22 września
Niedziela , godzina: 18:00 Piazzolla/Czajkowski
miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki
wstęp:
Bilety: 40 zł - N, 30 zł - U, Abonament wrzesień 2019 (dostępny w kasie CKK Jordanki)
foto
Wystąpią:
Klaudiusz Baran – akordeon
Marek Wroniszewski – dyrygent
Wojciech Pławner - asystent dyrygenta
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
W programie:
A. Piazzolla - Adios Nonino, Fuga y Misterio, Libertango, Milonga del Angel, Oblivion
P. Czajkowski - V Symfonia e-moll op. 64

Koncert Piazzolla /Czajkowski skupiać się będzie wokół emocji. W pierwszej części koncertu Klaudiusz Baran wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Marka Wroniszewskiego sięgną po repertuar legendarnej dla historii tanga postaci - Astora Pantaleóna Piazzolli, twórcy oryginalnej formy muzycznej  -  tanga nuevo. Po przerwie, w wykonaniu muzyków TOS zabrzmi niezwykle silna w przekazie i i jednocześnie pełna skrajności V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego.  

Z powstaniem V Symfonii e-moll op. 64 wiąże się bardzo interesująca i jednocześnie pełna sprzeczności opowieść. Piotr Czajkowski skomponował ten utwór będąc bowiem u szczytu sławy, jednakże w tym samym czasie odczuwał również największe zwątpienie w swoje możliwości twórcze. Szczególnie trudna do zniesienia dla Czajkowskiego była nieprzychylna recenzja napisana przez najważniejszego wówczas wiedeńskiego recenzenta – Eduarda Hanslicka. Jednak w tym czasie równie często pojawiały się opinie oraz recenzje pozytywne, na które Czajkowski zdawał się nie zwracać uwagi. Sama zaś jego twórczość, co warte podkreślenia, zyskiwała w tym czasie coraz to większą popularność i uznanie krytyków. Z kolei o V Symfonii Czajkowski wyrażał się w kategoriach porażki, stając tym samym na czele krytycznych głosów na jej temat. Mówi się, że to najgorsze dzieło w jego dorobku, ale jednocześnie jedno z najważniejszych w symfonice swoich czasów. V Symfonia była niezwykle popularna w czasie II wojny Światowej, jako wyraz niezłomnej woli oraz walki z wszelkimi przeszkodami. Legendarne wykonanie dzieła pojawiło się m.in. w oblężonym Stalingradzie. Również i dzisiaj obok ogromnych, często skrajnych emocji, cechujących ten utwór oraz całą twórczość Czajkowskiego, trudno przejść obojętnie. Głosom krytycznym –  zarzutom o brak dobrego smaku, zbytnią emocjonalność, towarzyszą zachwyty nad wciąż aktualną i przy tym uosabiającą ,,rosyjskość” twórczością Czajkowskiego. Tak więc, to właśnie skrajności i silne emocje, charakteryzują jego dorobek artystyczny.

Z kolei do najbardziej znanych utworów autorstwa Piazzolli należy bez wątpienia Libertango – utwór stworzony z myślą o rozgłośniach radiowych oraz szafach grających, mający przynieść artyście komercyjny sukces. Libertango stanowi jednocześnie manifestację wolności i zerwania z tradycją, tak istotne w twórczości Piazzolli.

W koncercie usłyszymy również Adiós Nonino, kolejną słynną kompozycję w dorobku artysty, napisaną tuż po śmierci ojca - Vicenta „Nonino” Piazzolli, w celu uczczeniu jego pamięci. Dzieło przepełnione smutkiem i nostalgią stało się dla Astora sposobem na poradzenie sobie ze stratą. Zabrzmi również m.in. Fuga y Misterio, utwór będący częścią tango operita Piazzolli do libretta Horacia Ferrery María de Buenos Aires.

 

KLAUDIUSZ BARAN (ur. 1971) – artysta wszechstronny, grający na akordeonie i bandoneonie.   W 1995 roku ukończył studia na Akademii Muzycznej w Warszawie, w zakresie gry na akordeonie pod kierunkiem Jerzego Jurka. Kontynuował edukację w ramach stypendium Rządu Francuskiego w Conservatoire Paul-Dukas w Paryżu w klasie Maksa Bonnay'a. Uczestniczył w licznych kursach muzycznych pod okiem pedagogów takich jak: Wiaczesław Siemionow, Matti Rantanen, Mie Miki, Teodoro Anzelotti. Od 2016 roku jest rektorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów akordeonowych. Uznaje się, że za sprawą jego dokonań artystycznych zmieniło się w Polsce postrzeganie akordeonu, czyniąc z niego instrument pełnoprawny, mogący znacząco wpływać na krajową przestrzeń muzyczną. Klaudiusz Baran za swój allbum ,,Astor Piazzolla – Tango” nagrany dla wytwórni Sony Classical, otrzymał prestiżową nagrodę muzyczną ,,Fryderyk”. Występował na scenach zarówno polskich, jak i światowych, między innymi we Francji, Szwajcarii, Litwie, Włoszech czy Hiszpanii. Jako solista współpracował z orkiestrami w Polsce, Niemczech, na Ukrainie i wielu innych. Z kolei jako kameralista koncertował z: Konstantym Andrzejem Kulką, Waldemarem Malickim, Rafałem Kwiatkowskim, Krzysztofem Jakowiczem, Royal String Quartet, Bell'arte Strings i wieloma innymi artystami. Grę Klaudiusza Barana charakteryzuje naturalna ekspresja, łączenie szacunku względem dzieła muzycznego z szeregiem inwencji, sceniczna charyzma oraz wyjątkowe zamiłowanie do argentyńskiego tanga, a w szczególności tanga nuevo – oryginalnej formy muzycznej tanga stworzonej przez Astora Piazzollę. Klaudiusz Baran jako pierwszy instrumentalista w Polsce wprowadził tę formę na sale koncertowe, wirtuozowsko wykonując ją na bandoneonie.

MAREK WRONISZEWSKI – Zastępca Dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Związany z tą instytucją od października 2017 roku, początkowo jako Asystent dyrygenta, następnie Kierownik orkiestry. Asystował wielu wybitnym dyrygentom, m. in. Michaił Jurowski (nagranie i współczesne światowe prawykonanie opery Antona Rubinsteina ,,Mojżesz”), Gabriel Chmura, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Boreyko, Piotr Gajewski. Współpracuje także z wieloma solistami, m.in. Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Kevin Kenner, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Joanna Marcinkowska. Półfinalista i laureat nagród dla najlepszego polskiego uczestnika na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz finalista VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku. Współpracuje z Filharmonią Śląską, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Lubelską, Filharmonią Świętokrzyską, Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną w Zamościu, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. W 2016 roku wraz z orkiestrą Capella Thoruniensis nagrał płytę z utworami Artura Banaszkiewicza. Studia z Dyrygentury symfoniczno -  operowej rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której otrzymał licencjat w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, następnie ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie prof. Mirosława Jacka Błaszczyka. Ponadto uzyskał dyplomy magistra sztuki w specjalnościach fortepian i fagot w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2017 roku został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków ,,Za zasługi dla muzyki polskiej”.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.

                                                                          

Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym. Dyrygentem-rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2019/2020 jest Wojciech Pławner.

WOJCIECH PŁAWNER - skrzypek, dyrygent. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Był uczniem prof. Zenona Płoszaja w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi oraz prof. Mirosława Ławrynowicza w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Ukończył Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej. Grę na skrzypcach studiował również na Universität Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima i na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Gerharda Schulza. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Do najważniejszych należą: VI miejsce w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, I miejsce w konkursie Stefanie Holl, Violinwettbewerb w Wiedniu, II miejsce w Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Skrzypków im. Louisa Spohra w Weimarze, I miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach uczniów klas skrzypiec i altówki Szkół Muzycznych drugiego stopnia w Elblągu, II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, I miejsce i Rydwan Apollina na Ogólnopolskich Przesłuchaniach uczniów klas skrzypiec Szkół Muzycznych pierwszego stopnia w Olsztynie. Brał udział w licznych krajowych i zagranicznych kursach muzycznych m.in. w Żaganiu, Łańcucie, Gdańsku, Lehrte, Überlingen, Weimarze, Wiedniu, Lichtenbergu, Feistritz i Prussia Cove. Uczył się tam pod kierunkiem takich profesorów, jak Zenon Płoszaj, Hermann Krebbers, Sherban Lupu, Wolfgang Marschner, Igor Ozim, Christiane Hutcap, Marina Jaszwili, Krzysztof Węgrzyn, Mirosław Ławrynowicz, Gerhard Schulz, Barbara Górzyńska i Wanda Wiłkomirska. Jako skrzypek występował z takimi orkiestrami, jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus", czy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Koncertował w wielu miastach Polski, jak również w Niemczech, Holandii, Austrii, Chorwacji, na Malcie i w Japonii. Jako muzyk orkiestrowy współpracował m.in. z takimi orkiestrami jak Sinfonietta Baden, Austrian Festival Symphony Orchestra, Wiener Klang Orchestra, Tonkünstler Orchestra i Mozarteumorchester Salzburg. W swoim dorobku fonograficznym ma płytę z II Koncertem skrzypcowym d-moll, op. 22 Henryka Wieniawskiego nagraną wspólnie z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej (DUX) oraz nagrany wspólnie z bratem Piotrem krążek z utworami Henryka Wieniawskiego (Polmusic). Był wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendystą Funduszu na Rzecz Dzieci i Młodzieży oraz laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury "Młoda Polska". W 2018 roku ukończył dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Marka Pijarowskiego, oraz dyrygenturę chóralną w klasie prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, obie specjalności z wynikiem celującym. Ukończył również Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Doskonalił swoje umiejętności na kursach dyrygenckich pod kierunkiem Jacka Kaspszyka, Rafała Jacka Delekty, Jonathana Bretta i Macieja Żółtowskiego. Otrzymał wyróżnienia na I Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopycińskiego we Wrocławiu oraz na VI Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. Jako dyrygent występował m. in. z orkiestrami symfonicznymi filharmonii w Łodzi, Katowicach, Kielcach i Zielonej Górze oraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 2015-2017 prowadził działalność pedagogiczną jako dyrygent orkiestry szkolnej oraz nauczyciel gry na skrzypcach w Zespole Szkół Muzycznych im. L. Różyckiego w Kielcach, a od 2017 prowadzi orkiestrę symfoniczną w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W 2018 roku objął stanowisko asystenta w klasie dyrygentury chóralnej prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

dzieciaki sym-foniaki 

Wybierając się na koncert, możecie Państwo pozostawić swoje pociechy w wieku 5-10 lat pod bezpłatna opieką naszych animatorek w ramach akcji Dzieciaki Symfoniaki.
Gwarantujemy, że oprócz standardowych zabaw i zajęć dla dzieci znajdzie się tu również miejsce dla gier muzycznych. 
Liczba miejsc ograniczona.
Zapisy: edukacja@tos.art.pl, 602253809

                   


Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

22 września
Gdy ostatnia róża zwiędła | CZAS DLA NAS
22 września
Gdy ostatnia róża zwiędła | CZAS DLA NAS