W kręgu Sibeliusa
W kręgu Sibeliusa to koncert dwojga solistów Tami Pohjola (skrzypce) oraz Bartłomieja Weznera (fortepian) bazujących na utworach kontrowersyjnego Jean Sibeliusa. Cały repertuar opiewać będzie motywy muzyki francuskiej.
Koncert pod patronatem Konsula Honorowego Finlandii - Tadeusza Pająka
Koncert odbędzie się w ramach 25. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” – Toruń, Kujawsko-Pomorskie 2021
Wystąpią:
Tami Pohjola (Finlandia) – skrzypce
Bartłomiej Wezner – fortepian
Gabriela Ułanowska - prowadzenie
W programie:
J. Sibelius - Souvenir op. 79 nr 1
J. Sibelius - Humoresques op. 87 nr 1 i 2
C. Debussy - Sonata g-moll na skrzypce i fortepian L. 140
L. van Beethoven - Sonata c-moll nr 7, op. 30 nr 2
H. Wieniawski - Fantazja na tematy z opery „Faust” Charlesa Gounoda op. 20
Ludwig van Beethoven (1770-1827) chociaż działał w epoce klasycyzmu był romantykiem, o czym wymownie świadczą jego dzieła, ich forma, treść i wyrazowość. Karen Horney pisała nawet o „neurotycznej emocjonalności” niektórych kompozycji mistrza z Bonn. Sonata c-moll op. 30 nr 2 (1802) reprezentuje ten rodzaj uczuciowości, podobnie jak inne wczesne kompozycje Beethovena w tonacji c-moll. Kompozytor nie tylko wpisuje się tą twórczością w idiom stylu Sturm und Drang (Burzy i naporu) lecz rozwija go na swój indywidualny sposób. Tę linię rozwojową kontynuować będą kompozytorzy doby romantyzmu. Zwłaszcza II część Sonaty c-moll w tempie Adagio cantabile stanie się wkrótce emblematem romantycznej wyrazowości: liryczna, kantylenowa, eteryczna, minorowo pochmurna ‒ dotyka jakiejś tajemnicy.
W Anglii i Ameryce wielbiono go jako „nowego Beethovena”, w Niemczech i Anglii odrzucano jako „mistrza kiczu” – mowa o Jeanie Sibeliusie (1865-1957). Ten wielki kompozytor z małego kraju był muzycznym konserwatystą; w swoim pamiętniku odnotował: „nie każdy jest geniuszem innowacji”. Potwierdzeniem tych słów niech będą kompozycje Souvenir op. 79 nr 1 oraz Humoresques op. 87 nr 1 i 2. Humoreski op. 87 i 89 tworzą sześcioczęściową suitę, rozdzieloną na dwa opusy z powodu nieporozumienia edytorskiego. Poszczególne części kontrastują ze sobą charakterem i wyrazowością.
Claude Debussy (1862-1918) napisał swoją Sonatę g-moll na skrzypce i fortepian L. 140 w czasie wojny, wtedy też cierpiał bardzo z powodu zaawansowanego nowotworu jelita grubego. Jednak wbrew wszystkiemu utwór promienieje wewnętrznym światłem, które rozprasza mroki wojennej zawieruchy, bólu i śmierci.
Pod wpływem muzyki francuskiej pozostawał nie tylko Sibelius. Zauroczony stylem brillante i motywem Fausta swoją Fantazję na tematy z opery „Faust” Ch. Gounoda op. 20 napisał Henryk Wieniawski (1935-1880). Utwór składa się z pięciu odcinków zwieńczonych wirtuozowskim finałem. Mają one kontrastujący charakter, a partia skrzypiec zachwyca różnorodnością i bogactwem.
dr Aneta Derkowska
Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi. Koncert bez przerwy.
Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.