Alexander Gadjiev Koncert z Udziałem Laureata Konkursu im. F. Chopina | Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Alexander Gadjiev Koncert z Udziałem Laureata Konkursu im. F. Chopina

Koncert
Serocki #100
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
60 zł - normalny, 50 zł - ulgowy

Koncert odbędzie się w ramach projektu SEROCKI #100

Szanowni Państwo, zapraszamy do udziału w zbiórce na rzecz potrzebujących obywateli Ukrainy, która odbędzie się przez koncertem. Więcej informacji znajdą Państwo w Aktualnościach.

Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert Alexander Gadjiev Koncert z Udziałem Laureata XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zapraszamy na spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o godzinie 16:00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki. Poprowadzi je Karol Furtak.

Kazimierz Serocki, jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie kompozytorów ubiegłego wieku, jeden z czołowych polskich awangardzistów lat '60, jeden z tych, których oskarżać można o niemal nieskończoną wyobraźnię dźwiękową... Takich określeń można by wobec osoby i twórczości Kazimierza Serockiego budować na pęczki. Faktycznie doceniano jego wyobraźnię w zakresie kształtowania kolorystyki swoich utworów, uniwersalność tej wyobraźni, która pozwoliła mu komponować zarówno dzieła awangardowe, jak i muzykę przeznaczoną do powszechnego wykonawstwa, a nawet muzykę przeznaczoną jako ilustracja do filmów. Trudno byłoby polemizować z tezą, według której był on czołową postacią polskiej kultury muzycznej po II Wojnie Światowej, o czym świadczą relacje, recenzje i sposób doceniania jego kompozycji zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.
W roku 100. urodzin kompozytora zapraszamy więc Państwa na wykład, który poświęcony zostanie biografii kompozytora oraz recepcji jego osoby w panoramie polskiej kultury muzycznej. W jego ramach przedstawiony zostanie życiorys Torunianina, który obok K. Pendereckiego, H.M. Góreckiego, W. Lutosławskiego i T. Bairda wprowadzał polską muzykę na zupełnie nowe tory, a także jego sylwetka. W tym zakresie, na bazie zachowanych wywiadów, relacji jego bliskich i współpracowników, recenzji i innych źródeł dotykających jego poczynań twórczych podejmiemy próbę charakterystyki nie tylko kompozytora, ale także człowieka - człowieka, który choć deklarował powściągliwość w swojej roli jako komentatora, nie stronił od wypowiadania się na temat rzeczywistości artystycznej, w tym także własnych kompozycji.

Do udziału w spotkaniu uprawnia bilet na koncert. Czas trwania ok. 30 minut. Serdecznie zapraszamy!


Wystąpią:
Alexander Gadjiev (Włochy/Słowenia) - fortepian
Laureat II Nagrody w XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Adam Banaszak − dyrygent
Karol Furtak - prowadzenie

W programie:
A. Falenta – Hommage à Serocki (prapremiera)
F. Chopin – Koncert fortepianowy f-moll op. 21
W. Lutosławski – Mała suita
H. M. Górecki – Trzy utwory w dawnym stylu
H. Czyż – Canzona di barocco

Czas trwania koncertu ok. 90 min.


Kazimierz Serocki i Fryderyk Chopin – dokonując niezbyt wnikliwego oglądu dzieł obu kompozytorów wydaje się raczej w pierwszej chwili, że nie łączy ich zbyt wiele. To jednak tylko pozór. Twórczość Fryderyka Chopina w ubiegłym stuleciu była już jednym z symboli charakterystycznych dla polskiej kultury muzycznej; wymownymi w tej kwestii są choćby fakt, że po II wojnie światowej, pierwszy polski festiwal powołany w Dusznikach Zdroju był festiwalem monograficznym, poświęconym urodzonemu w 1810 roku polskiego romantykowi, a z drugiej strony kontemplując wiele przykładów kompozycji XX-wiecznych, zarówno tych neoklasycznych, jak i awangardowych, można sobie uzmysłowić, że przywiązanie polskiej kultury muzycznej do romantycznej ekspresji determinowało jej absorbowanie do kompozycji współczesnych w wieku ubiegłym. W przypadku Serockiego ową ekspresję ciążącą w stronę romantyzmu obserwuje się zarówno w dziełach pokroju Koncertu romantycznego (1950), jak i w Pianophoniach (1978). Oczywiście w każdym z nich osiągana jest innymi środkami kompozytorskimi.
Dodajmy tylko, że utwory Fryderyka Chopina były obecne w repertuarze koncertowym Kazimierza Serockiego – pianisty; dzięki Iwonie Lindstedt i jej publikacji wiemy, że w ramach swoich recitali łączył kompozycje Chopinowskie z repertuarem muzyki wieku XX – dziełami Ludomira Różyckiego, Karola Szymanowskiego i swoimi (poza nimi także z muzyką europejską ubiegłego stulecia). Serocki grywał polonezy, mazurki, nokturny, etiudy i sonaty Fryderyka Chopina.
Symbolicznym nawiązaniem do tej relacji jest właśnie prezentacja Koncertu fortepianowego f-moll op. 21 Fryderyka Chopina, który z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną wykonuje Alexander Gadijev. Pierwsza część koncertu zaś stanowi prezentację zróżnicowanej polskiej kultury muzycznej wieku XX, w środowisku której powstawała i prezentowana była muzyka Kazimierza Serockiego. Najstarszą z tych kompozycji jest Mała suita Witolda Lutosławskiego – reprezentuje ona kulturę muzyczną jeszcze sprzed pierwszego festiwalu muzyki współczesnej w 1956 roku. Wtedy to, w roku 1950, Serocki funkcjonował w ramach „Grupy ‘49”, starając się przetrwać jako artysta nieoskarżany o formalizm w zdominowanej przez socrealistyczny reżim estetyczny, którego twarzą w Polsce był Włodzimierz Sokorski, kulturze muzycznej. Ten, w 1949 roku po premierze I Symfonii Witolda Lutosławskiego skomentował, że takiego kompozytora należałoby wrzucić pod tramwaj. Te znamienne słowa poskutkowały tym, że swoje utwory z I połowy lat pięćdziesiątych sam Lutosławski traktował jako twórczość „zastępczą”, użytkową. Mała suita w czterech częściach: Fujarka, Hurra polka, Piosenka, Taniec powstała w swojej pierwszej wersji na zamówienie Polskiej Orkiestry Radiowej. Jak można się spodziewać – Lutosławski inspiruje się w niej melodiami ludowymi. Nieco młodszą kompozycją są Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego – powstając w roku 1963, reprezentują polską kulturę muzyczną już po pierwszej „Warszawskiej Jesieni”. Górecki znany wówczas jako autor Scontri, czy Genesis, kojarzony był z twórczością awangardową i Trzema utworami w dawnym stylu miał odpowiedzieć na zarzut Tadeusza Ochlewskiego, że w jego dziełach brakuje melodii. Górecki, wykorzystując ówcześnie popularne w środowisku badania staropolskiej kultury muzycznej, w inspiracji poznanymi dzięki nimi melodiami, skomponował swoje dzieło, w którym udowodnił, że zarzut, który otrzymał od Ochlewskiego nie ma wiele poparcia w faktach. Jednocześnie kompozycja Góreckiego może być traktowana jako zwiastun przychodzącego ówcześnie powoli odwrotu od języka awangardy. Reprezentantem tej tendencji w muzyce polskiej, w latach osiemdziesiątych już dominującej w rodzimej kulturze, jest Canzona di barocco Henryka Czyża z 1983 roku. Sam kompozytor nazwał ją pastiszem opartym o styl barokowy – „dostojny i skupiony”. Czyż, tak jak Serocki, ma w swojej biografii wątki toruńskie. Urodził się w Grudziądzu, a w Toruniu studiował – na wydziałach prawa i filozofii. Poza działalnością kompozytorską znany był jako jeden z najbardziej cenionych polskich dyrygentów, nagradzany za nagrania m.in. muzyki Krzysztofa Pendereckiego, pedagog (jego uczniem jest m.in. Antoni Wit) i publicysta. Dodać warto, że Henryk Czyż służył także w Armii Krajowej i brał udział w akcji „Burza” na Wileńszczyźnie. Uzupełnieniem tychże jest utwór Hommage á Serocki, inspirowany sonorystycznymi środkami kompozytorskimi charakterystycznymi dla twórczości Serockiego, jego metodą „komponowania barwami dźwięku” i odzwierciedlający właściwości formalnego jego utworów. Kompozycję napisał urodzony w 2005 roku, młody, toruński kompozytor, Adam Falenta.
Koncertowi towarzyszy wykład Z życia Kazimierza Serockiego, przybliżający najważniejsze wątki biograficzne kompozytora na tle polskiej kultury muzycznej ubiegłego wieku, przygotowany z okazji 100. rocznicy urodzin Serockiego przypadającej 3 marca.


Alexander Gadjiev - urodził się 23 grudnia 1994 r. Po z górą dziesięciu latach nauki u ojca Siavusha Gadjieva studiował w Mozarteum w Salzburgu w klasie Pavla Gililova, a obecnie składa egzaminy koncertowe w Hanns Eisler Hochschule w Berlinie pod kierunkiem Eldara Nebolsina. Jest Artystą Nowego Pokolenia BBC (2019–2022). Zdobywca I nagród prestiżowych konkursów pianistycznych: IX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Hamamatsu, Monte-Carlo Piano Masters (2018) oraz Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Sydney (2021). Współpracował m.in. z orkiestrami symfonicznymi w Monte Carlo, Tokio, Nagoi, Kyoto, Pradze czy Katowicach (NOSPR). W 2018 r. wydał debiutancką płytę Literary Fantasies z utworami Liszta i Schumanna.

Adam Banaszak - Zastępca dyrektora ds. artystycznych Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrygent Opery Wrocławskiej, pierwszy gościnny dyrygent Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej i wykładowca Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Wcześniej pełnił funkcję kierownika muzycznego Opery Wrocławskiej oraz Teatru Muzycznego w Poznaniu. Prowadził także spektakle w Operze Krakowskiej, Operze Śląskiej w Bytomiu, Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
Dyrygował takimi przedstawieniami jak m.in.: Czarodziejski flet, Wesele Figara Cosi fan tutte W. A. Mozarta, Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego, Faust Ch. Gounoda, Madame Butterfly i Tosca G. Pucciniego, Rycerskość wieśniacza P. Mascagniego, Pajace R. Leoncavalla, Halka St. Moniuszki, TraviataNabucco i Don Carlos G. Verdiego, Carmen G. Bizeta, Kopciuszek G. Rossiniego, Kandyd L. Bernsteina, Zemsta nietoperza J. Straussa, Księżniczka czardasza I. Kalmana, Orfeusz w piekle J. Offenbacha, My Fair Lady F. Loewe, Skrzypek na dachu J. Bocka, Giselle A. Adama, Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego. Prowadził także szereg tytułów spoza kanonu repertuarowego, takich jak np.: The Burning Fiery Furnace Curlew River B. Brittena, Głos ludzki F. Poulenca, Trouble in Tahiti L. Bernsteina, Najdzielniejszy z rycerzy K. Pendereckiego, Chopin G. Orefice. 
Dokonał prawykonań oper Pawła Mykietyna (Czarodziejska góra) oraz Zygmunta Krauze (Yemaya-Królowa Mórz). Występował na festiwalach: Warszawska Jesień i Sacrum Profanum. Prowadził koncerty  filharmonii w: Bydgoszczy, Częstochowie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, Łodzi, Opolu, Płocku, Poznaniu, Szczecinie, Wałbrzychu, Zamościu.
Koncertował z Orkiestrą Sinfonia Iuventus, nagrywał z Orkiestrą Polskiego Radia i z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Jego spektakle i koncerty transmitowało i retransmitowało radio i telewizja (TVP Kultura, TVP Polonia, Drugi Program Telewizji Polskiej, Drugi Program Polskiego Radia, Rundfunk Berlin Brandenburg i in.).
Uzyskał tytuł doktora sztuki w dyscyplinie dyrygentura. 

Adam Falenta - jest uczniem klasy IV Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia. Od początku swojej edukacji muzycznej uczy się w klasie skrzypiec u prof. Grzegorza Bogusza, a od I klasy II stopnia również w klasie fortepianu prof. Marka Kamoli. Od wielu lat odnosi sukcesy w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach skrzypcowych, kompozytorskich, fortepianowych oraz z teorii muzyki. Kształci się na kursach mistrzowskich pod okiem wybitnych profesorów.
Bierze udział w konkursach kompozytorskich z licznymi sukcesami. Ostatnie z nich to:
- II miejsce w XIX Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim UFM w Warszawie (2018)
- wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Polonez dla Niepodległej” Warszawa (2018)
- III miejsce w Konkursie Kompozytorskim „Jugend Komponiert” des Landes Brandenburg 2018
- wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie im. Stanisława Moniuszki na Akademii Muzycznej w Gdańsku (2018)
- Wyróżnienie oraz NAGRODA PUBLICZNOŚCI w IV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Piotra Perkowskiego (2018)
- Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Moja (mi)nuta" w Łodzi (2019)
- I miejsce w Konkursie Kompozytorskim „Jugend Komponiert” des Landes Brandenburg 2019
- III miejsce w Konkursie Kompozytorskim „Jugend Komponiert” des Landes Brandenburg 2020
- I miejsce w Konkursie Kompozytorskim „Jugend Komponiert” des Landes Brandenburg 2021.
Jego utwory były wykonywane przez takie orkiestry i zespoły, jak Sinfonia Varsovia, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Cappella Gedanensis, Sinfonietta Pomerania, Sepia Ensemble, między innymi w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Zamku Królewskim w Warszawie, Studiu S1 Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, CKK Jordanki, Dworze Artusa w Toruniu, aulach akademii muzycznych w Łodzi i w Gdańsku.
W 2019 został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Młoda Polska) oraz w 2019 i 2020 Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Otrzymał również trzykrotnie Stypendium Fundacji Santander Bank Polska (2019/20, 2020/21, 2021/22). W 2020 r. otrzymał Stypendium Kulturalne Urzędu Miasta Torunia, a w 2021 r. otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla uczniów szkół artystycznych. W latach 2021-2022 został stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

Karol Furtak - muzykolog, doktorant Instytutu Nauk o Sztuce Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Do 2019 roku aktywnie działał jako dziennikarz i krytyk muzyczny. Związany był jako redaktor prowadzący dział felietony z Magazynem MEAKultura. Ponadto artykuły jego autorstwa publikowane były w prasie regionalnej  (Kurier Lubelski, Panorama Lubelska) i ogólnopolskiej (m.in. Ruch Muzyczny, Twoja Muza i Muzyka 21), a obejmowały szeroki zakres tematyczny od recenzji i felietonów po artykuły naukowe i popularno-naukowe, często promujące mało znanych w Polsce kompozytorów, takich jak B. Maritnů, J. Janulytė czy H. Melcer – Szczawiński. Jego prace znalazły się w publikacjach  naukowych Twórczość kompozytorów słowiańskich I poł. XX w. (red. K Krzymowska-Szacoń, Lublin 2017), 100 lat muzycznej emigracji – leksykon polskich kompozytorów emigracyjnych 1918-2018 (wg koncepcji M. Wieczorek, Warszawa 2018), Śpiew. Historia, praktyka, pedagogika, t.II (red. P. Łykowski, M. Kolasa-Hladikova, Wrocław 2020), czy Wstęp do pierwszego polskiego tłumaczenia monografii Forkela dotyczącej twórczości J.S. Bacha (wydawnictwo Publikator Ratyński, 2021).  Aktywnie uczestniczy w konferencjach naukowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej (m.in. Granice humanistyki – Uniwersytet Warszawski, 2021; Sound Ambiguity – Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, 2021).
Karol Furtak przed pięć lat pełnił funkcję Sekretarza Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski. W ramach swoich obowiązków współtworzył programy cyklu koncertów Dźwiękowe pejzaże da camera, czy festiwalu Fonie Lublina, odpowiadając jednocześnie za kompleksowe zarządzanie wskazanymi projektami. Ponadto był współautorem kilku wydarzeń organizowanych w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki (m.in. Muzyka źródłem inspiracji) i projektu Od Moniuszki do Starszych Panów (Kultura Dostępna 2018). W 2020 r. zrealizował stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kultura w sieci. Współpracował również z Festiwalem Paderewskiego w Warszawie. Znalazł się ponadto w komitecie organizacyjnym Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA” (2018).  Jako autor słowa o muzyce i prelegent występował na zaproszenie instytucji takich jak: Sinfonia Varsovia (cykl Letnie koncerty na Grochowskiej 2017), Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego (2018),  Letni Festiwal Muzyczny w Kutnie (2017), Warszawska Opera Kameralna (2020), Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie (2020). 
Interesuje się metodologią współczesnej refleksji o muzyce oraz zagadnieniami związanymi z historią, estetyką i technikami kompozytorskimi muzyki XIX, XX wieku i XXI wieku, a także krytyką muzyczną i jej rolą w procesach kształtowania kultury, również współczesnej. 


Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19.

Wydarzenia powiązane
Serocki #100
Prelekcje
Data
-
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
mecenasi, sponsorzy, partnerzy projektu SEROCKI #100
Partnerzy
logotyp Mionetto
logo Fabryki Cukierniczej Kopernik
Logotypy Polskiego wydawnictwa Muzycznego i projektu TUTTI.pl
Koncert przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach programu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Najbliższe koncerty

dwoje tancerzy na scenie ze scenografią romów w tle
  • Koncert
Opera Flis
troje śpiewków na scenie, w tle siedzi orkiestra
  • Koncert
KONCERT ANDRZEJKOWY - Przeboje lat 70. / 80.
siedząca kobieta gra na instrumencie muzycznym handpan
  • Muzykoterapia
Muzykoterapia dla seniorów