Subskrybuj newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o zbliżających się wydarzeniach.

Strefa banerowa

18 grudnia
Piątek , godzina: 19:00 Finał projektu Viva Beethoven!- IX Symfonia
foto
Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.

Wystąpią:
Olga Pasiecznik – sopran
Anna Lubańska – mezzosopran
Rafał Bartmiński – tenor
Robert Gierlach– bas
Chór Akademicki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (przygotowanie - Arkadiusz Kaczyński)
Chór Akademicki Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego w Bydgoszczy (przygotowanie - Agnieszka Sowa)
Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (przygotowanie - Tomasz Kotwica)
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) - dyrygent

W programie:
L. van Beethoven - IX Symfonia d-moll op. 125

---------------------------------------------------

„Beethoven zmienił znaczenie muzyki, łamał zasady, konwencje (…), a także nerwy wielu tych, którzy z nim pracowali” – mówiła o kompozytorze Agnieszka Holland. Ostatni z klasyków wiedeńskich całe życie marzył, by napisać świetną operę. Ale się nie udało, jedyna opera jego autorstwa – Fidelio to nieudane „sztuczydło” reprezentujące gatunek Rettungsoper czyli operę grozy i szczęśliwego zakończenia, utwór pełen dramaturgicznych luk świadczących o braku operowej wyobraźni dźwiękowej Beethovena. Czyżby IX Symfonia miała wypełnić operową pustkę, którą jej twórca odczuwał przez całe życie?

            IX Symfonia stanowi syntezę całej twórczości Beethovena. W czasie gdy ją tworzył odizolował się od świata, chcąc na papierze nutowym zawrzeć sumę swych kompozytorskich doświadczeń. Prawdopodobnie ostatni z klasyków wiedeńskich nie zdawał sobie w pełni sprawy z przełomu jaki dokonuje zmieniając formalny i ideowy kształt symfonii. Jak pisał Bohdan Pociej: „Symfonia stawała się rodzajem misterium konkretyzującym w symfonicznej formie idee oświeceniowo-humanistyczne, znamienne i dla wieku romantyzmu. Wolność – równość – braterstwo (ideały rewolucyjnej utopii); ludzkość złączona węzłami przyjaźni, miliony objęte serdecznym uściskiem. Powszechna szczęśliwość – wzniosła euforia – radość (w głębokim chrześcijańskim znaczeniu tego słowa) spełniona w finale symfonicznego dramatu, jako niebiański cel drogi wiodącej od ziemskich zmagań, dramaturgii czynu w I części, poprzez dynamiczno-uderzeniowy pęd Scherza, mistyczno-uczuciową kontemplacyjność Adagia (…)”.

            Wszystkie te ideały zdołały się muzycznie uprawomocnić finale, w Odzie Schillera, która stała się literacką inspiracją dla ostatniej części dzieła. W jej finale pojawia się fuga – jak mawiał Glenn Gould – „muzyka ostatecznego pojednania”. Muzyka, która mknie niczym perpetuum mobile niosąc radość i nadzieję.

dr Aneta Derkowska - muzykolog

---------------------------------------------------

Koncert z pętlą indukcyjną
Dzięki pętli indukcyjnej, w jaką wyposażona jest sala CKK Jordanki, koncert będzie dostępny dla niedosłyszących oraz osób korzystających z aparatów słuchowych. Umożliwia ona osobie niedosłyszącej odbiór nieskazitelnie czystego i wyraźnego dźwięku poprzez cewkę telefoniczną, w którą wyposażony jest niemal każdy aparat słuchowy.  Dzięki temu użytkownik aparatu słuchowego może cieszyć się wyraźnym, użytecznym sygnałem, bez żadnych zakłóceń i zniekształceń z zewnątrz.
Opcja będzie dostępna dla 10 osób.

---------------------------------------------------



Mecenas Główny

 

Dofinansowanie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

 

 

Mecenasi

      

     

 


Zobacz inne zbliżające się wydarzenia

02 czerwca
Muzykoterapia dla Seniorów
02 czerwca
Maj z Mozartem- Koncert III