26 kwietnia
Piątek , godzina: 19:00 Od klasyki do Nowego Świata
miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki
w ramach: koncert symfoniczny
wstęp:
Bilety: 40 zł N, 30 zł U; Abonament-Symfoniczny kwiecień 2019 (dostępny w kasie CKK Jordanki)
foto
fot. Duas-Estudio
fot. Duas-Estudio

W programie:
L. van Beethoven - Uwertura Leonora II (w ramach cyklu Beethoven 20/20)
C. M. Weber - I Koncert klarnetowy f-moll op. 73
------------------
A. C. Gomes - Fosca Overture
C. Guerra-Peixe - Mourão
A. Piazzolla – Oblivion (solo klarnet)
O. L. Fernández - Batuque
H. Villa-Lobos - O Trenzinho do Caipira from Bachianas Brasileiras No. 2
A. Ginastera - Estancia: Four Dances op.8a
A. C. Jobim - Girl from Ipanema

Wystąpią:
Mateusz Szwankowski - klarnet
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Linus Lerner - dyrygent (Brazylia/USA)

Ludwig van Beethoven w trakcie tworzenia opery Fidelio, skomponował cztery uwertury, w tym trzy nawiązujące do postaci odważnej i walecznej Leonory, nazwane od jej imienia i opatrzone kolejnymi numerami rzymskimi, zgodnie z kolejnością powstawania. Leonora II to utwór utrzymany w tonacji C-dur, co skutkuje triumfalnym i radosnym nastrojem. Częściej wykonywana niż jej poprzedniczka, uznawana jest za prostszą i mniej efektowną niż jej następczyni, ale także za ciekawszą muzycznie.

Ulubionym instrumentem Carla Marii von Webera był klarnet. Jego koncerty klarnetowe są zaliczane do najlepszych i najwybitniejszych utworów tego typu w historii muzyki. Kunszt mistrzowski jest szczególnie zauważalny w I koncercie klarnetowym f-moll op. 73, rozpoczynającym się sonatowym Allegrem, które przechodzi w efektowne Adagio, aby zakończyć się popisowym Rondem.

Różnorodność, wirtuozerię i nowatorskość cechującą muzykę artystów Nowego Świata odda siedem krótkich utworów różnych autorów.  Na początku zostanie zaprezentowana niezwykle melodyczna Fosca Ouverture skomponowana przez Antonia Carlosa Gomesa, pierwszego brazylijskiego i nieeuropejskiego kompozytora, którego dzieło wystawiono w mediolańskiej La Scali. Następnie usłyszymy  radosny utwór na instrumenty smyczkowe Mourão Césara Guerry-Peixego, wybitnego brazylijskiego muzyka, dyrygenta i badacza, którego kompozycje często są wykorzystywane jako ścieżka muzyczna do latynoamerykańskich filmów. W dalszym ciągu zapoznamy się z nastrojowym i łagodnym, wykonanym na klarnecie Oblivion Argentyńczyka Astora Piazzoli, twórcy “tango nuevo”, stylu inspirowanego barokiem i mimo nazwy ukierukowanego na słuchanie. Po nim zostanie przedstawiony tradycyjny afro-brazylijski taniec Batuque  Oscara Lorenza Fernándeza.  Muzykę inspirowaną folklorem zaprezentuje także kolejny utwór, nostalgiczny O Trenzinho do Capira from Bachianas Brasileiras no. 2 Hectora Villi-Lobosa, uznawanego za jednego z najwybitniejszych brazylijskich kompozytorów i najbardziej znanych twórców pochodzących z Ameryki Południowej. Póżniej twórczość zaliczanego do grona najważniejszych argentyńskich muzyków Alberta Ginastery przybliży nam wysublimowany i delikatny balet Estancia: Four dances opus 8a. Na końcu zapoznamy się z Antoniem Carlosem Jobimem i stylem “bossa nova” rezprezentowanym lekką i delikatną kompozycją Girl from Ipanema, która stała się popularną piosenką docenioną w 1965 roku Nagrodą Grammy. Tekst do niej w języku portugalskim napisał Vinicius de Morales, zaś w jezyku angielskim – Norman Gimbel.

Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

17 lutego
KONCERT UNIWERSYTECKI
10 marca
Whitney Houston symfonicznie