Zwycięskie skrzypce

Koncert
Nova Muzyka i Architektura
Data
Miejsce
Sala Kameralna CKK Jordanki

Koncert odbywa się w ramach 24. Międzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura" - Toruń / Kujawsko - Pomorskie 2020.
Koncert jest nagrodą pozaregulaminową przyznaną podczas 5. Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego przez Przewodniczącego Rady Miasta Torunia.

Wystąpią:

W programie:

  • W. A. Mozart – Sonata na skrzypce i fortepian B-dur KV 454
  • H.W. Ernst – Wariacje na temat pieśni Ostatnia róża lata
  • L. van Beethoven – V Sonata na skrzypce i fortepian op. 24  Wiosenna
  • C. Saint-Saëns – Introdukcja i Rondo Capriccioso op. 28

Wolfgang Amadeusz Mozart i Ludwig van Beethoven byli nie tylko genialnymi kompozytorami i pianistami lecz także skrzypkami. Doskonale znali możliwości obu instrumentów i specyfikę ich brzmienia  dlatego chętnie komponowali sonaty na skrzypce i fortepian. Mozart stworzył czterdzieści utworów tego rodzaju, a Beethoven – dziesięć. Sonaty obu klasyków wiedeńskich były przez nich często określane mianem sonat na fortepian z akompaniującymi skrzypcami. To określenie wydaje się całkiem zasadne, gdyż w epoce klasycyzmu fortepian przeżywał najbardziej intensywny rozwój. Nie dziwi zatem fakt, że jego rola w sonatach tego okresu jest prymarna bądź równoprawna względem skrzypiec. Beethovenowska Sonata F-dur „Wiosenna” op. 24 składa się nie tradycyjnie z trzech lecz czterech części. Otwiera ją szeroko zakrojone allegro sonatowe (Allegro), w którym temat główny pojawia się po raz pierwszy w partii skrzypiec, a podczas drugiej prezentacji przechodzi do partii fortepianu. Taki początek oznacza zupełnie nową relację  między instrumentami. Na drugim miejscu pojawia się liryczne Adagio molto espressivo, na trzecim zaś krótkie, migotliwe Scherzo. W finale występuje rondo (Allegro ma non troppo). Warto podkreślić, iż podtytuł „Wiosenna” nie pochodzi od kompozytora, stanowi raczej nawiązanie do nastroju  i wyrazowości, które drzemią w tej sonacie, zadedykowanej hrabiemu Moritzowi von Fries – przyjacielowi i mecenasowi Beethovena.
Sonata B-dur KV 454 op. 7 nr 3 została wydana w 1784 roku i napisana z myślą o Reginie Strinasacchi – znakomitej włoskiej skrzypaczce, którą Mozart był zafascynowany. Alfred Einstein pisał o tej sonacie: „Trudno sobie wyobrazić doskonalsze «alterowanie» obu instrumentów niż w pierwszym Allegro, do którego dochodzi się przez dumne Largo jak przez łuk triumfalny, i w Rondzie, gdzie (…) w powracaniu do tematu pojawiają się wciąż nowe i coraz bardziej zachwycające niespodzianki”.
Introduction et Rondo capriccioso a-moll op. 28 Camille’a Saint –Saënsa to utwór prawdziwie wirtuozowski, dedykowany Pablo Sarasatemu. Już krótka  Introdukcja (Andante) zawiera elementy popisowe. Kolejno następuje Rondo (Allegro ma non troppo) oparte na tanecznym, synkopowanym temacie, bardzo wymagające pod względem technicznym, wręcz ekwilibrystyczne. Całość wieńczy koda (più allegro) o charakterze perpetuum mobile.
W programie oprócz wyżej opisanych kompozycji zabrzmi również kompozycja jednego z następców Niccolo Paganiniego, niesłusznie zapomnianego wirtuoza ‒ Heinricha Wilhelma Ernsta, a będą to Wariacje na temat pieśni Ostatnia róża lata. Jakim skrzypkiem był Ernst wspominali Hector Berlioz: „Był jednym z niewielu artystów, których naprawdę uwielbiałem i przykładem talentu, który najmocniej mnie fascynował” i Józef Joachim: „Ernst był największym skrzypkiem, jakiego w życiu słyszałem, artystą, który bił na głowę wszystkich innych. Kto nie słyszał jego gry, nigdy się nie dowie, jak pełna treści i emocji może być skrzypcowa kantylena”.

dr Aneta Derkowska - muzykolog

Elias David Moncado to urodzony w 2000 r. skrzypek pochodzenia niemiecko-hiszpańskiego-malezyjskiego. W 2016 roku został studentem Interlaken Classics Akademie (Szwajcaria) gdzie kształcił się pod kierunkiem prof. Zakhara Brona. Obecnie studiuje u prof.  Pierre’a Amoyala w salzburskim Mozarteum. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych, jak: Hindemith Competition (Berlin, II nagroda), Concours FLAME (Paryż, I nagroda), Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Georga Philippa Telemanna (Poznań, II nagroda), Konkurs im. Knopfa (Düsseldorf, nagroda im. Eugene Ysaÿe), Konkurs im. Louisa Spohra (Weimar, II nagroda), Concours Internationale de Musique de L’orchestre Pilharmonique du Morocco (II nagroda i cztery nagrody specjalne). Elias David Moncado występował z wieloma orkiestrami, takimi jak: Orkiestra Filharmonii we Fryburgu, Orkiestra Symfoniczna w Penang (Malezja), Soliści Zagrzebia, Orkiestra Filharmoniczna im. Bedřicha Smietany (Praga), Niemiecka Orkiestra Kameralna (Berlin), Orkiestra Filharmoniczna w Heidelbergu, Bawarska Orkiestra Radiowa. Współpracował z wieloma dyrygentami, jak: Wolfgang Trommer, Hans Richter, Zvi Carmeli, Fabrice Bollon, Wojciech Rajski, Gabriel Adorjan, Olivier Holt, Christoph Wyneken i Nicholas Pasquet. Skrzypek gościł na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych, m.in: Classic Festival Bad Ragaz w Szwajcarii, Festiwal muzyczny Mecklenburg-Vorpommern, Crescendo Festival w Berlinie, Teatro Ristori i Printemps Musical des Alizés Morocco. Elias David Moncado jest stypendystą Freunde Junger Musiker Berlin, Europäischer Freundeskreis Berlin, Międzynarodowej Akademii Muzycznej w Liechtensteinie, oraz Fundacji Gerd-Bucerius i Jürgen-Ponto. Obecnie jest pierwszym skrzypkiem założonego przez siebie kwartetu smyczkowego. Jest laureatem I nagrody w 5. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. K. Lipińskiego, który odbył się w październiku 2019 r. w Toruniu. Otrzymał również szereg nagród pozaregulaminowych.

Bartłomiej Wezner - jest jednym z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji: solistą, kameralistą, pedagogiem, managerem kultury. Jest laureatem międzynarodowych konkursów kameralnych: St Martin’s Chamber Music Competition (2011, Londyn - I nagroda), 16 Premio Trio di Trieste (2015, Triest - III nagroda), Academie de Musique de Lausanne (2015, Lozanna - laureat), 50th International Vocal
Competition ‘s-Hertogenbosch (2014, Holandia - laureat w kategorii Lied Duo) oraz XVII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2010 - III nagroda). Zdobył nagrody dla najlepszego pianisty podczas konkursów wokalnych w Warszawie
(2007), Katowicach (2008), Łodzi (2009), Sopocie (2010) i w Częstochowie (2013). Jako solista zdobył Nagrodę Specjalną na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004) oraz Wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. L. Janáčka w Brnie (2008, Czechy).
Urodził się w 1981 roku w Nysie. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej (2006). W latach 2002-2004 był też studentem prof. Jerzego Sulikowskiego. Równolegle studiował klawesyn u prof. Urszuli Bartkiewicz. W 2013 roku uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych, a w 2014 podjął pracę w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na stanowisku Adiunkta oraz kierownika Zakładu Kameralistyki Fortepianowej. Pełni również funkcję Kanclerza Paderewski Piano Academy w Bydgoszczy oraz dyrektora artystycznego festiwalu Muzyka w willi Blumwego.
Znaczący wpływ na estetykę wykonawczą Bartłomieja Weznera miały lekcje mistrzowskie z artystami tej miary co Maestro Janoš Starker, Stephen Kovacevich, Raphaël Pidoux (Wanderer Trio), Ewa Podleś, Kevin Kenner, Maja Nosowska, Marcin Sikorski. Koncertuje ze znakomitymi muzykami: Vadimem Brodskim, Marią Machowską, Joanną Kreft, Agatą Schmidt, Ingridą Gápovą.
Jest pianistą i założycielem zespołów BMF Piano Trio, Herbert Piano Trio, Surrealistic Five. Wraz z ojcem i rodzeństwem, tworzy unikatowy rodzinny kwartet Wezner Ensemble. Jako klawesynista współpracuje z orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis oraz zespołem muzyki dawnej illo tempore. Występował w Polsce, Belgii, Czechach, Szwecji, Grecji, Niemczech, Serbii i Czarnogórze, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz Stanach Zjednoczonych. Jako solista koncertował m.in. z Capellą Bydgostiensis, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Opolską, Lwowską Narodową Orkiestrą Kameralną Akademia czy Filharmonikami Bydgoskimi.


W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odbędzie się zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.