Polska muzyka filmowa
Koncert odbywa się w ramach 24. Międzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura" - Toruń / Kujawsko - Pomorskie 2020.
Koncert z okazji 100. rocznicy Cudu Nad Wisłą, Święta Wojska Polskiego oraz 100. Rocznicy powrotu Torunia do wolnej Polski.
Wystąpią:
- Toruńska Orkiestra Symfoniczna
- Krzysztof Herdzin – dyrygent
W programie:
- Suita polskiej muzyki filmowej m.in.: Pianista, Pan Tadeusz, Faraon, Ogniem i mieczem, Chłopi, Noce i dnie, Bandyta.
- Suita tematów filmowych Jerzego Dudusia Matuszkiewicza, m.in.: Janosik, Alternatywy 4, Stawka większa niż życie, Czterdziestolatek, Jak rozpętałem drugą wojnę światową.
„Nikt, kto chce mówić o kinie, nie może ignorować muzyki filmowej – stanowi ona bowiem integralną część naszego życia, naszych czasów, współczesnej kultury. Jeśli chodzi o mnie, to absolutnie nie uważam muzyki filmowej za gorszą” – mówił mistrz ‒ Ennio Morricone.
Gdy pytano Wojciecha Kilara, ile razy czytał Pana Tadeusza podczas pisania muzyki do filmu Wajdy kompozytor odpowiedział: „Ani razu nie czytałem. Bo dla mnie w tej chwili istnieje tylko Pan Tadeusz Wajdy, a ja nie pisałem muzyki do poematu Mickiewicza, tylko do filmu Wajdy (…). Jednak wiele razy go czytałem i te wszystkie sceny tkwią we mnie. To jest część mojej polskości. I kiedy przyszło mi komponować, muzyka wydawała się oczywista”. Rzeczywiście, oglądając film Wajdy muzyka jest do tego stopnia sprzężona z obrazem, że tworzy z nim jedność. Temat Inwokacji oraz słynny Polonez, który wyparł na balach studniówkowych Pożegnanie ojczyzny Michała Kleofasa Ogińskiego to dwa synonimy polskości, wpisane w świadomość słuchaczy już na zawsze. Podobnie jak przejmująca muzyka Kilara do filmu Pianista Romana Polańskiego, o Władysławie Szpilmanie. Jakże genialny w swej prostocie jest żałobny motyw skrzypiec, który rozbrzmiewa na tle wiolonczel i pojawia się w kluczowych momentach historycznych np.: podczas budowy muru getta i podczas wybuchu Powstania Warszawskiego. Drugi motyw (w partii klarnetu) sygnuje prywatną historię Szpilmana, naznaczoną cierpieniem i samotnością.
Któż nie zna słynnego tematu Walca Barbary z Nocy i Dni? Kojarzymy go i czasem nucimy wszyscy, nie wiedząc, że wyszedł spod ołówka Waldemara Kazaneckiego, autora nie mniej udanych ścieżek dźwiękowych do filmów: Kariera Nikodema Dyzmy, Czarne chmury, serialu Dom, czy bajki Bolek i Lolek.
Michał Lorenc jest autorem muzyki do filmu Bandyta w reżyserii Macieja Dejczera. Obraz wyzwolił w kompozytorze inwencję, która pozwoliła mu na napisanie czterech godzin muzyki, podczas gdy potrzebna była tylko godzina. Materiał został znacznie okrojony i wydany na płycie CD razem ze ścieżką dźwiękową do filmu Prowokator Krzysztofa Langa.
Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz napisał muzykę do ponad 200 filmów fabularnych, krótkometrażowych i animowanych oraz do seriali telewizyjnych. Wyczuwał znakomicie ducha socrealizmu i stworzył niezapomniane motywy do takich seriali jak: Alternatywy, Czterdziestolatek, Stawiam na Tolka Banana, Podróż za jeden uśmiech, a także Janosik, Stawka większa niż życie i Jak rozpętałem drugą wojnę światową.
Wszystkie wyżej wymienione nazwiska i tytuły ( a będzie ich znacznie więcej, by wspomnieć choćby ścieżki dźwiękowe Adama Sławińskiego i Krzesimira Dębskiego do filmów Chłopi i Ogniem i mieczem) wskazują, iż rodzima szkoła filmowa obejmuje również znakomitą muzykę, która po dziś dzień inspiruje tak znakomitych muzyków jak Krzysztof Herdzin.
dr Aneta Derkowska - muzykolog
W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odbędzie się zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.