Muzyczna podróż – Brazylia, Hiszpania, Polska

Koncert
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
45 zł - normalny, 35 zł - ulgowy

Wystąpią:

Łukasz Kuropaczewski - gitara
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Jose Maria Florencio - dyrygent

W programie:

B. Cunha - Miniatura Pernambucana nr 10 - Maracatu do baque virado
M. Górecki - Arioso e furioso. Koncert na gitarę, orkiestrę smyczkową i perkusję
J. Rodrigo - Concierto de Aranjuez
A. Zarzycki - Suita polska op. 37

Opis koncertu

Czy można podróżować i jednocześnie pozostać w miejscu? Przestrzenią tego eksperymentu już 17 marca 2023 roku stanie się Sala Koncertowa, w której przeniesiemy się – jeśli nie w sferze fizycznej, to chociaż muzycznej – do Brazylii i Hiszpanii reprezentowanych przez takich artystów, jak Joaquín Rodrigo.
Aby jednak tęsknota za ojczyzną nie stała się zbyt dotkliwa, tego wieczoru wysłuchają Państwo również utworów rodzimych kompozytorów: Aleksandra Zarzyckiego i Mikołaja Góreckiego. Jesteśmy pewni, że ta pasjonująca podróż z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, której przewodzić będzie Jose Maria Florencio – polski dyrygent, altowiolista i kompozytor pochodzący z Brazylii oraz ważny członek polskiej i międzynarodowej sceny muzycznej – z pewnością Państwa zachwyci.

Kolejnym dziełem, które Państwo usłyszą, tym razem polskiego kompozytora, jest utwór Mikołaja Góreckiego Arioso e furioso. Koncert na gitarę, orkiestrę smyczkową i perkusję. Koncert powstał na specjalne zamówienie profesor Aliny Gruszki, dyrektora artystycznego 15. Międzynarodowego Festiwalu Śląska Jesień Gitarowa i Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach w 2014 roku. Mikołaj Górecki, syn słynnego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego, został laureatem wielu stypendiów i międzynarodowych nagród, a jego utwory są wykonywane chociażby w De Ijsbreker Centre w Amsterdamie czy Lincoln Center w Nowym Jorku. Utwór podczas tego wieczoru wykona Łukasz Kuropaczewski, gitarzysta związany z Poznaniem i laureat wielu konkursów gitarowych, wykonawca dzieł wybitnych polskich i zagranicznych twórców m.in. Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Meyera czy Marka Neikruga.

Powrót za granicę, tym razem do Hiszpanii, zainicjuje Concierto de Aranjuez Joaquína Rodriga. Pochodzące z 1939 roku dzieło powstało dla gitarzysty Regina Sainza de la Mazy i przywołuje wspomnienie miesiąca miodowego, który Rodrigo spędził ze swoją żoną w ogrodach pałacu w Ranjuez. Niepowtarzalna atmosfera dworu z końca XVIII wieku koresponduje tutaj z przeczuciem nieuchronnie zbliżającej się wojennej pożogi oraz osobistymi tragediami muzyka: śmiercią dziecka i chorobą ukochanej żony. Koncert składa się z trzech części. Część I, Allegro con spirito, cechuje się radosnym klimatem z dużym udziałem gitary. Część II, Adagio, znacznie odbiega klimatem od swojej poprzedniczki, zwiastując dźwiękami rożka angielskiego zbliżające się nieszczęście. Ostatnia część, Allegro, przynosi pewne ukojenie ponownym przejściem do beztroskiego, ludowego nastroju. W kulturze popularnej bardzo wyraźnie zaistniała szczególnie środkowa część, Adagio, wpisując się w głęboko zakorzeniony w powszechnej świadomości motyw melancholii. 

Ostatni utwór, Suita polska op.37 Aleksandra Zarzyckiego, doskonale oddaje atmosferę powrotu z dalekiej podróży. Wypełniona inspiracjami takich muzycznych geniuszy, jak Fryderyk Chopin czy Stanisław Moniuszko twórczość Zarzyckiego przynosi ze sobą ukojenie w narodowej tradycji i jest niczym drzwi rodzinnego domu czekające na Państwa po długim, pełnym wrażeń dniu. 

Kamila Pawełoszek


Łukasz Kuropaczewski

urodził się w 1981 roku w Gnieźnie, mieszkał w Strzałkowie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 10 lat w Słupcy i Koninie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego. W 2003 roku rozpoczął studia w klasie Maestro Ma-nuela Barrueco w Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University w Baltimore, USA, ktore ukonczyl w 2008 roku.
Występował z recitalami w Polsce, Rosji, Białorusi, Czechach, Słowacji, Bulgarii, Niemczech, Francji, Anglii, Hiszpanii, na Islandii, Węgrzech, Serbii, Kosowie, w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich, w Japonii, Chinach, Kanadzie, USA, Meksyku oraz Panamie. Wystepow-al w najwazniejszych salach koncertowych swiata: Royal Festival Hall w Londynie, Concertge-bouw w Amsterdamie, Sali im. P. Czajkowskiego w Moskwie czy Carnegie Hall w Nowym Jorku. 
Często występuje jako kameralista – m.in. z  Orion String Quartet (USA), Avim Avitalem (Izrael), Chen Reiss (Izrael), Richardem Galliano (Francja), Maciej Frackiewicz, Agata Szymczewska, Lukasz Dlugosz, Andrzej Bauer. 
Kuropaczewski jest wziętym wykładowcą gitary. Prowadzi kursy i lekcje mistrzowskie podczas wielu festiwali gitarowych w Europie oraz na Uniwersytetach 
w Europie i obu Amerykach. W latach 2007-2010 byl wykladowca University of Pennsylvania w Filadelfii, a od 2008 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Nagrał pięć płyt kompaktowych. Trzy ostatnie (“Polish Music”, “Aqua e Vinho” i “Noc-turnal”) otrzymaly nominacje do Nagrody Fryderyk w kategoriach: Najwybitniejszy Album - Muzyka Polska, Najwybitniejszy Album - Muzyka Kameralna, Najwybitniejszy Album - Recital Solowy.
Kuropaczewski dokonal wielu premier polskich i swiatowych takich kompozytorow, jak: A. Tansman (Hommage a de Falla - z orkiestra Amadeus w 2010 roku w Lodzi, Petit Concerto w 2015 roku w Poznaniu), K. Meyer (Concerto - z orkiestra Amadeus w 2010 roku w Gnieznie i Poznaniu, Triptych Sonata w 2015 roku - Caramoor Festival w Nowym Jorku, USA), A. Gi-lardino (Jerusalem Concerto, wraz z A. Avitalem w 2014 roku w Gnieznie i Poznaniu), M. Neikrug (Acequias Quintet z Orion String Quartet w 2015 roku podczas Santa Fe Chamber Music Festival w Santa Fe, USA), Mikolaj Gorecki (Arioso e Furioso - z orkiestra Aukso w 2014 roku podczas Slaskiej Jesieni Gitarowej w Tychach).
W sezonie artystycznym 2015/2016 artysta wystapil w Polsce, Rosji, Niemczech, Belgii, Chorwacji, USA, Kanadzie, Meksyku, Panamie, oraz w Chinach. Dokonal premier swiatowych kompozycji A. Gilardino (Letters to Fryderyk Sonata), oraz M. Neikruga (Three Pieces for Gui-tar).
Kuropaczewski gra na gitarach Rossa Gutmeiera (USA) i Leszka Gajdzika. Uzywa strun Savarez Alliance Corum.

José M. Florêncio

dyrygent, jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego, muzyk ze znaczącą karierą międzynarodową. Pochodzi z Brazylii, od 1985 roku mieszka na stałe w Polsce.
Edukację muzyczną rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza, kontynuował ją na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte, a następnie uzupełniał na wielu kursach mistrzowskich w swoim kraju oraz w nowojorskiej The Juilliard School of Music i Musikhochschule w Wiedniu. W warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina z wyróżnieniem ukończył studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie dyrygentury Henryka Czyża. Po przyjeździe do Polski (1985) rozpoczął aktywną karierę dyrygencką prowadząc wiele koncertów oraz przedstawień operowych i baletowych zarówno w kraju, jak i innych państwach Europy, obu Ameryk i Azji. Występy Maestro spotykały się zarówno z aplauzem publiczności, jak i z uznaniem krytyków, którzy bez wahania zaliczyli go do grupy najlepszych dyrygentów swojego pokolenia.
Sprawował następujące funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, dyrektora Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Spośród ważnych wydarzeń w życiu artystycznym ostatnich lat, warto odnotować pierwsze w stusześćdziesięcioletniej historii Konserwatorium Moskiewskiego zaproszenie dla dyrygenta z Polski, do poprowadzenia kursów mistrzowskich z zakresu dyrygentury oraz uroczystego koncertu z repertuarem polskim i brazylijskim w programie. W ten sposób José M. Florêncio znalazł się w grupie tak wybitnych osobowości świata muzyki jak sir Georg Solti czy Mścisław Rostropowicz.
Wśród dokonań artystycznych José M. Florência znajduje się wiele prawykonań i nagrań utworów współczesnych (między innymi światowe prapremiery oper Electra Mikisa Theodorakisa i Olga Jorge Antunesa, prawykonanie kantaty Holocaust Marty Ptaszyńskiej). Dokonał również pierwszych nagrań płytowych muzyki najnowszej. Ostatnie CD z muzyką kompozytorów francuskich (H. Tomasi i J. Bondon) zostało docenione pięcioma diapazonami – najwyższą oceną fonograficzną we Francji. Wkrótce potem ukazały się jego nagrania utworów Heitora Villi-Lobosa ze słynną orkiestrą Academy of Saint--Martin-in-the-Fields oraz z muzyką brazylijską nagraną z Capellą Bydgostiensis. Spektakle zrealizowane z Operą Bałtycką zostały nagrane i emitowane przez światową telewizję Mezzo. Były to pierwsze prezentacje produkcji muzycznych w wykonaniu polskiego zespołu na tej prestiżowej antenie w czasie, gdy prowadzona przez Maestra Opera Bałtycka w Gdańsku została zaliczona w programie telewizji BBC „The Best European Operas” do grona czołowych scen europejskich, obok teatrów z Barcelony, Amsterdamu, Brukseli, czy Londynu.
José Maria Florêncio jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury Polskiej nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maestro także jest Konsulem Honorowym Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.
Najnowsza płyta Maestra, nagrana ze słynną Orkiestra Wieku Oświecenia z Holandii dla Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie z utworami H. Wieniawskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego oraz Karola Kurpińskiego została uznana płytą miesiąca Września 2022 przez Magazyn BBC w Londynie.

 

Czas trwania koncertu ok. 120 min.