Scena muzyki polskiej
Koncert w ramach Abonamentu A .
Wystąpią:
Paweł Zalejski - skrzypce
Bartłomiej Wezner - fortepian
W programie:
K. Szymanowski - Romans op. 23
S. Laks - Suita polska (1935)
P. Perkowski - Uty japońskie op. 4 nr 1-4 (transkrypcja na skrzypce i fortepian Zalejski/Wezner)
I. Friedman - Romans op. 32
K. Szymanowski - Mity op. 30
Czas trwania koncertu ok. 80 min.
Koncert w ramach Abonamentu A .
Rezonans, jaki w muzyce polskiej wzbudziło zjawisko Karola Szymanowskiego, oraz przypadająca w tym roku 140 rocznica urodzin i 85 śmierci, zainspirowała nas do przygotowania programu Karol Szymanowski: Inspiracje.
Odkryciem stał się Romans op. 32 Ignacego Friedmana (również rocznik 1882), który rzuca nowe światło na odczytanie Romansu op. 23 Karola Szymanowskiego. Utwór, w którym Szymanowski nawiązuje jeszcze do stylistyki muzyki późnego romantyzmu - a daleko schromatyzowaną harmonikę połączył z liryczną, szerokooddechową melodyką, przywodzącą skojarzenia z pełnymi wewnętrznej emocji nokturnami Fryderyka Chopina. Obie kompozycje powstały dokładnie w roku 1910.
Suita polska (1935) Szymona Laksa, to oryginalne nawiązanie do narodowego stylu Szymanowskiego – któremu utwór jest dedykowany. Nasza transkrypcja cyklu pieśni Uty japońskie Piotra Perkowskiego - ucznia Karola Szymanowskiego, stanowi liryczną cezurę w programie. Program wieńczą Mity op. 30: Trzy poematy na skrzypce i fortepian. To jedna z najpopularniejszych kompozycji Szymanowskiego i zarazem kwintesencja jego własnej, oryginalnej koncepcji impresjonizmu.
Paweł Zalejski/skrzypce
Ukończył studia z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie u prof. Krzysztofa Jakowicza, na Uniwersytecie Wiedeńskim, Hochschule für Musik Detmold w Niemczech i Indiana University Bloomington School of Music w USA.
Ma na swoim koncie liczne nagrody, jako solista, i konkursów kameralnych w najróżniejszych formacjach. Jednakże wyjątkowa jest I nagroda jaką zdobył jako prymariusz Apollon Musagete Quartett w największym i najbardziej liczącym się Konkursie ARD w Monachium. Zespół, założony w 2006 roku w Wiedniu, występuje w największych salach koncertowych, również jako laureat cyklu ECHO „Rising Stars", do którego został nominowany przez wiedeński Konzerthaus i Musikverein. Uhonorowany został wieloma nagrodami m.in. Paszportem Polityki i tytułem „Artysty Nowego Pokolenia” BBC.
Jako koncertmistrz, poza występami gościnnymi, na stałe związany jest z Symphonie Orchester Vorarlberg w Bregenz, Nordic Symphony i Ensemble Kontraste w Norymbergii. Od 2020 roku związany z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy jako visiting profesor.
Paweł Zalejski gra na skrzypcach - Nicolaus Amati - Cremona 1683: "Nicolaus Amatus Cremnien Hieronn fil.de Antonn Nepos Fecit 1863”.
Bartłomiej Wezner/fortepian
Jeden z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji: solista, kameralista, pedagog i manager kultury.
Laureat wielu konkursów kameralnych, m.in.: St Martin’s Chamber Music Competition w Londynie, 16. Premio Trio di Trieste, 50th International Vocal Competition ’s-Hertogenbosch. Zdobywca Nagród Specjalnych na Konkursach Pianistycznych im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz im. L. Janáčka w Brnie.
Ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej (2006). Od 2020 roku pracuje w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na stanowisku profesora akademickiego oraz kierownika Katedry Kameralistyki Fortepianowej.
Odbywał lekcje mistrzowskie z artystami tej miary co: Janoš Starker, Stephen Kovacevich, Raphaël Pidoux, Kevin Kenner, Maja Nosowska.
Ceniony kameralista i korepetytor; współpracował m.in. z Teresą Żylis-Gara, Heleną Łazarską, Thomasem Hampsonem. Od wielu lat związany z Herbert Piano Trio.
Dokonał prawykonań i premierowych nagrań kompozycji m.in: H. Kulenty, Z. Bargielskiego, R. Panufnik, M. Maseckiego, M. Dobrzyńskiego.
Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.