Prolog koncertowy / W. Żeleński

Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze
Prelekcje
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki

Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert Młoda Polska w muzyce zapraszamy na spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o godzinie 18:00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki. Poprowadzi je Karol Furtak. Podczas spotkania przybliżone zostaną m.in. historie i okoliczności powstawania dzieł, które następnie usłyszymy w wykonaniu solisty Piotra Sałajczyka i zespołu artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą maestro Dainiusa Pavilionisa.

Do udziału w spotkaniu uprawnia bilet na koncert. Czas trwania ok. 30 minut. Serdecznie zapraszamy!


Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu "Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze"

Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze to projekt, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów obchodzących ważne rocznice w 2021 r. W ramach zadania odbędzie się 12 wydarzeń, w tym: koncerty symfoniczne, kameralne, recitale, wystawa plakatów, projekcja filmowa oraz wykład. Projekt odwołuje się do następujących rocznic:  280. rocznicy śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznicy śmierci I. Strawińskiego, 120. rocznicy śmierci G. Verdiego, 230. rocznicy śmierci W. A. Mozarta, 110. rocznicy śmierci G. Mahlera oraz 100. rocznicy śmierci W. Żeleńskiego. Do udziału w projekcie zostali zaproszeni wybitni artyści (Marek Tomaszewski, Krzysztof Książek, Piotr Buszewski, Piotr Sałajczyk), a także młodzi laureaci nagród w konkursach, studenci akademii muzycznych oraz uczniowie.


Karol Furtak - muzykolog, doktorant Instytutu Nauk o Sztuce Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Do 2019 roku aktywnie działał jako dziennikarz i krytyk muzyczny. Związany był jako redaktor prowadzący dział felietony z Magazynem MEAKultura. Ponadto artykuły jego autorstwa publikowane były w prasie regionalnej  (Kurier Lubelski, Panorama Lubelska) i ogólnopolskiej (m.in. Ruch Muzyczny, Twoja Muza i Muzyka 21), a obejmowały szeroki zakres tematyczny od recenzji i felietonów po artykuły naukowe i popularno-naukowe, często promujące mało znanych w Polsce kompozytorów, takich jak B. Maritnů, J. Janulytė czy H. Melcer – Szczawiński. Jego prace znalazły się w publikacjach  naukowych Twórczość kompozytorów słowiańskich I poł. XX w. (red. K Krzymowska-Szacoń, Lublin 2017), 100 lat muzycznej emigracji – leksykon polskich kompozytorów emigracyjnych 1918-2018 (wg koncepcji M. Wieczorek, Warszawa 2018), Śpiew. Historia, praktyka, pedagogika, t.II (red. P. Łykowski, M. Kolasa-Hladikova, Wrocław 2020), czy Wstęp do pierwszego polskiego tłumaczenia monografii Forkela dotyczącej twórczości J.S. Bacha (wydawnictwo Publikator Ratyński, 2021).  Aktywnie uczestniczy w konferencjach naukowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej (m.in. Granice humanistyki – Uniwersytet Warszawski, 2021; Sound Ambiguity – Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, 2021).
Karol Furtak przed pięć lat pełnił funkcję Sekretarza Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski. W ramach swoich obowiązków współtworzył programy cyklu koncertów Dźwiękowe pejzaże da camera, czy festiwalu Fonie Lublina, odpowiadając jednocześnie za kompleksowe zarządzanie wskazanymi projektami. Ponadto był współautorem kilku wydarzeń organizowanych w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki (m.in. Muzyka źródłem inspiracji) i projektu Od Moniuszki do Starszych Panów (Kultura Dostępna 2018). W 2020 r. zrealizował stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kultura w sieci. Współpracował również z Festiwalem Paderewskiego w Warszawie. Znalazł się ponadto w komitecie organizacyjnym Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA” (2018).  Jako autor słowa o muzyce i prelegent występował na zaproszenie instytucji takich jak: Sinfonia Varsovia (cykl Letnie koncerty na Grochowskiej 2017), Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego (2018),  Letni Festiwal Muzyczny w Kutnie (2017), Warszawska Opera Kameralna (2020), Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie (2020). 
Interesuje się metodologią współczesnej refleksji o muzyce oraz zagadnieniami związanymi z historią, estetyką i technikami kompozytorskimi muzyki XIX, XX wieku i XXI wieku, a także krytyką muzyczną i jej rolą w procesach kształtowania kultury, również współczesnej. 
 


Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.