Amerykański sen

Koncert
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
60 zł - N, 50 zł - U

Zakończenie 45. sezonu artystycznego / Inauguracja 28. Międzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura"

Wystąpią:

  • Paweł Tomaszewski - fortepian
  • Dainius Pavilionis - dyrygent
  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna
  • Urszula Guźlecka - prowadzenie

W programie:

  • L. Bernstein - Uwertura do operetki Kandyd
  • G. Gershwin - Błękitna Rapsodia 
  • L. Bernstein - Tańce symfoniczne
  • J. Williams - Suita z filmu Gwiezdne Wojny 

 

OMÓWIENIE PROGRAMU

Kompozycje Johna Williamsa, Leonarda Bernsteina oraz George’a Gershwina idealnie wpisują się w nazwę koncertu z okazji zakończenia 45. sezonu artystycznego oraz inauguracji 28. Międzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura" – "Amerykański Sen". Każdy z utworów ukazuje inny obraz Ameryki, znany polskim obiorcom. Na koncercie znajdzie się miejsce na gwiezdne potyczki rycerzy Jedi, rozkwit muzyki jazzowej czy zakazaną miłość rozgrywającą się na ulicach Nowego Jorku.

Suity z filmu Gwiezdne Wojny Johna Williamsa nie trzeba nikomu przedstawiać. Można byłoby rozpisywać się o mnogości nagród, które otrzymał kompozytor, ale warto przede wszystkim zaznaczyć, jak wielką rolę w zbiorowej wyobraźni odgrywa jego muzyka. Wystarczą pierwsze takty suity z Gwiezdnych Wojen, a słuchacz przenosi się w odległą galaktykę. Spokojne, pełne nadziei tematy przeplatają się z fragmentami obrazującymi napięcie, siłę czy strach, tworząc muzyczny obraz filmów George’a Lucasa.
Błękitna Rapsodia George’a Gershwina przeniesie słuchaczy do amerykańskich początków lat 20. XX wieku. Słynne glissando na klarnecie rozpoczyna jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów, w którym klasyka łączy się z jazzem. Równie ważna w utworze jest także rola solisty: pianisty, który wzorem kompozytora, wykonującego utwór podczas jego premiery, stara się przedstawić okazałość dzieła. Synkopowany rytm i coraz bardziej narastająca muzyka skutecznie tworzą nastrój wielkiego amerykańskiego świata, który otwierał podwoje dla nowych gatunków muzycznych, także tych synkretycznych. 

Uwertura do operetki Kandyd – skomponowana przez Leonarda Bernsteina w latach 50. XX wieku – częściowo zabiera słuchaczy w przeszłość. Wraz z kolejnymi nutami cofają się do XVIII wieku, w którym Voltaire powołał do życia Kandyda. Muzyka z jednej strony oddaje ironię i sarkazm opowiastki filozoficznej, a za pomocą szybkiego tempa obrazuje wartkość akcji. Nie brak w niej jednak i przepychu, z którego słynęła Francja pod koniec XVIII stulecia. 

Tańce symfoniczne Leonarda Bernsteina składają się z dziewięciu części zaadaptowanych z musicalu West Side Story. Uwspółcześniona wersja Romea i Julii przenosi słuchaczy na ulice Nowego Jorku z lat 50. Bernstein w swojej kompozycji ukazuje siłę uczucia, łączącą Tony’ego i Marię, nie stroni jednak od muzycznego odzwierciedlenia ich różnego pochodzenia, a także konfliktu, który łączy ich rodziny. Tragedia i wściekłość przeplatają się z miłością i pragnieniem odnalezienia swojego miejsca na ziemi. 
 

autor: Małgorzata Sojak

 

PAWEŁ TOMASZEWSKI 

Pianista, kompozytor, aranżer, producent muzyczny. Doktor habilitowany, profesor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, dziekan Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Nominowany do nagrody Fryderyk w kategorii Jazzowy Artysta Roku (2024).

Jest zdobywcą Grand Prix oraz nagród indywidualnych wszystkich najważniejszych konkursów jazzowych w Polsce (m.in. Bielska Zadymka Jazzowa, Jazz Juniors, Jazz Nad Odrą). Koncertował na scenach całego świata z polskimi i międzynarodowymi gwiazdami szeroko pojętej muzyki jazzowej i rozrywkowej. Odznaczony Złotym Laurem Umiejętności i Kompetencji w dziedzinie „Kultura” w 2015 roku. Artysta rezydent Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w sezonie artystycznym 2021/2022.

Współpracował z artystami takimi jak: Nigel Kennedy, Eric Marienthal, Dean Brown, Michael „Patches” Stewart, Michał Urbaniak, Jarosław Śmietana, Anna Maria Jopek, Edyta Górniak, Urszula Dudziak, Kuba Badach, Mieczysław Szcześniak, Grażyna Auguścik, Adam Bałdych i wielu innych. Jeden z aranżerów albumu „Czułe Struny” Natalii Kukulskiej, który w 2021 roku zdobył płytę platynową. Nagrał ponad 40 płyt studyjnych jako muzyk sesyjny.

W maju 2023 roku ukazał się album jego autorstwa zatytułowany Coincidence, nagrany z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie oraz gośćmi: Mark Lettieri, Bernard Maseli, Wojciech Myrczek, Jerzy Małek, Marek Podkowa, Andrzej Święs i Marcin Jahr. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk w kategorii Jazzowy Album Roku (2024).
Współtwórca projektów Myrczek & Tomaszewski „Love Revisited”, Marta Król & Paweł Tomaszewski Group „Tribute To The Police”.

Jego pianistyka i twórczość charakteryzują się łączeniem różnych stylów i tradycji muzycznych.

Brał udział w licznych nagraniach telewizyjnych, filmowych i radiowych w charakterze dyrygenta, kierownika muzycznego, aranżera i pianisty (m.in. 1920. Wdzięczni Bohaterom, Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu, Solidarity Of Arts w Gdańsku, Festiwal Pamięci Andrzeja Zauchy “Serca Bicie” w Bydgoszczy, Śląski Festiwal Jazzowy). 

Jego kompozycje znajdują się zarówno na płytach autorskich, jak i innych wykonawców. Jest autorem czterech dużych dzieł: „Three Crowns” – suita na sekstet jazzowy oraz orkiestrę symfoniczną i solistów, „Coincidence” – koncert na kwintet jazzowy oraz orkiestrę symfoniczną inspirowany muzyką do filmu „Przypadek” w reż. Krzysztofa Kieślowskiego z muzyką Wojciecha Kilara, “Symphony of the Galaxies” oraz „Polish Jazz Symphony” na orkiestrę symfoniczną, big-band oraz solistów. 

Jest założycielem pierwszej w Polsce klasy elektronicznych instrumentów klawiszowych w Akademii Muzycznej w Katowicach. 

Wykładał na Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Polsce i za granicą. 

www.paweltomaszewski.com
www.facebook.com/paweltomaszewskimusic 
www.instagram.com/pawel_tomaszewski_music