Wieczór francuski / C. Saint-Saëns #1

Koncert
Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze
Transmisja online
Data
Miejsce
YouTube
Wstęp
bezpłatny

Koncert z okazji 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa

Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu "Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze"


Zapraszamy na pierwszy koncert z cyklu Wieczór francuski / C. Saint-Saëns w formule ONLINE, który będzie transmitowany 15 maja 2021r. o godz. 18:00 na naszym kanale Youtube.
Koncert dostępny będzie dla Państwa do 30 czerwca 2022r.


Wystąpią:
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis - dyrygent
Andrzej Sułek - prowadzenie

W programie:
C. Saint-Saëns - II Symfonia a-moll op. 55

Utwory na skrzypce Camille’a Saint-Saënsa łączy podobny typ ekspresji; wyrafinowanej, pełnej wirtuozerii, warunkowanej lekkością faktury. Ostatni III Koncert skrzypcowy h-moll op. 61 posiada największy ciężar gatunkowy ze wszystkich koncertów skrzypcowych Saint-Saënsa. Wpisuje się w nurt koncertów liryczno-wirtuozowskich i zbliża w stronę dzieł: Henryka Wieniawskiego, Maxa Brucha, Édouarda Lalo czy Piotra Czajkowskiego. Został zadedykowany Pablo Sarasatemu, który był również jego pierwszym wykonawcą. Koncert h-moll zawdzięcza swą popularność kantylenowym tematom oraz atrakcyjnym i efektownym, choć obfitującym w techniczne rafy, fragmentom wirtuozowskim. Utwór zachowuje typowy trzyczęściowy układ, o następującym układzie temp: szybka – wolna – szybka. 
Kompozycją, której Saint-Saëns przez całe życie się wstydził była „fantazja zoologiczna” Karnawał zwierząt. Ten powstały w 1886 roku muzyczny psikus jest cyklem czternastu miniatur na jedenaście instrumentów. Czyżby „naśladownictwo natury”?  Owszem i to w żartobliwej „tonacji” ponieważ kompozytor, wykorzystując brzmieniowy idiom konkretnych instrumentów błyskotliwie zilustrował świat fauny. Te „zoologiczne widokówki” doskonale też oddają charakter muzyki jego kolegów: Offenbacha, Czajkowskiego, Rossiniego i innych. Podczas domowych wykonań Karnawału zwierząt przyjaciele Saint-Saënsa bawili się setnie, ale nie zdołali przekonać kompozytora do wydania tych urokliwych miniaturek. Camille obawiał się bowiem, że ów muzyczny żarcik nie przystoi poważnemu kompozytorowi, za jakiego się uważał. Dlatego cykl został wydany dopiero rok po jego śmierci i po dziś dzień cieszy się niesłabnącą popularnością. Nic dziwnego, odnajdziemy w nim m.in. Królewski marsz lwa (kwintet smyczkowy i dwa fortepiany), mknące w dzikim pędzie osły azjatyckie – Kułany (dwa fortepiany). Jest i Żółw (parodystycznie spowolniony kankan grany przez smyczki i fortepian), za którym dostojnie kroczy Słoń (kontrabas), skaczą też Kangury (dwa fortepiany) i pląsają rybki w Akwarium (m.in. flet i harmonika szklana). Są i Skamieliny, które nucą skoczną arię Rossiniego… 
W poczet poważnych dzieł Camille’a Saint-Saënsa zalicza się Introdukcję i Rondo capriccioso op. 28 oraz II Symfonię a-moll op. 55.  Ta ostatnia powstała w 1859 roku i nie zdobyła takiej popularności jak napisana 27 lat później III Symfonia. Naznaczona wpływami twórczości Haydna, Brahmsa i Mendelssohna-Bartholdy’ego stanowi przykład doskonałej kondensacji treści, zawartej w ponad dwudziestominutowej (jak na XIX wiek – niemal aforystycznej) symfonicznej formie.

 dr Aneta Derkowska

Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze to projekt, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów obchodzących ważne rocznice w 2021 r. W ramach zadania odbędzie się 12 wydarzeń, w tym: koncerty symfoniczne, kameralne, recitale, wystawa plakatów, projekcja filmowa oraz wykład. Projekt odwołuje się do następujących rocznic:  280. rocznicy śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznicy śmierci I. Strawińskiego, 120. rocznicy śmierci G. Verdiego, 230. rocznicy śmierci W. A. Mozarta, 110. rocznicy śmierci G. Mahlera oraz 100. rocznicy śmierci W. Żeleńskiego. Do udziału w projekcie zostali zaproszeni wybitni artyści (Marek Tomaszewski, Krzysztof Książek, Piotr Buszewski, Piotr Sałajczyk), a także młodzi laureaci nagród w konkursach, studenci akademii muzycznych oraz uczniowie.


Dainius Pavilionis urodził się w 1977 roku w Mariampolu na Litwie w rodzinie o bogatych tradycjach muzycznych. Ukończył szkołę muzyczną w klasie fortepianu zostając  laureatem wielu konkursów. W 1992 roku podjął naukę w Konserwatorium im. J. Gruodisa w Kownie w klasie dyrygentury chóralnej. Od 1996 roku kontynuował naukę w Litewskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Povilasa Gylysa, a od 2002 roku na wydziale dyrygentury operowo-symfonicznej  w klasie prof. Juozasa Domarkasa, którego postrzega jako swojego mentora i muzycznego ojca. 
Po uzyskaniu dyplomu w 2006 roku został wykładowcą w macierzystej akademii, a w 2017 roku objął stanowisko kierownika katedry dyrygentury. Od 2006 roku jest dyrygentem Reprezentacyjnej Orkiestry Wojska Litewskiego. 
Środowisko muzyczne szybko dostrzegło w osobie Dainiusa Pavilionisa wybitnego dyrygenta i dlatego systematycznie współpracuje on m.in. z Litewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną oraz Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Wilnie. 
W latach 2010 – 2015 był dyrektorem artystycznym i dyrygentem w Państwowym Teatrze Muzycznym w Kłajpedzie, gdzie przygotował wiele premier m.in. „Wesołe kumoszki z Windsoru” O. Nicolaia, „Siostrę Angelicę” G. Pucciniego, „Hrabinę Maricę” E. Kalmana, „Doctora Aybolita” I. Morozowa i „Damę Pikową” P. Czajkowskiego. 
Jest laureatem wielu nagród m.in. na IV Międzynarodowym Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (2006) oraz na 8. Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach (2007). 
Dainius Pavilionis dyryguje orkiestrami symfonicznymi nie tylko na Litwie i w Polsce. Zapraszany jest do prowadzenia koncertów w całej Europie. 
Od 1 września 2020 roku jest zastępcą dyrektora ds. artystycznych Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Wydarzenia powiązane
Koncert
Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze
Transmisja online
Data
Miejsce
YouTube
Koncert
Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze
Transmisja online
Data
Miejsce
YouTube
Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze
Prelekcje
Transmisja online
Data
-
Miejsce
YouTube
Mecenas Główny
Miasto Toruń
Mecenas Strategiczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej
Nova Trading
Mecenas Kultury - Główny Sponsor
PGE Polska Grupa Energetyczna
Logotyp Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Instytutu Muzyki i Tańca
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.