Alexander Gadjiev Koncert z Udziałem Laureata XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina

Koncert
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
60 zł - normalny, 50 zł - ulgowy

Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert Alexander Gadjiev Koncert z Udziałem Laureata XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zapraszamy na spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o godzinie 16:00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki. Poprowadzi je Karol Furtak.

Prelekcja przed koncertem zakłada nakreślenie publiczności najważniejszych aspektów biografii kompozytora i będzie one prowadzona w dwóch wątkach:
1. faktograficznym, z naciskiem na następujące etapy życia kształtujące twórczość: edukacja, przeprowadzka i życie w okupowanej Warszawie, "Grupa '49", ZKP i Warszawska Jesień, znaczenie muzyki Serockiego w programach niemieckich festiwali, choroba w szczytowym momencie rozwoju kariery,
2. duchoznawczym, przybliżającym odbiorcom stosunek Serockiego do świata i swoich dzieł, odwołującym się do zachowanych wywiadów, anegdot i relacji osób, które znały kompozytora.

Do udziału w spotkaniu uprawnia bilet na koncert. Czas trwania ok. 30 minut. Serdecznie zapraszamy!


Wystąpią:
Alexander Gadjiev (Włochy/Słowenia) - fortepian
Laureat II Nagrody w XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Adam Banaszak − dyrygent
Karol Furtak - prowadzenie

W programie:
A. Falenta – Hommage à Serocki (prapremiera)
F. Chopin – Koncert fortepianowy f-moll op. 21
W. Lutosławski – Mała suita
H. M. Górecki – Trzy utwory w dawnym stylu
H. Czyż – Canzona di barocco


Alexander Gadjiev - urodził się 23 grudnia 1994 r. Po z górą dziesięciu latach nauki u ojca Siavusha Gadjieva studiował w Mozarteum w Salzburgu w klasie Pavla Gililova, a obecnie składa egzaminy koncertowe w Hanns Eisler Hochschule w Berlinie pod kierunkiem Eldara Nebolsina. Jest Artystą Nowego Pokolenia BBC (2019–2022). Zdobywca I nagród prestiżowych konkursów pianistycznych: IX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Hamamatsu, Monte-Carlo Piano Masters (2018) oraz Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Sydney (2021). Współpracował m.in. z orkiestrami symfonicznymi w Monte Carlo, Tokio, Nagoi, Kyoto, Pradze czy Katowicach (NOSPR). W 2018 r. wydał debiutancką płytę Literary Fantasies z utworami Liszta i Schumanna.

Adam Banaszak - należy do grona najaktywniejszych polskich dyrygentów młodego pokolenia. Specjalizuje się w muzyce operowej, operetkowej, wokalno-instrumentalnej oraz prowadzeniu spektakli baletowych. Na stałe związany jest z Operą Wrocławską jako kierownik muzyczny, prowadził także spektakle w Operze Krakowskiej, Operze Śląskiej w Bytomiu, Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, w bieżącym sezonie zadebiutuje w Teatrze Wielkim w Łodzi. Dyrygował takimi przedstawieniami jak m.in.: Czarodziejski flet W. A. Mozarta, Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego, Faust Ch. Gounoda, Madame Butterfly G. Pucciniego, Rycerskość wieśniacza Mascagniego, Pajace R. Leoncavalla, Halka St. Moniuszki, Traviata G. Verdiego, Carmen G. Bizeta, Kandyd L. Bernsteina, Zemsta nietoperza J. Straussa, Księżniczka czardasza I. Kalmana, Orfeusz w piekle J. Offenbacha, My Fair Lady F. Loewe, Skrzypek na dachu J. Bocka. Dokonał prawykonań oper Pawła Mykietyna (Czarodziejska góra) oraz Zygmunta Krauze (Yemaya-Królowa Mórz). W latach 2013-2015 był kierownikiem muzycznym w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. Występował na festiwalach: Warszawska Jesień i Sacrum Profanum. Prowadził koncerty repertuarowe filharmonii m.in. w Bydgoszczy, Częstochowie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, Łodzi, Opolu, Płocku, Poznaniu, Szczecinie, Wałbrzychu, Zamościu. Koncertował z Orkiestrą Sinfonia Iuventus, nagrywał z Orkiestrą Polskiego Radia i z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Jego spektakle i koncerty transmitowało i retransmitowało radio i telewizja (TVP Kultura, TVP Polonia, Drugi Program Telewizji Polskiej, Drugi Program Polskiego Radia, Rundfunk Berlin Brandenburg i in.). Uzyskał tytuł doktora sztuki w dyscyplinie dyrygentura, jest wykładowcą Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od sezonu 2020/2021 pełni ponadto funkcję pierwszego gościnnego dyrygenta Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Adam Falenta - jest uczniem klasy IV Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia. Od początku swojej edukacji muzycznej uczy się w klasie skrzypiec u prof. Grzegorza Bogusza, a od I klasy II stopnia również w klasie fortepianu prof. Marka Kamoli. Od wielu lat odnosi sukcesy w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach skrzypcowych, kompozytorskich, fortepianowych oraz z teorii muzyki. Kształci się na kursach mistrzowskich pod okiem wybitnych profesorów.
Bierze udział w konkursach kompozytorskich z licznymi sukcesami. Ostatnie z nich to:
- II miejsce w XIX Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim UFM w Warszawie (2018)
- wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Polonez dla Niepodległej” Warszawa (2018)
- III miejsce w Konkursie Kompozytorskim „Jugend Komponiert” des Landes Brandenburg 2018
- wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie im. Stanisława Moniuszki na Akademii Muzycznej w Gdańsku (2018)
- Wyróżnienie oraz NAGRODA PUBLICZNOŚCI w IV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Piotra Perkowskiego (2018)
- Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Moja (mi)nuta" w Łodzi (2019)
- I miejsce w Konkursie Kompozytorskim „Jugend Komponiert” des Landes Brandenburg 2019
- III miejsce w Konkursie Kompozytorskim „Jugend Komponiert” des Landes Brandenburg 2020
- I miejsce w Konkursie Kompozytorskim „Jugend Komponiert” des Landes Brandenburg 2021.
Jego utwory były wykonywane przez takie orkiestry i zespoły, jak Sinfonia Varsovia, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Cappella Gedanensis, Sinfonietta Pomerania, Sepia Ensemble, między innymi w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Zamku Królewskim w Warszawie, Studiu S1 Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, CKK Jordanki, Dworze Artusa w Toruniu, aulach akademii muzycznych w Łodzi i w Gdańsku.
W 2019 został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Młoda Polska) oraz w 2019 i 2020 Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Otrzymał również trzykrotnie Stypendium Fundacji Santander Bank Polska (2019/20, 2020/21, 2021/22). W 2020 r. otrzymał Stypendium Kulturalne Urzędu Miasta Torunia, a w 2021 r. otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla uczniów szkół artystycznych. W latach 2021-2022 został stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

Karol Furtak - muzykolog, doktorant Instytutu Nauk o Sztuce Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Do 2019 roku aktywnie działał jako dziennikarz i krytyk muzyczny. Związany był jako redaktor prowadzący dział felietony z Magazynem MEAKultura. Ponadto artykuły jego autorstwa publikowane były w prasie regionalnej  (Kurier Lubelski, Panorama Lubelska) i ogólnopolskiej (m.in. Ruch Muzyczny, Twoja Muza i Muzyka 21), a obejmowały szeroki zakres tematyczny od recenzji i felietonów po artykuły naukowe i popularno-naukowe, często promujące mało znanych w Polsce kompozytorów, takich jak B. Maritnů, J. Janulytė czy H. Melcer – Szczawiński. Jego prace znalazły się w publikacjach  naukowych Twórczość kompozytorów słowiańskich I poł. XX w. (red. K Krzymowska-Szacoń, Lublin 2017), 100 lat muzycznej emigracji – leksykon polskich kompozytorów emigracyjnych 1918-2018 (wg koncepcji M. Wieczorek, Warszawa 2018), Śpiew. Historia, praktyka, pedagogika, t.II (red. P. Łykowski, M. Kolasa-Hladikova, Wrocław 2020), czy Wstęp do pierwszego polskiego tłumaczenia monografii Forkela dotyczącej twórczości J.S. Bacha (wydawnictwo Publikator Ratyński, 2021).  Aktywnie uczestniczy w konferencjach naukowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej (m.in. Granice humanistyki – Uniwersytet Warszawski, 2021; Sound Ambiguity – Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, 2021).
Karol Furtak przed pięć lat pełnił funkcję Sekretarza Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski. W ramach swoich obowiązków współtworzył programy cyklu koncertów Dźwiękowe pejzaże da camera, czy festiwalu Fonie Lublina, odpowiadając jednocześnie za kompleksowe zarządzanie wskazanymi projektami. Ponadto był współautorem kilku wydarzeń organizowanych w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki (m.in. Muzyka źródłem inspiracji) i projektu Od Moniuszki do Starszych Panów (Kultura Dostępna 2018). W 2020 r. zrealizował stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kultura w sieci. Współpracował również z Festiwalem Paderewskiego w Warszawie. Znalazł się ponadto w komitecie organizacyjnym Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA” (2018).  Jako autor słowa o muzyce i prelegent występował na zaproszenie instytucji takich jak: Sinfonia Varsovia (cykl Letnie koncerty na Grochowskiej 2017), Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego (2018),  Letni Festiwal Muzyczny w Kutnie (2017), Warszawska Opera Kameralna (2020), Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie (2020). 
Interesuje się metodologią współczesnej refleksji o muzyce oraz zagadnieniami związanymi z historią, estetyką i technikami kompozytorskimi muzyki XIX, XX wieku i XXI wieku, a także krytyką muzyczną i jej rolą w procesach kształtowania kultury, również współczesnej. 


Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.

Wydarzenia powiązane
Prelekcje
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Mecenas Główny
Miasto Toruń
Mecenas Strategiczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej
Nova Trading
Mecenas Kultury - Główny Sponsor
PGE Polska Grupa Energetyczna
Partnerzy
Logotyp Nova Metale
logo Fabryki Cukierniczej Kopernik
Logotypy Polskiego wydawnictwa Muzycznego i projektu TUTTI.pl
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Partner technologiczny
logotyp Vobacom