Bernard Chmielarz | Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Bernard Chmielarz

Bernard Chmielarz – kompozytor, aranżer, dyrygent i instrumentalista; absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Od 1985-6 pracował jako kontrabasista w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie, a w latach 1986 - 2007  w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako instrumentalista i dyrygent współpracował z teatrami warszawskimi, m.in. Teatrem Polskim, Teatrem Współczesnym, Teatrem Ateneum i Teatrem Narodowym.

W 2005 roku wraz z reżyserem Jackiem Kęcikiem i pianistą Waldemarem Malickim rozpoczął pracę nad muzycznym programem telewizyjnym „Co tu jest grane?”, który dwa lata później przeobraził się w show muzyczny "Filharmonia Dowcipu" i był emitowany regularnie na antenie Telewizji Polskiej.

Bernard Chmielarz był i jest kierownikiem muzycznym, dyrygentem, autorem wszystkich aranżacji i kompozycji wykorzystywanych w tym programie.  Spektakle „Filharmonii Dowcipu” były wielokrotnie prezentowane w Telewizji Polskiej (m.in. pod tytułem “Laskowik & Malicki”), Międzynarodowym Festiwalu “Fringe” w Szkocji (2014), podczas trasy koncertowej po Chinach (2017).

Bernard Chmielarz prowadził i przygotowywał dla TVP wiele koncertów okolicznościowych m. in. Gale Mistrzów Sportu (2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012), Galę z okazji 100-lecia Polskiego Kina czy spektakl o Marku Grechucie. Był kierownikiem muzycznym Festiwalu Piosenki w Opolu (2010), a także  autorem orkiestracji muzyki Kenji Kawai do polsko-japońskiego filmu "Avalon" (2000) w reżyserii Mamoru Oshii.

Bernard Chmielarz jest autorem setek aranżacji, w tym utworów Villa Lobosa nagranych przez orkiestrę kameralną Academy of Saint Martin of the Fields pod dyrekcją José Marii Florencio z gitarzystą  Krzysztofem Mesingerem (Melodia Sentimental, 2013) oraz aranżacji utworów Astora Piazzolli dla Krzysztofa Meisingera z Sinfonią Varsovią (Astor, 2016) i z Capellą Bydgosiensis (Soledad, 2009).

Po aranżacje Bernarda Chmielarza często sięga również słynny pianista Waldemar Malicki, m.in. na płycie El Tango, również z muzyką Astora Piazzolli na fortepian i orkiestrę (na płycie w wykonaniu Małej Filharmonii pod dyrekcją Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego).

W roku Chopinowskim 2010 Bernard Chmielarz napisał Tanga na fortepian i kwintet smyczkowy na motywach tematów Fryderyka Chopina (m.in. Walca cis-moll,  Preludium e-moll)

Wśród kompozycji orkiestrowych i kameralnych Bernarda Chmielarza należy wymienić: Parafrazę Mazura ze Strasznego Dworu Stanisława Moniuszki na fortepian i orkiestrę smyczkową (2019), Ostinato na orkiestrę smyczkową (2003), Introdukcja i allegro na orkiestrę smyczkową (2002), Dźwięki Europy. Suita instrumentalna na 9 instrumentów (2003), Piano Trio (2002), Crazy Taxi Driver’s Song na saksofon sopranowy/klarnet i fortepian (2004), Kurdeweil na saksofon altowy i fortepian (1998), Piosenki dla dzieci do słów Ewy Zelenay (1997) ze znaną piosenką W labiryncie mego miasta, Suitę Kolęd w stylu różnych kompozytorów na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1999-2000).
Dla olszyńskiego zespołu Pro Musica Antiqua skomponował cykle miniatur, m.in.: Zamkowa Fraszka, Leśna Fantazja, Suitę Mazurską na flet, obój, fagot i klawesyn oraz Przedpołudnie Fauna na flet i marimbę (2019).

Jego utwory i aranżacje zostały nagrane na kilkunastu płytach CD.

(źródło: oficjalna strona https://www.bernardchmielarz.com/o-mnie)