"Perły" opery, operetki i musicalu

Koncert
Nova Muzyka i Architektura
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
45 zł

W dniach 20 czerwca - 4 września 2021 roku odbędzie się 25. Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura” – Toruń, Kujawsko-Pomorskie 2021, którego ideą jest prezentowanie muzyki zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych wnętrzach toruńskiej architektury. 25 różnorodnych wydarzeń wypełni tę jubileuszową edycję, będą to koncerty, recitale, projekcje filmowe oraz wystawa zdjęć.

Koncert odbędzie się w ramach 25. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” – Toruń, Kujawsko-Pomorskie 2021


 

Razem z Fundacją DKMS chcemy nieść pomoc osobom chorującym na nowotwory krwi i wspólnie rejestrować nowych potencjalnych Dawców szpiku w ramach 

Dni Dawcy Szpiku w Toruniu 

Pomożesz? Bo możesz! Masz to w genach.
Twoje wsparcie ma wielkie znaczenie!


 

Wystąpią:
Ieva Juozapaitytė (Litwa) - sopran
Vytautas Juozapaitis (Litwa) - baryton
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) - dyrygent
Jerzy Snakowski - prowadzenie
 

W programie:
G. Rossini – Uwertura do opery Włoszka w Algierze
G. Verdi – Uwertura do opery Rigoletto
G. Verdi - Aria Rigoletta Cordigani vil razza dannata z opery Rigoletto
G. Verdi -Duet Gildy i Rigoletta z opery Rigoletto
G. Verdi – Uwertura do opery Nabucco
B. Dvarionas - Žvaigždutė
V. Klova – Aria Udrys opery Pilėnai
A. Dvorak – Aria Rusałki opery Rusałka
U. Giordano – Aria Gerarda opery Andrea Chenier
F. von Suppe – Uwertura do operetki Lekka kawaleria
G. Gershwin - Summertime z musicalu Porgy and Bess
R. Leoncovallo - Mattinata
F. Loewe – Suita z musicalu My Fair Lady
A. L. Webber – Suita z musicalu Upiór w operze

Rigoletto zostało napisane na podstawie dramatu Król się bawi Victora Hugo. Druga ze wspomnianych oper Giuseppe Verdiego zaczyna się prawie jak arcydzieło innego mistrza teatru operowego ‒ jak Don Giovanni Mozarta. W pałacu księcia Mantui nieustannie trwa bal. Czarujący Książę, „łamacz” niewieścich serc, spotkał właśnie w kościele piękność, którą ma nadzieję uwieść. Ale skoro w zasięgu ma Hrabinę… Sytuację obserwuje, znienawidzony przez wszystkich, garbaty błazen ‒ Rigoletto, który pada ofiarą klątwy. Przed szaleństwem chroni go córka – Gilda ‒ Rigoletto strzeże jej jak skarbu najcenniejszego. Gilda zakochuje się w pożeraczu kobiecych serc – Księciu i zostaje porwana do jego pałacu, ale jeszcze nie jest świadoma tego jakiego łajdaka pokochała. Rigoletto żąda oddania córki, przeklina, grozi, rozpacza (aria Cortigiani, vil razza dannata). Gdy zrozpaczona córka opowiada mu o swojej nieszczęśliwej miłości i hańbie płaczą oboje (duet Tutte le feste al tempio). Jeszcze tylko parę zbiegów okoliczności i Gilda ginie z rąk oprawców wcześniej prosząc ojca o przebaczenie (duet V’ho ingannato). 
Zabrzmią również dwie prawdziwe „perły”, dwie uwertury  ‒ pierwsza do opery Nabucco mistrza Verdiego, o której Piotr Kamiński pisał: „Ta partytura to istny festiwal myśli prostych i skutecznych, ich niespotykana zuchwałość i oryginalność rzuciła zaś świat na kolana. Niektóre z nich poznamy już w uwerturze …” i druga do opery Włoszka w Algierze Gioacchina Rossiniego.  
Musical My Fair Lady Fredericka Loewego do libretta na podstawie Pigmaliona G. B. Shawa jest kolejną wariacją na temat bajkowej historii o Kopciuszku, opowieścią o tym, że marzenia się spełniają. Przenosimy się do dziewiętnastowiecznego Londynu, gdzie językoznawca prof. Higgins przyjmuje zakład, że z prostej kwiaciarki uczyni damę. Sprawa nie jest prosta, gdyż przemianie ulec ma harda i nieokrzesana Eliza. To właśnie z tego musicalu pochodzą takie szlagiery jak: Przetańczyć całą noc, Tę uliczkę znam, Jeden szczęścia łut.
George Gershwin pisząc operę Porgy and Bess zanotował taką uwagę dla samego siebie: „Melodyjnie. Najwyższa prostota. Bezpośredniość”. Premiera opery odbyła się w 1935 roku. Na Broadwayu zagrano ją 124 razy, co stanowi niezły wynik jak na dzieło tego gatunku. Ale publiczność była zdezorientowana, nie wiedziała, czy utwór Gershwina to opera czy musical. Dzisiaj te dylematy nie mają znaczenia w obliczu tak fenomenalnych interpretacji Summertime jak te w wykonaniu Billie Hiliday czy Elli Fitzgerald.
Ponadto w programie m.in. arie z oper: Rusałka Antonína Dvořáka (1841-1904), Andrea Chénier Umberto Giordano (1867-1948), uwertura do operetki Lekka kawaleria Franza von Suppe’go (1819-1895) oraz suita z musicalu Upiór w operze Andrew Lloyda Webbera (ur. 1948). 

dr Aneta Derkowska

* koncert nagłaśniany


Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi. Koncert bez przerwy.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.