Wieczór w drodze – Muzyka na Camino

Koncert
Nova Muzyka i Architektura
Data
Miejsce
Kościół św. Jakuba
Wstęp
bezpłatny

Wieczór w drodze – Muzyka na Camino to koncert w wykonaniu kwartetu Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w składzie: Izabela Bogusz (skrzypce), Grzegorz Bogusz (skrzypce), Marta Wroniszewska (altówka), Karol Wroniszewski (wiolonczela). Muzycy wykonają utwory, które rozpiętością swoich muzycznych wątków umilą czas każdemu melomanowi niezależnie od gustu.

Koncert odbędzie się w ramach 25. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” – Toruń, Kujawsko-Pomorskie 2021

Wystąpią:
Kwartet TOS w składzie:
Izabela Bogusz – skrzypce
Grzegorz Bogusz – skrzypce
Marta Wroniszewska – altówka
Karol Wroniszewski – wiolonczela

Jan Wółkowski - prowadzenie

W programie m.in.:
A. Panufnik – Suita staropolska
J. S. Bach – Aria
J. F. Haendel – Largo
J. Turina – La Oración del Torero
M. A. Charpientier – Te Deum
J. Massenet – Meditation
G. Tartini – Cantabile
A. Corelli – Concerto grosso g-moll op. 6 nr 7

Któż nie zna słynnej Arii z Suity D-dur BWV 1068 Bacha (1685-1750)? Johann Sebastian napisał cztery Suity Orkiestrowe BWV 1066-1069. W czasach jemu współczesnych nosiły one nazwę uwertur (od nazwy pierwszych części tych utworów). Powstały około roku 1720 gdy Bach mieszkał w Köthen, w Saksonii. W latach 1717-1723 Johann Sebastian pracował jako kapelmistrz na dworze księcia Leopolda. Suita D-dur jako całość nie wyróżnia się zbytnio wśród wielkiego dorobku lipskiego kantora. Wyjątkiem jest część druga słynna ‒ Aria. Stało się to za przyczyną Augusta Wilhelmiego  ‒  niemieckiego skrzypka, żyjącego w latach 1845-1908. Pod koniec XIX wieku Wilhelmi dokonał transkrypcji arii na skrzypce i fortepian, a ponieważ lubił się popisywać swoją biegłością techniczną, więc dla efektu grał tę arię tylko na strunie G. Stąd właśnie wzięła się powszechnie dziś znana nazwa bachowskiej kompozycji ‒  Aria na strunie G.
Ogromny wpływ na rozwój barokowego koncertu solowego miało dwóch innych, kompozytorów: Arcangelo Corelli (1653-1713) oraz Antonio Vivaldi. Corelli jest autorem Concerti grossi op. 6. Koncertowanie w tym typie koncertu polega na przeciwstawieniu orkiestry (grosso) mniejszej grupie instrumentów koncertujących (concertino). Dwanaście koncertów, które tworzy opus 6 stało się inspiracją dla licznych następców Corelliego.  Każdy z nich jest skończonym arcydziełem o klarownie ukształtowanej architektonice i równowadze pomiędzy formą a wyrazowością. Wśród tych pereł baroku jest również Concerto grosso D-dur op. 6 nr 7 o następującym układzie temp poszczególnych części: Vivace-Allegro – Adagio – Allegro – Andante-Largo –  Allegro – Vivace. Concerto grosso  g-moll op. 6 nr 8: Vivace-Grave – Allegro – Adagio-Allegro-Adagio – Vivace – Allegro – Pastorale ad Libitum-Largo. 
Kserkses to jedna z ostatnich oper Georga Friedricha Händla (1685-1759), która swoją premierę miała w kwietniu 1738 roku. Do jej popularności z pewnością przyczyniło się słynne Largo, wywiedzione z ariosowej arii Ombra mai fu, która w oryginale posiada oznaczenie – Larghetto. Largo doczekało się wielu opracowań i wybrzmiało na wielu instrumentach. W operowej arii główny bohater zachwyca się cieniem rzucanym przez platan. Czyżby ironia? Owszem ‒ w dodatku podszyta tradycją opery weneckiej. 
Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) był uczniem mistrza oratorium ‒ Giacomo Carissimiego, kompozytorem szalenie wszechstronnym, twórcą: oper, oratoriów, motetów, hymnów, magnificatów. Z wdziękiem łączył muzyczny styl mistrzów włoskich z rodzimą tradycją muzyki francuskiej. Jego najsłynniejszą kompozycją jest hymn Te Deum,  jego część - Preludium to od wielu lat sygnał Eurowizji. 
Andrzej Panufnik (1914-1991) wybrał status emigranta, za nową ojczyznę obierając Anglię, ale nigdy nie odciął się od swoich korzeni. Jego Suita staropolska na orkiestrę smyczkową powstała w 1950 roku i składa się trzech tańców staropolskich: Cenara, Wyrwanego i Hayduka, przeplatanych odcinkami o chorałowym charakterze (Interludium i Chorał). Tańce te zaczerpnął Panufnik ze zbiorów tabulaturowych: tabulatury lutniowej Mateusza Weisseliusa (Cenar), anonimowej tabulatury z XVII wieku (Wyrwany) oraz tabulatury Jana Z Lublina (Hayduk). 
Ponadto w programie: La Oración del Torero op. 34 (Modlitwa torreadora op. 34) Joaquína Turiny Péreza (1882-1949), Cantabile Giuseppe Tartiniego (1692-1770) oraz Méditation Julesa Masseneta (1942-1912). 

dr Aneta Derkowska


Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi. Koncert bez przerwy.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.