Uwertury i makarony

Koncert
Nova Muzyka i Architektura
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki

Koncert odbywa się w ramach 24. Międzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura" - Toruń / Kujawsko - Pomorskie 2020.

Wystąpią:

  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna
  • Adam Banaszak – dyrygent
  • Wojciech Pławner – asystent dyrygenta

W programie:

  • F. von Suppe - Uwertura do opery Lekka kawaleria (8')
  • G. Rossini - Uwertura do opery Semiramida (12')
  • G. Rossini - Uwertura do opery Kopciuszek (8')
  • G. Rossini - Uwertura do opery Sroka złodziejka (10')
  • G. Rossini - Uwertura do opery Cyrulik sewilski (8')
  • G. Verdi - Wstęp do III aktu opery Traviata (4')
  • G. Verdi - Uwertura do opery Nabucco (8')

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”


Natchnienie bywa dzieckiem przymusu, jak w przypadku Gioacchina Rossiniego, który nadzwyczaj często tworzył pod presją czasu, co potwierdził słowami: „Nic lepiej nie przygotuje gruntu pod inspirację jak przymus, wynikający bądź z obecności kopisty, czekającego na twój utwór, bądź poganiającego cię impresaria, wyrywającego sobie włosy z głowy. W moich czasach  wszyscy włoscy impresariowie łysieli około trzydziestki (…). Uwerturę do Sroki złodziejki napisałem w dniu premiery, i to już w teatrze, gdzie pod nadzorem czterech maszynistów uwięził mnie dyrektor”. Sukces koncertowy uwertury do Sroki złodziejki powtórzy dopiero uwertura do Semiramidy. Rossini lubił się pojedynkować z czasem. Umowę na Cyrulika sewilskiego podpisał z Teatro Argentina 26 grudnia 1815 roku, zobowiązując się dostarczyć partyturę już… w połowie stycznia następnego roku. Toteż nic dziwnego, że uwertura pochodzi z wcześniejszej opery Rossiniego: Elżbieta, królowa Anglii…Cóż, potrzeba matką „wynalazku”.
Giuseppe Verdi również lubił pisać spiesznie, co wyznał słowami: „Aby pisać dobrze, trzeba móc pisać szybko, jakby od jednego tchnienia, zostawiając sobie na potem dostosowanie, przyozdabianie, wyczyszczenie szkicu całości. W przeciwnym razie komponowanie opery z przerwami grozi upodobnieniem jej do mozaiki pozbawionej stylu i charakteru”. Do muzycznych patchworków z pewnością nie zaliczają się Nabucco i Traviata. Obie opery są mistrzowskie, a ich uwertury stanowią smakowitą zapowiedź uczty stworzonej z ducha teatru. Zdecydowanie lżejszy charakter posiada uwertura do operetki Lekka kawaleria austriackiego kompozytora Franza von Suppégo.

dr Aneta Derkowska - muzykolog

Adam Banaszak należy do grona najaktywniejszych dyrygentów młodego pokolenia. Specjalizuje się w muzyce operowej, operetkowej, wokalno-instrumentalnej oraz prowadzeniu spektakli baletowych. Na stałe związany jest z Operą Wrocławską, prowadził także spektakle w Operze Krakowskiej, Operze Śląskiej w Bytomiu, Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.Dyrygował takimi przedstawieniami jak m.in.: Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego,Faust Ch. Gounoda, Madame Butterfly G. Pucciniego, Rycerskość wieśniacza Mascagniego, Pajace R. Leoncavalla, Halka St. Moniuszki, Traviata G. Verdiego, Carmen G. Bizeta,Kandyd L. Bernsteina, Zemsta nietoperza J. Straussa, Księżniczka czardasza I. Kalmana,. Dokonał prawykonań oper Pawła Mykietyna (Czarodziejska góra) oraz Zygmunta Krauze (Yemaya-Królowa Mórz). Występował na festiwalach: Warszawska Jesień i Sacrum Profanum. Prowadził koncerty repertuarowe filharmonii m.in. w: Bydgoszczy, Częstochowie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, Łodzi, Opolu, Płocku, Poznaniu, Szczecinie, Wałbrzychu, Zamościu. Koncertował z Orkiestrą Sinfonia Iuventus, nagrywał z Orkiestrą Polskiego Radia i z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.  Jego spektakle i koncerty transmitowało i retransmitowało radio i telewizja (TVP Kultura, TVP Polonia, Drugi Program Telewizji Polskiej, Drugi Program Polskiego Radia, Rundfunk Berlin Brandenburg i in.).  Uzyskał tytuł doktora sztuki w dyscyplinie dyrygentura, jest wykładowcą Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu.


W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odbędzie się zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z wejściówką w dniu koncertu.


WOJCIECH PŁAWNER - skrzypek, dyrygent. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Był uczniem prof. Zenona Płoszaja w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi oraz prof. Mirosława Ławrynowicza w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Ukończył Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej. Grę na skrzypcach studiował również na Universität Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima i na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Gerharda Schulza. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Do najważniejszych należą: VI miejsce w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, I miejsce w konkursie Stefanie Holl, Violinwettbewerb w Wiedniu, II miejsce w Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Skrzypków im. Louisa Spohra w Weimarze, I miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach uczniów klas skrzypiec i altówki Szkół Muzycznych drugiego stopnia w Elblągu, II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, I miejsce i Rydwan Apollina na Ogólnopolskich Przesłuchaniach uczniów klas skrzypiec Szkół Muzycznych pierwszego stopnia w Olsztynie. Brał udział w licznych krajowych i zagranicznych kursach muzycznych m.in. w Żaganiu, Łańcucie, Gdańsku, Lehrte, Überlingen, Weimarze, Wiedniu, Lichtenbergu, Feistritz i Prussia Cove. Uczył się tam pod kierunkiem takich profesorów, jak Zenon Płoszaj, Hermann Krebbers, Sherban Lupu, Wolfgang Marschner, Igor Ozim, Christiane Hutcap, Marina Jaszwili, Krzysztof Węgrzyn, Mirosław Ławrynowicz, Gerhard Schulz, Barbara Górzyńska i Wanda Wiłkomirska. Jako skrzypek występował z takimi orkiestrami, jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus", czy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Koncertował w wielu miastach Polski, jak również w Niemczech, Holandii, Austrii, Chorwacji, na Malcie i w Japonii. Jako muzyk orkiestrowy współpracował m.in. z takimi orkiestrami jak Sinfonietta Baden, Austrian Festival Symphony Orchestra, Wiener Klang Orchestra, Tonkünstler Orchestra i Mozarteumorchester Salzburg. W swoim dorobku fonograficznym ma płytę z II Koncertem skrzypcowym d-moll, op. 22 Henryka Wieniawskiego nagraną wspólnie z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej (DUX) oraz nagrany wspólnie z bratem Piotrem krążek z utworami Henryka Wieniawskiego (Polmusic). Był wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendystą Funduszu na Rzecz Dzieci i Młodzieży oraz laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury "Młoda Polska". W 2018 roku ukończył dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Marka Pijarowskiego, oraz dyrygenturę chóralną w klasie prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, obie specjalności z wynikiem celującym. Ukończył również Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Doskonalił swoje umiejętności na kursach dyrygenckich pod kierunkiem Jacka Kaspszyka, Rafała Jacka Delekty, Jonathana Bretta i Macieja Żółtowskiego. Otrzymał wyróżnienia na I Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopycińskiego we Wrocławiu oraz na VI Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. Jako dyrygent występował m. in. z orkiestrami symfonicznymi filharmonii w Łodzi, Katowicach, Kielcach i Zielonej Górze oraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 2015-2017 prowadził działalność pedagogiczną jako dyrygent orkiestry szkolnej oraz nauczyciel gry na skrzypcach w Zespole Szkół Muzycznych im. L. Różyckiego w Kielcach, a od 2017 prowadzi orkiestrę symfoniczną w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W 2018 roku objął stanowisko asystenta w klasie dyrygentury chóralnej prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.