Dwie sonaty, dwa ronda

Koncert
Viva Beethoven!
Transmisja online
Data
Miejsce
YouTube
Wstęp
bezpłatny

Sonaty Ludwiga van Beethovena  powstawały przez ponad  25 lat  dlatego stanowią sumę doświadczeń i ewolucję twórczą kompozytora w tym zakresie. Nowatorstwo Beethovena w dziedzinie sonaty sięgało tak daleko, że kolejne pokolenia, uprawiające tę formę, niewiele potrafiły dodać do odkryć mistrza z Bonn. Jego bogactwo inwencji, innowacje formalne i wyrazowe burzyły dotychczasowe normy i rozsadzały ówczesne kanony.

Sonacie fortepianowej c-moll op. 13 „Patetycznej” kompozytor po raz pierwszy wprowadził wolny wstęp grave, poprzedzający przepojone niespożytą energią i witalnością Allegro molto con brio (część I). Od tego wstępu pochodzi, nie będący pomysłem Beethovena, tytuł utworu. Piotr Orawski pisał: „Grave z Sonaty Patetycznej to muzyka drapieżna i ostra, o poszarpanych punktowanych rytmach, nagłych załamaniach, dramatycznych kontrastach i ogromnym napięciu, które wybucha z całą mocą w szybkim ogniwie allegra sonatowego”. Emocjonalne ukojenie przynosi Adagio cantabile (cz. II), zaś w części finałowej (Rondo. Allegro) dramatyczny konflikt nie zostaje rozwiązany, przeciwnie – wybrzmiewa „głośnym krzykiem” w zasadniczej „bohaterskiej” tonacji c-moll.

Już w sonatach op. 31 Beethoven ostatecznie zerwał z klasycznym modelem formalnym i tradycyjnie ukształtowanych relacji tonalnych. Wystarczy wspomnieć, że pierwszy temat Sonaty G-dur op. 31 nr 1 liczący czterdzieści cztery takty składa się z dwóch skrajnie opozycyjnych struktur muzycznych. Temat drugi wybrzmiewa w tonacji H-dur, później h-moll, a to dopiero początek „wędrówki po tonacjach”, której nie powstydziliby się kompozytorzy doby muzycznego Romantyzmu, także Fryderyk Chopin, który skomponował Rondo a la Mazur F-dur op. 5 na fortepian 16 grudnia 1826 roku, dedykując je hrabiance Alexandrine de Moriolles, córce guwernera syna wielkiego księcia Konstantego, Pawła. „Mariolkę”, jak ją nazywał, Chopin znał od dzieciństwa, a w życiu dorosłym darzył przyjaźnią.  Natomiast Beethoven zadedykował swoje Rondo G-dur „Andante cantabile e grazioso” op. 51 nr 2 hrabinie Henrietcie von Lichnovsky.

 

 dr Aneta Derkowska - muzykolog

Wystąpią:
Piotr Nowak – fortepian
Łukasz Byrdy – fortepian
Aneta Derkowska - prowadzenie
Nagroda TOS dla laureatów I Międzynarodowego V Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego w Turznie

W programie:
L. van Beethoven - Sonata c-moll "Patetyczna" op. 13
L. van Beethoven - Rondo G-dur "Andante cantabile e grazioso" op. 51 nr 2
F. Chopin - Sonata b-moll op. 35
F. Chopin - Rondo à la Mazur op. 5

 


Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.


Zapraszamy na koncert w formule online,
który będzie transmitowany 4 grudnia o godz. 19:00 na naszym kanale Youtube.
Koncert bedzie dostępny na naszym kanale do końca czerwca 2021 r. 


 

Mecenas Główny
Miasto Toruń
Mecenas Strategiczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej
Nova Trading
Mecenas Kultury - Główny Sponsor
PGE Polska Grupa Energetyczna
Dofinansowanie
Instytut Muzyki i Tańca
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Mecenas
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych
Seni
Bella
Patronat medialny
TVP3 Bydgoszcz
TV Toruń
Nowości
Polskie Radio PiK
Partnerzy
Kino Centrum
Centrum Sztuki Współczesnej
Organizator
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Instytucja finansowana ze środków Gminy Miasta Toruń