Tanecznym krokiem przez cztery pory roku
Koncert odbędzie się w ramach 24. Międzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura" - Toruń / Kujawsko - Pomorskie 2020.
Wystąpią:
- Monika Skruszewicz – skrzypce
- Rafał Kleszcz – klarnet /koncert Rafała Kleszcza jest Nagrodą specjalną ufundowaną przez TOS podczas IV Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Dętych Finalis 2019/
- Toruńska Orkiestra Symfoniczna
- Wojciech Pławner – dyrygent
- Małgorzata Lisecka - prowadzenie
W programie:
- A. Vivaldi – Cztery pory roku
- W. A. Mozart – Koncert na klarnet i orkiestrę A-dur KV 622
- Wojciech Kilar - Walc z filmu Ziemia obiecana
- Wojciech Kilar - Walc z filmu Trędowata
Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”
W historii muzyki zdarzają się dzieła idiomatyczne – utwory emblematy, do których zaliczają się Cztery pory roku Antonia Vivaldiego – cykl koncertów programowych o charakterze ilustracyjnym. W XVII i XVIII wieku bardzo popularne było malarstwo dźwiękowe – imitazione della natura. Idea muzyki wyrażającej jakiś pozamuzyczny sens znana była już w średniowieczu, kiedy to za pomocą dźwięków opowiadano różne historie i odmalowywano zjawiska przyrody. Cztery pory roku realizują ten charakterystyczny dla epoki baroku nurt estetyczny w nieoczywisty sposób. Vivaldi odmalowuje w swoich koncertach pejzaże przyrody na dwóch poziomach. W ramach poszczególnych części kompozytor kształtuje pewien nastrój i to zadanie powierza całemu zespołowi, natomiast ilustrację konkretnych, rozgrywających się wydarzeń odnajdujemy w dźwiękach partii solowych. Program każdego koncertu został sformułowany w sonetto dimonstrativo, którego poszczególne wersy są wpisane w odpowiednich miejscach partytury. Przypuszcza się, że autorem sonetu jest Vivaldi.
Swój Koncert klarnetowy A-dur KV 622 Wolfgang Amadeusz Mozart ukończył kilka tygodni przed śmiercią w 1791 roku, tworząc dzieło całkowicie indywidualne, osobne i niezależne od trendów epoki. Utwór powstał z myślą o przyjacielu kompozytora, wybitnym klarneciście, którym był Anton Stadler. Wcześniejsze koncerty Mozarta cechuje wirtuozeria, tymczasem omawiany koncert pozostaje wolny od wszelkiej popisowości. Jego istotę stanowi dialog solisty i orkiestry, który nie ma na celu olśnienia słuchacza. Oczarowanie zostaje osiągnięte przy użyciu zupełnie innych środków.
Firmowym znakiem Wojciecha Kilara jest muzyka filmowa. Współpraca kompozytora z najwybitniejszymi reżyserami polskiego i światowego kina zaowocowała muzyką do ponad stu filmów. Na liście jego największych przebojów szczególne miejsce zajmują niezapomniane walce z Ziemi obiecanej Andrzeja Wajdy i z Trędowatej w reżyserii Jerzego Hoffmana. Podczas ekranizacji powieści polskiego noblisty ‒ Władysława Reymonta drogi zawodowe Wajdy i Kilara skrzyżowały się po raz pierwszy i odtąd przecinać się będą regularnie m.in. podczas realizacji takich obrazów jak Kronika wypadków miłosnych i Pan Tadeusz. Piękny, pełen frenetycznej energii walc z Ziemi obiecanej jest nie tylko muzycznym symbolem szczęśliwej miłości lecz gdy pojawia się zamaskowany, w karykaturalnej instrumentacji z cymbałami i werblem, zwiastuje, jak u Berlioza, miłosne niespełnienie. Historia nieszczęśliwej miłości magnata i zubożałej szlachcianki jest tematem melodramatu Trędowata Heleny Mniszkówny w ekranizacji Hoffmana. I tym razem słynny walc, rozbrzmiewający w finale w przetworzonej postaci, ma w sobie coś dziwnie niepokojącego.
dr Aneta Derkowska - muzykolog
W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odbędzie się zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.
WOJCIECH PŁAWNER - skrzypek, dyrygent. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Był uczniem prof. Zenona Płoszaja w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi oraz prof. Mirosława Ławrynowicza w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Ukończył Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej. Grę na skrzypcach studiował również na Universität Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima i na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Gerharda Schulza. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Do najważniejszych należą: VI miejsce w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, I miejsce w konkursie Stefanie Holl, Violinwettbewerb w Wiedniu, II miejsce w Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Skrzypków im. Louisa Spohra w Weimarze, I miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach uczniów klas skrzypiec i altówki Szkół Muzycznych drugiego stopnia w Elblągu, II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, I miejsce i Rydwan Apollina na Ogólnopolskich Przesłuchaniach uczniów klas skrzypiec Szkół Muzycznych pierwszego stopnia w Olsztynie. Brał udział w licznych krajowych i zagranicznych kursach muzycznych m.in. w Żaganiu, Łańcucie, Gdańsku, Lehrte, Überlingen, Weimarze, Wiedniu, Lichtenbergu, Feistritz i Prussia Cove. Uczył się tam pod kierunkiem takich profesorów, jak Zenon Płoszaj, Hermann Krebbers, Sherban Lupu, Wolfgang Marschner, Igor Ozim, Christiane Hutcap, Marina Jaszwili, Krzysztof Węgrzyn, Mirosław Ławrynowicz, Gerhard Schulz, Barbara Górzyńska i Wanda Wiłkomirska. Jako skrzypek występował z takimi orkiestrami, jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus", czy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Koncertował w wielu miastach Polski, jak również w Niemczech, Holandii, Austrii, Chorwacji, na Malcie i w Japonii. Jako muzyk orkiestrowy współpracował m.in. z takimi orkiestrami jak Sinfonietta Baden, Austrian Festival Symphony Orchestra, Wiener Klang Orchestra, Tonkünstler Orchestra i Mozarteumorchester Salzburg. W swoim dorobku fonograficznym ma płytę z II Koncertem skrzypcowym d-moll, op. 22 Henryka Wieniawskiego nagraną wspólnie z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej (DUX) oraz nagrany wspólnie z bratem Piotrem krążek z utworami Henryka Wieniawskiego (Polmusic). Był wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendystą Funduszu na Rzecz Dzieci i Młodzieży oraz laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury "Młoda Polska". W 2018 roku ukończył dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Marka Pijarowskiego, oraz dyrygenturę chóralną w klasie prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, obie specjalności z wynikiem celującym. Ukończył również Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Doskonalił swoje umiejętności na kursach dyrygenckich pod kierunkiem Jacka Kaspszyka, Rafała Jacka Delekty, Jonathana Bretta i Macieja Żółtowskiego. Otrzymał wyróżnienia na I Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopycińskiego we Wrocławiu oraz na VI Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. Jako dyrygent występował m. in. z orkiestrami symfonicznymi filharmonii w Łodzi, Katowicach, Kielcach i Zielonej Górze oraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 2015-2017 prowadził działalność pedagogiczną jako dyrygent orkiestry szkolnej oraz nauczyciel gry na skrzypcach w Zespole Szkół Muzycznych im. L. Różyckiego w Kielcach, a od 2017 prowadzi orkiestrę symfoniczną w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W 2018 roku objął stanowisko asystenta w klasie dyrygentury chóralnej prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.