Nordycka ballada Griega i perły Bizeta

Koncert
Dyrygent - rezydent
Nova Muzyka i Architektura
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki

Koncert w ramach 24. Międzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura" - Toruń / Kujawsko - Pomorskie 2020.

Wystąpią:

  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna
  • Wojciech Pławner – asystent dyrygenta
  • Dainius Pavilionis – dyrygent
  • Urszula Urzędowska - prowadzenie

W programie:

  • E. Grieg - I suita Peer Gynt op. 46
  • E. Grieg - II suita Peer Gynt op. 55
  • G. Bizet - I i II suita z opery Carmen

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”


Muzyka hiszpańska porywa, rozpala i wciąż fascynuje dlatego w różnych okresach historycznych wraca jak bumerang, stając się inspiracją dla wielu kompozytorów zarówno kręgu europejskiego jak i pozaeuropejskiego.
I Suita orkiestrowa z opery „Carmen” to muzyczny emblemat całej opery Bizeta – dzieła wybitnego pod każdym względem, na którym krytycy nieprędko się jednak poznali. Jeden z krytyków napisał o tej fabule następujące słowa: „Co to za sztuka. Mężczyzna spotyka kobietę, która mu się podoba (I akt). Kochają się (II akt). Ona go nie kocha (III akt). On ją zabija (IV akt). W prawdziwej sztuce powinny być niespodzianki, nieporozumienia, perypetia, teatr na tym polega!”. Wszystkie główne motywy przewodnie opery pobrzmiewają w I Suicie orkiestrowej, która mieni się południowym słońcem w Preludium, a także tematem corridy i marszem torreadora. Cóż dodać? – gdy wszystko „lśni doskonałością”.
Tytułowy Peer Gynt Ibsena w norweskiej tradycji jest strzelcem, spędzającym życie w górach. Tam poluje na niedźwiedzie i walczy z przeróżnymi zjawami: duchami, czarownicami, trollami i innymi potworami. Wiedzie żywot niespokojny, ma wiele przygód, często też fantazjuje i zmyśla. Peer Gynt – jak typowy bohater romantyczny  –  wiele podróżuje, poszukując sensu życia. W końcu wraca do swojej porzuconej Solwejgi, która mimo doznanych krzywd ciągle na niego czeka.
Edward Grieg „umuzycznił” dramat Ibsena, pisząc dwadzieścia sześć numerów, z których w kolejnych latach wybrał osiem, najbardziej efektownych, a następnie zestawił je w dwie suity.
Zatem w obu odsłonach tego koncertu: hiszpańskiej i skandynawskiej rozbrzmiewać będzie muzyka, której tematem jest miłość, a ona, jak pisał Octavio Paz: „jest próbą, która nas wszystkich – szczęśliwych i nieszczęśliwych ‒ uszlachetnia”.

dr Aneta Derkowska - muzykolog


W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odbędzie się zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.


WOJCIECH PŁAWNER - skrzypek, dyrygent. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Był uczniem prof. Zenona Płoszaja w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi oraz prof. Mirosława Ławrynowicza w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Ukończył Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej. Grę na skrzypcach studiował również na Universität Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima i na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Gerharda Schulza. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Do najważniejszych należą: VI miejsce w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, I miejsce w konkursie Stefanie Holl, Violinwettbewerb w Wiedniu, II miejsce w Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Skrzypków im. Louisa Spohra w Weimarze, I miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach uczniów klas skrzypiec i altówki Szkół Muzycznych drugiego stopnia w Elblągu, II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, I miejsce i Rydwan Apollina na Ogólnopolskich Przesłuchaniach uczniów klas skrzypiec Szkół Muzycznych pierwszego stopnia w Olsztynie. Brał udział w licznych krajowych i zagranicznych kursach muzycznych m.in. w Żaganiu, Łańcucie, Gdańsku, Lehrte, Überlingen, Weimarze, Wiedniu, Lichtenbergu, Feistritz i Prussia Cove. Uczył się tam pod kierunkiem takich profesorów, jak Zenon Płoszaj, Hermann Krebbers, Sherban Lupu, Wolfgang Marschner, Igor Ozim, Christiane Hutcap, Marina Jaszwili, Krzysztof Węgrzyn, Mirosław Ławrynowicz, Gerhard Schulz, Barbara Górzyńska i Wanda Wiłkomirska. Jako skrzypek występował z takimi orkiestrami, jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus", czy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Koncertował w wielu miastach Polski, jak również w Niemczech, Holandii, Austrii, Chorwacji, na Malcie i w Japonii. Jako muzyk orkiestrowy współpracował m.in. z takimi orkiestrami jak Sinfonietta Baden, Austrian Festival Symphony Orchestra, Wiener Klang Orchestra, Tonkünstler Orchestra i Mozarteumorchester Salzburg. W swoim dorobku fonograficznym ma płytę z II Koncertem skrzypcowym d-moll, op. 22 Henryka Wieniawskiego nagraną wspólnie z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej (DUX) oraz nagrany wspólnie z bratem Piotrem krążek z utworami Henryka Wieniawskiego (Polmusic). Był wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendystą Funduszu na Rzecz Dzieci i Młodzieży oraz laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury "Młoda Polska". W 2018 roku ukończył dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Marka Pijarowskiego, oraz dyrygenturę chóralną w klasie prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, obie specjalności z wynikiem celującym. Ukończył również Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Doskonalił swoje umiejętności na kursach dyrygenckich pod kierunkiem Jacka Kaspszyka, Rafała Jacka Delekty, Jonathana Bretta i Macieja Żółtowskiego. Otrzymał wyróżnienia na I Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopycińskiego we Wrocławiu oraz na VI Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. Jako dyrygent występował m. in. z orkiestrami symfonicznymi filharmonii w Łodzi, Katowicach, Kielcach i Zielonej Górze oraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 2015-2017 prowadził działalność pedagogiczną jako dyrygent orkiestry szkolnej oraz nauczyciel gry na skrzypcach w Zespole Szkół Muzycznych im. L. Różyckiego w Kielcach, a od 2017 prowadzi orkiestrę symfoniczną w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W 2018 roku objął stanowisko asystenta w klasie dyrygentury chóralnej prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.