Mistrzowie Klasyki TOSoliści #1
Koncert w ramach ABONAMENTU A
Wystąpią:
- Michał Nowak – skrzypce
- Karol Wroniszewski – wiolonczela
- Toruńska Orkiestra Symfoniczna
- Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent
- Mateusz Ciupka - prowadzenie "z offu"
W programie:
- J. Brahms – Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę a-moll op. 102
- J. Brahms – III Symfonia F-dur op. 90
Omówienie programu
Koncert Mistrzowie klasyki TOSoliści #1 to pierwsze wydarzenie odbywające się w ramach nowego cyklu, który pozwoli publiczności bliżej poznać muzyków Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Soliści: Michał Nowak (skrzypce) i Karol Wroniszewski (wiolonczela) wspólnie z orkiestrą wykonają dla melomanów dzieło Johannesa Brahmsa – jednego z najwybitniejszych reprezentantów europejskiej muzyki poważnej. Utwory Brahmsa, głęboko zakorzenione w rodzimej tradycji i wyraźnie nawiązujące do twórczości Beethovena i Bacha oraz pieśni ludowych, włączyły muzyka do panteonu najsłynniejszych niemieckich kompozytorów. Jesteśmy przekonani, że wdzięczne dźwięki skrzypiec i wiolonczeli, dzięki talentowi naszych solistów, zagwarantują zgromadzonej publiczności niezwykły wieczór obfity w najlepsze, klasyczne brzmienia pochodzące z samego serca europejskiego dziedzictwa kulturalnego.
Usłyszymy Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę a-moll op. 102 – ostatnie dzieło symfoniczne Brahmsa. Z pewnością ten nadzwyczaj intymny, wyrastający z bardzo osobistych motywacji utwór umożliwi naszym muzykom pełne zaprezentowanie swoich imponujących zdolności. Kompozytor przeznaczył partię skrzypcową specjalnie dla swojego przyjaciela Józefa Joachima, z którym wcześniej się poróżnił. Pragnąc udobruchać słynnego skrzypka, na wiolonczelistę wybrał członka Kwartetu Joachima, Roberta Hausmanna. Co więcej, Brahms upodobnił śpiewny motyw z I części utworu do Koncertu skrzypcowego a-moll Viottiego, muzyka niezwykle cenionego przez rozgniewanego przyjaciela. Dzieło okazało się sukcesem: nie tylko zyskało aprobatę słuchaczy, ale również przyczyniło się do pojednania skłóconych artystów. W październiku 1887 roku odbyło się wielkie, wspólne wykonanie Koncertu z udziałem Joachima i Hausmanna pod batutą samego Brahmsa. Wierzymy, że powściągliwa dojrzałość dzieła pełna mistrzowsko opracowanych epizodów, szczególnie tych z udziałem instrumentów solowych, wprowadzi słuchaczy w krąg twórczości kompozytora doskonale łączącej przywiązanie do tradycji z autorską innowacją.
Pojawi się również słynna III Symfonia F-dur op. 90, którą nie bez powodu publiczność obwołała mianem Heroicznej. Określenie to doskonale odzwierciedla mocne wejście i muzyczną energię towarzyszącą części pierwszej oraz przejmujący dramatyzm finału stopniowo przechodzącego w kojącą ciszę. Z pełną artystycznej werwy, zdecydowaną częścią pierwszą kontrastuje spokojna, stonowana część druga, po której wnętrze Sali Koncertowej wypełni przepełniona magią liryzmu, tchnąca melancholią pieśń instrumentalna. Została ona wprowadzona przez Brahmsa wbrew tradycyjnym normom nakazującym umieścić tam scherzo, co zdecydowanie podkreśla indywidualny, istniejący na pograniczu kanonu i nowych, muzycznych dróg styl kompozytora.