Tango Polaco | Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Tango Polaco

Magdalena Lechowska

to Polka o latynoskiej duszy! 

Magdalena urodziła się w Krakowie, ale dorastała w Kolumbii, gdzie nie tylko miała okazję od najmłodszych lat chłonąć barwną i temperamentną kulturę iberoamerykańską, lecz także zaczerpnąć wielu wpływów tradycyjnego śpiewu, które trwale ukształtowały jej talent i ukierunkowania artystyczne.
Śpiewa flamenco, bolero, tango, ranczerę, cumbię i wiele innych. Łączy gatunki, kulturę śpiewu i... temperament kultur!  Nie boi się eksperymentować z klasyką, potrafi wiernie oddać niepowtarzalny, andaluzyjski nastrój śpiewu. Doskonałe świadectwo wpływu Ameryki Południowej - jedyny tak barwny i różnorodny damski wokal w kraju! Wszechstronność muzyczna, niespotykana głębia charakteru w wokalu i - wiernie oddająca temperament muzyczny - osobowość czynią Magdalenę Lechowską fenomenem muzyki latynoskiej, flamenco i tango na polskim rynku. Laureatka (wraz z byłym zespołem Aire Andaluz) konkursu na interpretację piosenek Marka Grechuty w ramach Grechuta Festiwal 2011.

W 2015 roku ukazała się jej debiutancka płyta zatytułowana RAICES - pierwszy i jedyny w Polsce krążek, który łączy tak różnorodne style muzyczne, jak tango argentyńskie, meksykańską ranczerę, kolumbijską cumbię, kubańskie bolero czy flamenco. W repertuarze znajdują się także autorskie propozycje aranżacji znanych utworów Marka Grechuty - tu zaśpiewanych po hiszpańsku w rytmie flamenco. Łączenie hiszpańskiego temperamentu z polską klasyką gatunku zostało pozytywnie ocenione zarówno przez słuchaczy, jak i krytykę.
W 2018 roku ukazała się jej druga płyta: TANGO POLACO. To propozycja odświeżenia interpretacji najwybitniejszych utworów polskiego tanga, tu wykonanych jazzowo, gdzie poza elementami tradycyjnego brzmienia tanga, pojawia się również elektronika. Wyjątkowość projektu leży w jego uniwersalności - dzięki połączeniu tradycji dwóch kultur. Nie tylko
polskie tanga zyskują nowe tempo i brzmienie, lecz także nowy wymiar dla innej niż dotąd publiczności - utwory w projekcie zostały przetłumaczone na hiszpański.

(źródło: oficjalna strona http://magdalenalechowska.pl/)

Mikołaj Kostka

Esteta skrzypcowego brzmienia. Wrażliwiec i poszukiwacz.
Kompozytor. Eksperymentator, balansujący między wirtuozerską zadziornością, a minimalistyczno-ascetyczną przestrzenią, bliską ciszy.
Maciej Obara powiedział o nim : „Bez wątpienia Mikołaj Kostka ma wielki dar do komponowania. Cechuje go ujmująca muzykalność oraz piękny dźwięk. Jego muzyka jest czarująca, a On sam chętnie sięga w niej do abstrakcji. Przed nami artysta różnych wymiarów.”

Obecnie student Akademii Muzycznej w Katowicach. Współtwórca zespołu Raczkowski/Kostka Duo oraz lider formacji Follow Dices, laureata XIII Hanza Jazz Festiwal, wyróżnionego na Blue Note Poznań Competition 2017, debiutując fonograficznie w ubiegłym roku z obiema formacjami. Światło dzienne ujrzały płyty „Duo” (Raczkowski/Kostka Duo) oraz „Eternal Colors” (Follow Dices), wydane pod egidą niezależnej wytwórni SJ Records, obie znakomicie przyjęte przez rodzimą krytykę.

(źródło: https://www.projektarboretum.pl/ekipa-projektu-arboretum/mikolaj-kostka-skrzypce/)

Wiesław Ochwat

Aktywnie udzielający się na wielu płaszczyznach instrumentalista, zaangażowany w działalność kulturalną poprzez czynne koncertowanie, współorganizowanie wydarzeń artystycznych oraz aktywną pracę w sferze dydaktyczno-naukowej. W 2014 r. ukończył z wyróżnieniem dwustopniowe studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie akordeonu dra Janusza Patera, a w roku 2018 obronił doktorat na tejże uczelni pod opieką naukową dra hab. Pawła Palucha.

Ważnym punktem w osobistym rozwoju akordeonisty było ukończenie w 2016 r. dwuletniego projektu „Italian Accordion Accademy” – zaawansowanego pedagogicznie oraz wykonawczo programu podyplomowego dedykowanego sztuce akordeonowej, odbywającego się w Urbino we Włoszech oraz Amsterdamie w Holandii. Studia te prowadzone były przez wybitnego akordeonistę i pedagoga Claudio Jacomucci’ego (jednego z ostatnich uczniów Mogensa Ellegarda) oraz tancerkę i choreografkę, a także ekspertkę w zakresie Techniki Alexandra – Kathleen Delaney.

Głównym nurtem zainteresowań akordeonisty jest wykonywanie i promowanie muzyki współczesnej. Ma on na swoim koncie kilkadziesiąt prawykonań nowopowstałych utworów, zarówno solowych jak i kameralnych, które często powstawały z jego inicjatywy. Wiesław Ochwat jest laureatem ponad dwudziestu konkursów i festiwali akordeonowych w Polsce, jak i za granicą, m.in. IBLA Grand Prize Competition 2019 – Ragusa, Włochy, Castelfidardo International Accordion Prize – Castelfidardo (Włochy), Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego – Czechowice-Dziedzice, Międzynarodowy Festiwal Muzyki narodowej – Przemyśl, Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy – Poprad (Słowacja). W kręgu zainteresowań instrumentalisty poza muzyką współczesną pojawia się również muzyka klasyczna, improwizowana i rozrywkowa.

W swoim dorobku posiada bogatą działalność koncertową prowadzoną zarówno w kraju podczas licznych festiwali muzycznych, jak i za granicą m.in.: Czechy, Francja, Holandia, Kanada, Litwa, Niemcy, Norwegia, Słowacja, Ukraina, Węgry, Włochy. Akordeonista kształcąc swoje umiejętności brał udział w licznych kursach mistrzowskich i warsztatach muzycznych prowadzonych przez uznanych pedagogów (m.in. Alexander Dimitriev, Claudio Jacomucci, Teodoro Anzellotti, Mika Väyrynen, Bogdan Dowlasz, Joseph Petric). Jest wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury RP, Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie, Burmistrza Brzeska, oraz Laureatem i stypendystą Tarnowskiego festiwalu “Tydzień Talentów”.

Od kilku lat Wiesław Ochwat jest zaangażowany we współpracę z Fundacją Art Forum, gdzie aktywnie udziela się podczas organizacji kolejnych edycji Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego oraz innych wydarzeń kulturalnych.

(źródło: https://www.amuz.krakow.pl/wydzialy/wydzial-ii-instrumentalny/katedra-instrumentow-detych-drewnianych-i-akordeonu-2/pracownicy-katedry/dr-wieslaw-ochwat/)