26 kwietnia
Piątek , godzina: 19:00 Od klasyki do Nowego Świata
miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki
w ramach: koncert symfoniczny
wstęp:
Bilety: 40 zł N, 30 zł U; Abonament-Symfoniczny kwiecień 2019 (dostępny w kasie CKK Jordanki)
foto
fot. Łukasz Ułanowski
fot. Łukasz Ułanowski

W programie:
L. van Beethoven - Uwertura Leonora II (w ramach cyklu Beethoven 20/20)
C. M. Weber - I Koncert klarnetowy f-moll op. 73
------------------
H. Villa-Lobos -  Bachianas Brasileiras No. 4
C. Guerra-Peixe - Mourão
A. Ginastera - Estancia: Four Dances op.8a
A. C. Jobim - Girl from Ipanema

Wystąpią:
Mateusz Szwankowski - klarnet
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Linus Lerner - dyrygent (Brazylia/USA)

Ludwig van Beethoven w trakcie tworzenia opery Fidelio, skomponował cztery uwertury, w tym trzy nawiązujące do postaci odważnej i walecznej Leonory, nazwane od jej imienia i opatrzone kolejnymi numerami rzymskimi, zgodnie z kolejnością powstawania. Leonora II to utwór utrzymany w tonacji C-dur, co skutkuje triumfalnym i radosnym nastrojem. Częściej wykonywana niż jej poprzedniczka, uznawana jest za prostszą i mniej efektowną niż jej następczyni, ale także za ciekawszą muzycznie.

Ulubionym instrumentem Carla Marii von Webera był klarnet. Jego koncerty klarnetowe są zaliczane do najlepszych i najwybitniejszych utworów tego typu w historii muzyki. Kunszt mistrzowski jest szczególnie zauważalny w I koncercie klarnetowym f-moll op. 73, rozpoczynającym się sonatowym Allegrem, które przechodzi w efektowne Adagio, aby zakończyć się popisowym Rondem.

Różnorodność, wirtuozerię i nowatorskość cechującą muzykę artystów Nowego Świata kilka krótkich utworów różnych autorów. Muzykę inspirowaną folklorem zaprezentuje utwór, Bachianas Brasileiras No. 4 Hectora Villi-Lobosa, uznawanego za jednego z najwybitniejszych brazylijskich kompozytorów i najbardziej znanych twórców pochodzących z Ameryki Południowej. Usłyszymy także radosny utwór na instrumenty smyczkowe Mourão Césara Guerry-Peixego, wybitnego brazylijskiego muzyka, dyrygenta i badacza, którego kompozycje często są wykorzystywane jako ścieżka muzyczna do latynoamerykańskich filmów.  Póżniej twórczość zaliczanego do grona najważniejszych argentyńskich muzyków Alberta Ginastery przybliży nam wysublimowany i delikatny balet Estancia: Four dances opus 8a. Na końcu zapoznamy się z Antoniem Carlosem Jobimem i stylem “bossa nova” rezprezentowanym lekką i delikatną kompozycją Girl from Ipanema, która stała się popularną piosenką docenioną w 1965 roku Nagrodą Grammy. Tekst do niej w języku portugalskim napisał Vinicius de Morales, zaś w jezyku angielskim – Norman Gimbel.


Mateusz Szwankowski
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Podczas swojej edukacji współpracował z profesjonalnymi zespołami orkiestrowymi, a wśród nich m.in.: Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej, Orkiestrą XX-I wieku, a także Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich klarnecistów jak: Michael Lethiec, Philippe Cuper, Aleksander Romański. Wśród konkursów, na których prezentował swoje umiejętności znalazły się: Konkurs Klarnetowy w Piotrkowie Trybunalskim, Festiwal Klarnetowy w Szczecinie, Międzynarodowy Konkurs Instrumentów Dętych „Etiuda 2011” (laureat), Akademicki Konkurs Klarnetowy we Włoszakowicach, Koncert Festiwalowo – Konkursowy w ramach Festiwalu Sztuki Młodych 2012 w Poznaniu oraz XVIII Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Poza muzyką klasyczną jest członkiem zespołów nawiązujących do folkloru (Kapela OldNova, Zespół Pieśni i Tańca Ziemia Bydgoska)  oraz muzyki improwizowanej (Hi Now, Trzy Tony). Stypendysta Prezydenta Miasta Bydgoszczy.

Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

05 maja
MONIUSZKO I JEGO EUROPA - recital fortepianowy
06 maja
Urodzinowy Tort Pana Moniuszki - audycje muzyczne