczny bukiet, nieco klasyczny, nieco nowatorski i fantazyjny.

Koncert rozpocznie uwertura do Sroki złodziejki Gioacchina Rossiniego, pierwszej w historii opery o tematyce realistycznej. Żywiołowa rytmika, dynamiczność i różnorodność zastosowanych rozwiązań stanowią doskonałe wprowadzanie do dowcipnej, miejscami sielankowej historii Ninetty, niesłusznie oskarżonej o kradzież, której dokonała tytułowa sroka. Po niej nastąpi wykonanie Koncertu na fortepian i orkiestrę Henryka Warsa, kojarzonego przede wszystkim ze znanymi piosenkami wykorzystywanymi także w ścieżkach muzycznych do filmów. Ten jednoczęściowy, niezwykle nastrojowy i liryczny, niekiedy dramatyczny utwór został przypadkowo odkryty kilkadziesiąt lat po śmierci kompozytora. 

Dalsza część koncertu zostanie poświęcona nastrojowym i zróżnicowanym muzycznie walcom. Na początku przybliżymy postać twórcy rosyjskiej szkoły narodowej Michaiła Glinki za pomocą  dynamicznej i ciekawej fantazji Walz-Fantasia, utrzymanej w tonacji h-moll istniejącej w aż trzech wersjach. Następnie przejdziemy do melancholijnego i zmiennego utworu Valse-Triste Jeana Sibeliusa. Stanowi on ilustrację do dramatu Arvida Järnefelta Kuolema opowiadającego historię syna czuwającego przy umierającej matce. W dalszej kolejności zaprezentujemy radosną kompozycję Odgłosy wiosny Johanna Straussa, skomponowaną na cześć jego przyjaciela Alfreda Grünfelda. Koncert zakończy się słynnym zwiewnym i subtelnym walcem z baletu Jezioro Łabłędzie Piotra Czajkowskiego, do którego powstania przyczyniły się siostrzenice kompozytora bawiące się drewnianymi łabędziami.

 

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.


Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym. Dyrygentem-rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2018/2019 jest Radosław Droń.

PIOTR ORZECHOWSKI ‘PIANOHOOLIGAN’ 

Rocznik 1990. Pianista i kompozytor, absolwent Berklee College of Music, jeden z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Po głośnym zwycięstwie na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition (2011) występuje na całym świecie, a jego albumy sygnuje m.in. Decca Classics. Piotr Orzechowski porusza się z powodzeniem na gruncie muzyki klasycznej i improwizowanej, nierzadko zacierając ich granice. Tak było w przypadku okrzykniętego sensacją fonograficzną debiutu płytowego pt. Experiment: Penderecki (Decca/Universal, 2012), będącego próbą znalezienia rdzenia stylu K. Pendereckiego poprzez przełożenie warstwy orkiestrowej jego utworów na fortepian solo. Widoczne jest to również na albumie wydanym ze swym zespołem High Definition Quartet pt. Bukoliki, będącym jego autorską aranżacją muzyki W. Lutosławskiego na kwartet jazzowy (ForTune, 2015). Inne przedsięwzięcia fonograficzne, które ma na swoim koncie to wydany z HDQ krążek pt. Hopasa z autorskimi kompozycjami (EmArcy Records/Universal, 2013), nagrany wraz z Marcinem Maseckim z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis album pt. Bach Rewrite (Decca/Universal, 2013), czy solowe 15 Studies for the Oberek (Decca/Universal, 2014), twórczo analizujące poszczególne elementy polskiego tańca – oberka.

Oprócz działalności solowej jako pianista jazzowy, występuje jako solista z wiodącymi orkiestrami polskimi, m.in. Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Kameralną AUKSO, czy Polską Orkiestrą Radiową.

Współpracował z gigantami muzyki współczesnej, takimi jak Philip Glass, Steve Reich, czy Krzysztof Penderecki. Występował z wybitnymi postaciami światowego i polskiego jazzu, takimi jak Randy Brecker, Avishai Cohen, Victor Mendoza, Michał Urbaniak czy bracia Oleś. Ma na swoim koncie projekty z innymi wielkimi osobowościami świata muzyki jak, m.in.: Adrian Utley z Portishead, Carlos Zíngaro, Agata Zubel, Skalpel, William Basinski, Fennesz, czy Krzysztof Knittel.

Ceniony za indywidualny, rozpoznawalny styl, będący wynikiem poruszania się na pograniczu gatunków – nowoczesnej muzyki improwizowanej i współczesnej, sięgania do tradycji romantyzmu czy impresjonizmu, czerpania z nurtu sonorystycznego, a z drugiej strony odważnych muzycznych reinterpretacji.

Laureat „Grand Prix Jazz Melomani” w kategoriach: „Nadzieja Melomanów” oraz „Płyta Roku” za album Hopasa, otrzymał nominacje do najważniejszych polskich nagród: „Koryfeusz Muzyki Polskiej”, „Gwarancje Kultury”, czy „Fryderyk”.

Jesienią 2017 nakładem Decca/Universal ukazała się trzecia solowa płyta Piotra Orzechowskiego pt. 24 Preludes & Improvisations, będąca próbą analizy idiomu improwizacji. 2-płytowe wydawnictwo stanowi podsumowanie dotychczasowej działalności artysty. 

www.pianohooligan.com


Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

22 września
Gdy ostatnia róża zwiędła | CZAS DLA NAS
22 września
Gdy ostatnia róża zwiędła | CZAS DLA NAS