Klasyka i jazz

Koncert
Nova Muzyka i Architektura
Data
Miejsce
Hotel Filmar
Wstęp
bezpłatne wejściówki*

Klasyka i jazz to koncert na skrzypce, altówkę, saksofon oraz fortepian, na których wybrzmią największe utwory muzycznej historii świata.

 

Koncert odbędzie się w ramach 25. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” – Toruń, Kujawsko-Pomorskie 2021

Wystąpi:
Jazzy Feeling Quartet w składzie:
Kinga Politowska - skrzypce
Anna Morawska - altówka
Alan Balcerowski – saksofon, aranżacje
Sara Kosętka – fortepian, aranżacje

Aneta Derkowska - prowadzenie
 

W programie:
Reinterpretacja dzieł muzyki klasycznej w połączeniu z muzyką jazzową.
W. A. Mozart - Eine Kleine Nachtmusik cz. I
W. A. Mozart - Marsz Turecki
L. van Beethoven - Dla Elizy
J. S. Bach - Chorał Jesus Bleibet Meine Freude 
J. S. Bach - Inwencja a-moll 
D. Szostakowicz - Walc nr 2
C. Saint-Saëns - Łabędź
J. S. Bach – Badinerie z II Suity orkiestrowej b-moll BWV 1067
A. Dvorák – Humoreska op. 101 nr 7
P. Czajkowski - Taniec cukrowej wróżki z baletu Dziadek do orzechów

Skrzypce, altówka, saksofon i fortepian – na taki skład zabrzmią jazzujące aranżacje światowych hitów tzw. muzyki poważnej, która często ma zgoła odmienny charakter niż sugeruje owa niefortunna nazwa. Słynny Marsz turecki czyli Rondo alla Turca z Sonaty fortepianowej A-dur KV 331 (1783) Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756-1791) to pełna humoru, orientalizująca kompozycja będąca wyrazem fascynacji Turcją, która w XVIII wieku powszechnie kojarzyła się z Orientem. Blaskiem różnorodności pomysłów melodycznych iskrzy również inny Mozartowski przebój ‒ Eine kleine Nachtmisuk (Mała muzyka nocna) KV 525 (1787). Równie lekki charakter posiada część „fantazji zoologicznej” Camille’a Saint-Saënsa (1835-1921) Karnawał zwierząt (1886). Poważny kompozytor tak bardzo wstydził się tego muzycznego psikusa, że zezwolił na jego wydanie dopiero po swojej śmierci. Na wcześniejszy druk jego zdaniem zasłużył jedynie bardziej nobliwy Łabędź.
Johann Sebastian Bach (1685-1750) to ukochany kompozytor jazzmanów. Nic dziwnego, bachowska polifonia  stanowi niewyczerpane źródło inspiracji. W programie znajdą  się następujące aranżacje kompozycji kantora z Lipska: słynna Badinerie, czyli Żart pochodząca II Suity orkiestrowej b-moll BWV 1068, Inwencja a-moll nr 13 BWV 784 oraz chorał Jesus bleibet meine Freude z Kantaty Herz und Mund und Tat und Leben BWV 147. 
Któż nie zna słynnego utworu Ludwiga van Beethovena (1770-1827) Für Elise (Dla Elizy) (1810), który tak już wyeksploatowany, a mimo to wciąż zachwyca. Kim była owa Eliza? Teorii jest kilka. Być może była nią sopranistka Elisabeth Röckel albo słynna „nieśmiertelna ukochana” z listu kompozytora. Inna teoria mówi, że zapis „Dla Elizy” nigdy się w nutach nie pojawił, a zamiast niego widniała dedykacja „Dla Teresy” – córki wiedeńskiego handlarza Jacoba Friedricha Malfattiego. Może jeszcze kiedyś dowiemy się prawdy. 
Suita Dziadek do orzechów op. 71a (1892) Piotra Czajkowskiego (1840-1893) to błyskotliwa feeria dźwięków, święto bożonarodzeniowej magii. W barwnym korowodzie przesuwają się tu najpiękniejsze fragmenty baletu. Baśniowy urok pełnego wdzięku i gracji Tańca Wieszczki Cukrowej podkreśla użycie „odmaterializowanych”, nieco nierealnych dźwięków czelesty na tle pizzicata smyczków. Humoreska Ges-dur, Poco lento e grazioso Antonina Dvořáka (1841-1904) zdobyła szaloną popularność i po dziś dzień pobrzmiewa w kreskówkach i reklamach. Z kolei cudowny Walc nr 2 Dymitra Szostakowicza (1906-1975) zyskał nieśmiertelność dzięki obrazowi filmowemu Anna Karenina Bernarda Rose’a z 1997 roku z tytułową rolą Sophie Marceau. 

dr Aneta Derkowska

*Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie CKK Jordanki od 03.07.2021 r.


Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi. Koncert bez przerwy.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.