6 października
Niedziela , godzina: 17:00 Koncert kameralny – „Od Beethovena do Chopina”
foto

5. Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego został objęty
Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Wystąpią:
Albrecht Menzel
(Niemcy) – skrzypce (laureat I nagrody czwartej edycji konkursu skrzypcowego w roku 2016)
Ella van Poucke (Holandia) - wiolonczela
Magda Amara  (Austria) – fortepian

Prowadzenie: Aneta Derkowska

W programie:
L. van Beethoven – IV Trio fortepianowe B-dur op. 11 "Gassenhauser"
F. Chopin – Trio fortepianowe g-moll op. 8
F. Mendelssohn – I Trio fortepianowe d-moll

Skomponowane w 1797 r. Trio fortepianowe B-dur op. 11 nr 4 Ludwiga van Beethovena (1770-1827) pierwotnie przeznaczone było na fortepian, klarnet i wiolonczelę. Nieprzypadkowo Beethoven posłużył się tonacją B-dur, myśląc o wygodzie klarnecisty, choć partię tę wykonują alternatywnie również skrzypkowie.  Kompozycja znana jest również pod nazwą Gassenhauer Trio, gdyż w części trzeciej Beethoven tematem wariacji uczynił melodię z dramma giocoso pt.: L’amor marinaro ossia Il corsaro Josepha Weigla, opery która była ówcześnie w Wiedniu bardzo popularna. Trio B-dur zostało wykonane po raz pierwszy 15 października 1797 roku i zadedykowane hrabinie Marii Wilhelminie von Thun, teściowej księcia Karla Lichnowsky’ego, wieloletniego mecenasa Beethovena.

Trio fortepianowe g-moll op. 8 Fryderyka Chopina (1810-1849) powstało w 1829 roku. Część pierwszą  Allegro con fuoco przenika prawdziwie beethovenowski „duch”. Na patetyczny „gest otwarcia” odpowiada subtelna, liryczna partia skrzypiec i wiolonczeli, stanowiąca kontynuację pierwszego tematu. Przetworzenie obfituje w częste zmiany tonacji, wyeksponowane w partii fortepianu. Część trzecią Adagio sostenuto, wzorem Beethovena, poprzedza scherzo. Adagio nie jest typowo chopinowskie, także i ono posiada beethovenowską proweniencję. W finale pojawia się  klasyczne rondo, naznaczone rytmem krakowiaka w refrenie. Robert Schumann pisał: „Czyż nie jest ono (Trio fortepianowe g-moll) tak szlachetne – jak to tylko można sobie wyobrazić? Tak marzycielskie – jak żaden jeszcze poeta nie śpiewał...”.  Marceli Antoni Szulc z kolei skonstatował: „Utwór ze wszech miar znamienity”.

W recenzji z 1840 roku Robert Schumann takimi słowami zrecenzował Trio fortepianowe d-moll op. 49 Felixa Mandelssohna-Bartholdy’ego (1809-1849): „Jest to mistrzowskie trio naszej epoki, podobnie jak swego czasu tria B-dur i D-dur Beethovena, czy Es-dur Franciszka Schuberta. Kompozycja po prostu piękna, która radować będzie jeszcze nasze wnuki i prawnuki. […] Jest on [Mendelssohn] Mozartem XIX wieku […]. Z kolei dyrygent Ferdynand Hiller, który przyjechał do Lipska w 1839 wypowiedział utworze Mendelssohna te słowa: „Ogień i duch, tempo i – krótko mówiąc – mistrzowski charakter całego utworu zrobiły na mnie ogromne wrażenie”. Premiera Tria d-moll odbyła się 1 lutego 1840 w Lipskim Gewandhausie. Przy fortepianie zasiadł Feliks Mendelssohn, a partie skrzypiec i wiolonczeli wykonali wirtuozi lipskiej orkiestry: Ferdynand David i Franz Carl Wittmann.

Albrecht Menzel – Urodzony w 1992 roku w rodzinie o śląskich korzeniach, zaczął grać na skrzypcach w wieku 4 lat i zadebiutował solowo w wieku 13 lat na festiwalu w Dreźnie. Kształcił się u renomowanego profesora, pedagoga skrzypiec Borisa Kuschnira i studiował na Uniwersytecie w Vienna Conservatory u Juliana Rachlina. Laureat Grand Prix i pierwszej nagrody IV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego 2016 w Toruniu oraz laureat konkursu Premio Paganini w Genui w 2015 roku. Jako solista Menzel grał m.in. z London Philharmonic Orchestra, Munich Radio Orchestra, Magdeburg Philharmonic, North West German Philharmonic Orchestra, Leipzig Symphonie Orchestra, Frankfurt Brandenburg Orchestra, Łódzką Orkiestrą Symfoniczną, Polską Izbą Orkiestra Filharmoniczna, Filharmonia Śląska w Katowicach, Państwowa Orkiestra Symfoniczna Nowej Rosji i Orkiestra del Carlo Felice Genova pod dyrekcją Kurta Masura, Wasilija Petrenko, Mirosława Jacka Błaszczyka, Kimbo Ishii i Juozasa Domarkasa. Albrecht Menzel występował również jako solista wraz z Anne-Sophie Mutter w USA, Kanadzie i Europie, m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall, Kennedy Center w Waszyngtonie i Roy Thomson Hall w Toronto. Występował także w Elbphilharmonie Hamburg, Prinzregententheater Munich, NOSPR w Katowicach, House of Music Moscow, Teatro Carlo Felice Genova, Laeiszhalle Hamburg, Musikverein Vienna i Gasteig Munich. Jako kameralista grał z takimi artystami jak Gidon Kremer, Jan Vogler, Steven Isserlis, Julian Rachlin, Igor Levit, Nils Mönkemeyer i Julien Quentin.

Albrecht Menzel gra na skrzypcach Antonio Stradivari (Cremona 1709), wypożyczonych przez niemiecką Fundację Muzyczną Hamburg.

Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

25 lutego
Muzykoterapia dla Seniorów
08 marca
Symfoniczna salsa! | J. Torres z zespołem