Gala otwarcia 6. Międzynarodowego Festiwalu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego

Koncert
Festiwal i Konkurs skrzypcowy
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
45 zł N 35 zł U / abonament: 135 zł N, 105 zł U

Wystąpią:

  • Elias David Moncado (Niemcy) – skrzypce
  • Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent
  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna
  • Urszula Guźlecka - prowadzenie 

Program:

  • G. Bacewicz - Uwertura na orkiestrę symfoniczną (utwór z okazji 115. rocznicy urodzin kompozytorki)
  • M. Bruch - Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 
  • Z. Noskowski - Z życia... [narodu] Obrazy fantazyjne na tle Preludium A-dur F. Chopina (1901) (utwór z okazji 115. rocznicy śmierci kompozytora)

 

W programie inauguracyjnego koncertu zaprezentujemy dwa odmienne oblicza symfoniki. Dwudziestowieczne, z ducha neoklasyczne w Uwerturze Grażyny Bacewicz, wybitnej kompozytorki, której 115. rocznica urodzin przypadła w lutym tego roku, a także późnoromantyczne – w Uwerturze Zygmunta Noskowskiego. Pomiędzy nimi zabrzmi popisowy, niemal wzorcowo wirtuozowski, romantyczny koncert skrzypcowy Maxa Brucha.

Uwertura na orkiestrę Grażyny Bacewicz powstała w 1943 r. po tym, jak kompozytorka i skrzypaczka powróciła z Paryża do Warszawy. To utwór czasu niemieckiej okupacji, którego prawykonanie odbyło się już po zakończeniu wojny, w 1945 r. podczas Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie. Jest pełny życia, wielowątkowy, „pędzący jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego”, jak pisał o nim Stefan Kisielewski. W krótkiej formie, będącej pierwotnie wstępem do większego dzieła koncentruje wielość środków wyrazu orkiestry symfonicznej.

Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 nr 1 Maxa Brucha powstał w swojej pierwotnej formie w 1866 r., jednak młody i już wówczas bardzo ceniony kompozytor nie był z niego zadowolony. W obecnej wersji to dzieło datowane na 1867 r., które autor uzupełnił i zmodyfikował pod wpływem jednego z największych skrzypków XIX stulecia, Josepha Joachima. To utwór wirtuozowski, w którym Bruch stosuje typową dla epoki stylizację muzyki ludowej, nie stroni od rzewnej melancholii, a w całości daje dużo przestrzeni wykonawcy do zaprezentowania technicznych umiejętności.

Z życia narodu. Obrazy fantazyjne na wielką orkiestrę na podstawie „Preludium A-dur” Fryderyka Chopina Zygmunta Noskowskiego to zbiór wariacji symfonicznych na temat muzyki Chopina, które ukończone zostały w 1901 r. Pomysł nie jest nowatorski – tego rodzaju „patriotyczne wariacje” pisał sto lat wcześniej François-Joseph Gossec na temat Marsylianki, choć w przypadku Noskowskiego mamy do czynienia z dużo szerszym repertuarem środków wariacyjnych. Przekształcenia Preludium A-dur osadzone są w konwencji późnoromantycznej, a obrazować mają szerokie spektrum patriotycznych uczuć w stosunku do wciąż będącej pod zaborami ojczyzny. Pierwotny tytuł Z życia narodu został ocenzurowany przez Rosjan. Prawykonanie dzieła odbyło się zatem w Filharmonii Warszawskiej w 1902 roku pod enigmatycznym tytułem Z życia, ale wymowa utworu zapewne była czytelna dla ówczesnej polskiej publiczności. 
 


Mecenas Główny: Gmina Miasta Toruń
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Dofinansowano z Funduszy Europejskich
Partner Główny: Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Mecenas Kultury - Główny Sponsor: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
Mecenas Strategiczny: Strabag Sp. z o.o.
Mecenas: TZMO S.A.
Sponsor: Urbitor Sp. z o.o.
Współfinansowano ze środków Związku Artystów Wykonawców STOART
Partner motoryzacyjny: Toyota Bednarscy
Partnerzy: Cukiernia SowaMZK w Toruniu Sp. z o.o.Ruch MuzycznyIga Sarzyńska Wzrusza ToruńPneuma Jarosław PawlickiPirmedia Sp. z o.o.Maciej Zieliński BJJRTR GROUP Sp. z o.o.Melt me tender
Partner technologiczny: Vobacom Sp. z o.o.
Patronat medialny: TVP KulturaPolmicTVP 3 BydgoszczTV ToruńRadio PiKNowościToruń Nasze MiastoPresto
Współpraca redakcyjna: RMF Classic

Organizator: Toruńska Orkiestra Symfoniczna