Subskrybuj newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o zbliżających się wydarzeniach.

16 grudnia
Środa , godzina: 19:00 Beethoven. W twórczym szale # 2 - koncert kameralny
miejsce: Sala Kameralna CKK Jordanki
w ramach: PROGRAM - Viva Beethoven! 250. rocznica urodzin kompozytora
wstęp:
Bilety: 20 zł - N 15 zł- U
foto
Marcin Zdunik i Aleksander Dębicz
Marcin Zdunik i Aleksander Dębicz

Koncert odbędzie się w ramach projektu Viva Beethoven - 250. rocznica urodzin kompozytora

Wystąpią:
Marcin Zdunik - wiolonczela
Aleksander Dębicz – fortepian

W programie:
L. van Beethoven - Sonata A-dur op. 69
L. van Beethoven - Sonata D-dur op. 102 nr 2
Improwizacje duetowe w oparciu na materiale dziewięciu symfonii Beethovena

 

 ______________________________

Ludwig van Beethoven również w zakresie twórczości sonatowej na wiolonczelę i fortepian przecierał nowe szlaki i był dla przyszłych pokoleń kompozytorów punktem  odniesienia.

Ukończenie Sonaty wiolonczelowej A-dur op. 69 nr 3 na wiolonczelę i fortepian przypadł na moment rozkwitu twórczej płodności Beethovena. Kompozycja, ukończona w 1808 roku (podobnie jak V i VI Symfonia), została zadedykowana przyjacielowi kompozytora – baronowi Ignazowi Freiherrowi von Gleichensteinowi – wiolonczeliście-amatorowi. Utwór sygnowany słowami:  „Inter Lacrimas et Luctum” („Pośród łez i smutku”) porusza najczulsze struny duszy słuchacza liryzmem i melancholią. Intelektualno-uczuciowy dialog obu instrumentów przybiera najrozmaitsze „szaty brzmieniowe”, uderzając raz w tony liryczno-refleksyjne, a innym razem w tony żywiołowe i energetyczne. Część druga – Adagio cantabile, o wybitnie pieśniowym charakterze, stanowi zapowiedź muzycznego romantyzmu. Beethoven doskonale wiedział, że smutek i łzy są wpisane w ludzką kondycję. Ale zdawał sobie również sprawę z tego, że człowiek potrafi być silny, a przezwyciężając własne słabości, powstać „jak fenix z popiołów”, by wciąż na nowo mierzyć się ze  światem.

W dojrzałych sonatach z opusu 102 muzykolodzy upatrują początku trzeciego okresu twórczości Beethovena, naznaczonego eksperymentami brzmieniowymi i formalnymi. Tutaj żywioł ekspresji i twórczy indywidualizm przezwycięża klasyczne okowy formalne, a wzmożone zainteresowanie polifonią – w finale Sonaty D-dur op. 102 nr 2 pojawia się fuga – towarzyszyć już będzie mistrzowi do końca drogi twórczej.

dr Aneta Derkowska - muzykolog

 

 

 

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

24 października
Koncert kameralny | Budżet Obywatelski 2020
25 października
Wieczór młodych artystów | Beethoven - Mistrz vs uczniowie