Subskrybuj newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o zbliżających się wydarzeniach.

14 grudnia
Poniedziałek , godzina: 19:00 Recital fortepianowy
miejsce: Sala Kameralna CKK Jordanki
wstęp: zamów bilety
foto
fot. Łukasz Ułanowski
fot. Łukasz Ułanowski

Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.

Wystąpi:
Michał Szymanowski - fortepian

W programie:
L. van Beethoven - Sonata C-dur op. 2 nr 3
L. van Beethoven - Sonata Es-dur op. 27 nr 1 „quasi una fantasia”
L. van Beethoven - Sonata Fis-dur op. 78
L. van Beethoven - Sonata c-moll op. 111

-------------------------------------------------------------

Ludwig van Beethoven jest uważany za najwybitniejszego twórcę muzyki fortepianowej swoich czasów. Podobnie jak Mozart uchodził on za wybitnego pianistę i improwizatora, a styl jego muzyki fortepianowej wpłynął na twórczość fortepianową w XIX wieku. Beethoven jest autorem trzydziestu dwóch sonat fortepianowych. Pisał również tańce, bagatele i cykle wariacji na fortepian. Stosukowo wcześnie zaczęto interpretować tę twórczość w kategoriach pozamuzycznych, łącząc muzykę z innymi dziedzinami sztuki.

            Na przykładzie sonat mistrza z Bonn zaobserwować można ewolucję w sposobie traktowania fortepianu w jego utworach. Kompozytor rozpoczął pisanie sonat, wzorując się na stylu haydnowskim. Sonaty opus 2 (także Sonata C-dur op. 2 nr 3) zostały zadedykowane Haydnowi i hołdując pierwszemu z klasyków wiedeńskich mieszczą się wyraźnie w stylu klasycznym. Jednak doskonale zdajemy sobie sprawę, że twórczość Beethovena, sztucznie przypisana do epoki muzycznego klasycyzmu, tak naprawdę reprezentuje romantyzm. Świadczy o tym m.in. Sonata Es-dur op. 27 nr 1. Jej określenie quasi una fantasia wskazuje zarówno na zmiany formalne jak i wyrazowe. Charakter preromantyczny został tutaj podporządkowany cyklowi sonatowemu, który jednak znacząco wyrasta poza osiągnięcia Mozarta w tej dziedzinie.

            Sonata fortepianowa Fis-dur op. 78 również przynależy pod wieloma względami do kręgu muzycznego romantyzmu. Zadedykowana Teresie von Brunswick, pretendującej do miana „Dalekiej Ukochanej” z tajemniczego listu Beethovena, jest najbardziej liryczną z sonat Beethovena. Katorżnicza tonacja Fis-dur (sześć krzyżyków) spowodowała, że wydawcy obawiali się, iż nie znajdą śmiałych amatorów tego dzieła. Stało się jednak inaczej, opisywana sonata jest do dzisiaj jedną z najbardziej cenionych przez najwybitniejszych pianistów na świecie, zwłaszcza za zwięzłość formalną i śmiałość wirtuozowską. Pogłębienie możliwości wyrazowych fortepianu dokonało się również w pięciu ostatnich sonatach Beethovena, pisanych w latach 1816-22. Sonata c-moll op. 111 to podobnie, jak pozostałe sonaty z tego okresu „wytwór abstrakcyjnego mózgu głuchego kompozytora”.

dr Aneta Derkowska - muzykolog

-------------------------------------------------------------


Mecenas Główny

 

Dofinansowanie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

 

 

Mecenasi

      

     

 

Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

05 lipca
Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Papieża
11 lipca
Muzyczna opowieść sprzed lat