ONLINE / Wieczór francuski / C. Saint-Saëns

Koncert
Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze
Transmisja online
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
40 zł - normalny, 30 zł - ulgowy

Koncert oraz Prolog koncertowy będą emitowane online na naszym kanale YouTube. Terminy emisji wydarzeń:

14.05.2021r., godz. 19:00 - Prolog koncertowy / C. Saint-Saëns 
15.05.2021r., godz. 18:00 - Wieczór francuski / C. Saint-Saëns #1, podczas którego usłyszymy II Symfonię a-moll op. 55
22.05.2021r., godz. 18:00 - Wieczór francuski / C. Saint-Saëns #2, podczas którego wysłuchamy III Koncert skrzypcowy h-moll op. 61 oraz Introdujcję i Rondo Capriccioso a-moll op. 28
26.05.2021r., godz. 19:00 - Wieczór francuski / C. Saint-Saëns #3, podczas którego posłuchamy najbardziej znane dzieło kompozytora jakim jest Karnawał Zwierząt


Zwroty za bilety zakupione online zostaną zrealizowane automatycznie, dla wszystkich Klientów. Zwroty zostaną wykonane tą samą drogą, którą została dokonana płatność, zarówno w przypadku płatności przelewem bankowym, BLIKiem jak i kartą, z zastrzeżeniem terminu zgodnie ze wskazaniem operatora kart płatniczych, do 31 dni.
Bilety zakupione w kasie biletowej można będzie zwracać wyłącznie w kasie CKK Jordanki czynnej od kwietnia, raz w tygodniu, w piątki w godz. 13 - 19.


Koncert z okazji 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa

Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu "Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze"

Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze to projekt, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów obchodzących ważne rocznice w 2021 r. W ramach zadania odbędzie się 12 wydarzeń, w tym: koncerty symfoniczne, kameralne, recitale, wystawa plakatów, projekcja filmowa oraz wykład. Projekt odwołuje się do następujących rocznic:  280. rocznicy śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznicy śmierci I. Strawińskiego, 120. rocznicy śmierci G. Verdiego, 230. rocznicy śmierci W. A. Mozarta, 110. rocznicy śmierci G. Mahlera oraz 100. rocznicy śmierci W. Żeleńskiego. Do udziału w projekcie zostali zaproszeni wybitni artyści (Marek Tomaszewski, Krzysztof Książek, Piotr Buszewski, Piotr Sałajczyk), a także młodzi laureaci nagród w konkursach, studenci akademii muzycznych oraz uczniowie.


Przed koncertem zapraszamy wszystkich melomanów na spotkanie wprowadzające do koncertu.

Do udziału w spotkaniu uprawnia bilet na koncert. Czas trwania ok. 30 minut. Serdecznie zapraszamy!


Wystąpią:
Maria Sławek - skrzypce
Karolina Sekuła - fortepian
Miłosz Rządkiewicz - fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis - dyrygent
Andrzej Sułek - prowadzenie

W programie:
C. Saint-Saëns - Karnawał zwierząt
C. Saint-Saëns - Introdukcja i Rondo Capriccioso a-moll op. 28
C. Saint-Saëns - III Koncert skrzypcowy h-moll op. 61
C. Saint-Saëns - II Symfonia a-moll op. 55

Utwory na skrzypce Camille’a Saint-Saënsa łączy podobny typ ekspresji; wyrafinowanej, pełnej wirtuozerii, warunkowanej lekkością faktury. Ostatni III Koncert skrzypcowy h-moll op. 61 posiada największy ciężar gatunkowy ze wszystkich koncertów skrzypcowych Saint-Saënsa. Wpisuje się w nurt koncertów liryczno-wirtuozowskich i zbliża w stronę dzieł: Henryka Wieniawskiego, Maxa Brucha, Édouarda Lalo czy Piotra Czajkowskiego. Został zadedykowany Pablo Sarasatemu, który był również jego pierwszym wykonawcą. Koncert h-moll zawdzięcza swą popularność kantylenowym tematom oraz atrakcyjnym i efektownym, choć obfitującym w techniczne rafy, fragmentom wirtuozowskim. Utwór zachowuje typowy trzyczęściowy układ, o następującym układzie temp: szybka – wolna – szybka. 
Kompozycją, której Saint-Saëns przez całe życie się wstydził była „fantazja zoologiczna” Karnawał zwierząt. Ten powstały w 1886 roku muzyczny psikus jest cyklem czternastu miniatur na jedenaście instrumentów. Czyżby „naśladownictwo natury”?  Owszem i to w żartobliwej „tonacji” ponieważ kompozytor, wykorzystując brzmieniowy idiom konkretnych instrumentów błyskotliwie zilustrował świat fauny. Te „zoologiczne widokówki” doskonale też oddają charakter muzyki jego kolegów: Offenbacha, Czajkowskiego, Rossiniego i innych. Podczas domowych wykonań Karnawału zwierząt przyjaciele Saint-Saënsa bawili się setnie, ale nie zdołali przekonać kompozytora do wydania tych urokliwych miniaturek. Camille obawiał się bowiem, że ów muzyczny żarcik nie przystoi poważnemu kompozytorowi, za jakiego się uważał. Dlatego cykl został wydany dopiero rok po jego śmierci i po dziś dzień cieszy się niesłabnącą popularnością. Nic dziwnego, odnajdziemy w nim m.in. Królewski marsz lwa (kwintet smyczkowy i dwa fortepiany), mknące w dzikim pędzie osły azjatyckie – Kułany (dwa fortepiany). Jest i Żółw (parodystycznie spowolniony kankan grany przez smyczki i fortepian), za którym dostojnie kroczy Słoń (kontrabas), skaczą też Kangury (dwa fortepiany) i pląsają rybki w Akwarium (m.in. flet i harmonika szklana). Są i Skamieliny, które nucą skoczną arię Rossiniego… 
W poczet poważnych dzieł Camille’a Saint-Saënsa zalicza się Introdukcję i Rondo capriccioso op. 28 oraz II Symfonię a-moll op. 55.  Ta ostatnia powstała w 1859 roku i nie zdobyła takiej popularności jak napisana 27 lat później III Symfonia. Naznaczona wpływami twórczości Haydna, Brahmsa i Mendelssohna-Bartholdy’ego stanowi przykład doskonałej kondensacji treści, zawartej w ponad dwudziestominutowej (jak na XIX wiek – niemal aforystycznej) symfonicznej formie.
 

 dr Aneta Derkowska 
 

Maria Sławek - skrzypaczka - solistka i kameralistka, wykładowczyni, badaczka. Współzałożycielka (wraz z Anią Karpowicz) i prezeska Instytutu Mieczysława Wajnberga, doktor habilitowana sztuki. Prowadzi swoją klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Absolwentka Podyplomowych Studiów Polsko - Żydowskich w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk (2019). Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie i w USA.W sezonie artystycznym 2017/18 pełniła funkcję Artysty - rezydenta Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego. Szczególne miejsce w jej repertuarze zajmują dzieła Mieczysława Wajnberga. Maria Sławek ma w dorobku trzy płyty: w 2012 roku ukazała się rejestracja sonat Schumanna i Prokofiewa, dokonana wraz z pianistą Piotrem Różańskim, wydana przez Grupę Twórczą „Castello”. Trzy lata później artyści nagrali dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Wajnberga – album, opublikowany przez wydawnictwo fonograficzne CD Accord, został objęty patronatem Programu II Polskiego Radia, otrzymał również bardzo dobre recenzje w prasie polskiej i zagranicznej (m.in. w magazynie The Strad). W 2019 roku ukazał się kolejny album artystki - "Rejoice" nagrany z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem, ponownie dla wytwórni CD Accord. Maria Sławek od 2009 roku współtworzy i kieruje wyjątkowym i rzadko spotykanym na estradach zespołem kameralnym - sekstetem smyczkowym. Występuje wspólnie z Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim Nagrania z ich udziałem były wielokrotnie prezentowane na antenie Polskiego Radia.Skrzypaczka w latach 2010, 2013 i 2018 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (m.in. w ramach programu „Młoda Polska”). Zdobyła Stypendium Twórcze Prezydenta Miasta Krakowa w 2011 roku, znalazła się także wśród laureatów nagrody Solti Foundation. Maria Sławek jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie od 2011 roku pracuje w Katedrze Skrzypiec i Altówki, obecnie na stanowisku adiunkta. W 2015 roku obroniła doktorat poświęcony sonatom na skrzypce i fortepian Mieczysława Wajnberga. W 2020 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki. Kształciła się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Wiesława Kwaśnego i Dory Schwarzberg (Wiedeń). Swoje umiejętności doskonaliła także pod kierunkiem Kai Danczowskiej, Maxima Vengerova i Wandy Wiłkomirskiej.

Karolina Sekuła urodziła się w 2002 roku w Toruniu. Jest uczennicą VI klasy II stopnia w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Toruniu, w klasie fortepianu Marka Kamoli. W zeszłych latach kształciła się pod kierunkiem Aleksandry Soboń-Wakarecy oraz Marii Krzyżanowskiej. Jest laureatką konkursów pianistycznych oraz muzyki kameralnej, m.in.: I miejsca w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Muse w Atenach (2019), I miejsca i nagrody specjalnej w IV Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Turznie (2018), I miejsca w IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Trzcianie (2018), I miejsca w XXI Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Jaworze (2019), nagrody dla najlepszego uczestnika Rota Piano Week III w postaci recitalu w Sewilli (Hiszpania, 2020), II miejsca w 9. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Broumov (Czechy, 2019), II miejsca i nagrody specjalnej od Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Augustowie (2018), II miejsca oraz nagrody specjalnej PWM w I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym MusicAlive organizowanym przez Uniwersytet Śląski w Katowicach, II miejsca w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Opus w Krakowie (2019), nagrody specjalnej w Międzynarodowym Kursie i Konkursie PIANALE Junior w Schlitz (Niemcy, 2018), jest finalistką V Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych Atma (Zakopane, 2020), III miejsca w XIX Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie (2019), III miejsca w XIII Ogólnopolskim Konkursie Kameralistyki Fortepianowej w Toruniu (2016), wyróżnienia w Ogólnopolskim Konkursie Centrum Edukacji Artystycznej w kategorii Zespoły Kameralne (2021), wyróżnienia w XXIII Ogólnopolskim Turnieju Pianistycznym im. Haliny Czerny-Stefańskiej w Żaganiu (2018), wyróżnienia w XXXVI Konkursie Zespołów Kameralnych we Wrocławiu (2019), wyróżnienia i nagrody specjalnej od Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w 23. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Szafarni (2015). Występowała min.: w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Megaron Hall w Atenach, Łazienkach Królewskich w Warszawie, Domu urodzenia F.Chopina w Żelazowej Woli, Ośrodku Chopinowskim w Szafarni, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi, Hiszpanii, na Litwie, Niemczech, Szwajcarii, w Toruniu w ramach Międzynarodowego Festiwalu ,,Probaltica’’ oraz ,,Cello Festival’’, Sali koncertowej CKK Jordanki oraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, w roli solistki. Doskonaliła swoje umiejętności pod okiem wybitnych pedagogów, m.in.: Jacquesa Rouviera, Janusza Olejniczaka, Katarzyny Popowej-Zydroń, Ewy Pobłockiej, Zbigniewa Raubo, Julii Kociuban, Williama Fonga, Zuzany Niederdorfer. Posiada również tytuł Finalisty 44. Olimpiady Artystycznej w sekcji historii muzyki (2020). Za osiągnięcia otrzymała Stypendium Prezesa Rady Ministrów (2020/21), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020/21), Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego ,,Humaniści na start!’’ (2020/21), Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego ,,Prymus Pomorza i Kujaw’’ (2016-2019), Stypendium Kulturalne Miasta Torunia (2021, 2019, 2018), Stypendium ,,Maestro’’ Prezydenta Miasta Torunia (2019-2021) oraz należała do grona Stypendystów Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci (2018/2019).

Miłosz Rządkiewicz  jest uczniem VI klasy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. w Toruniu, w klasie fortepianu profesora Waldemara Wojtala. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 7 lat w klasie Pani Iwony Kuczyńskiej, a następnie kontynuował ją u Pana Michała Czaposkiego.  Miłosz jest laureatem międzynarodowych oraz ogólnopolskich konkursów pianistycznych, zdobył m. in.: I miejsce w International Piano Competition “Citta di Arona” (2021), jest dwukrotnym Laureatem XXVIII i XXV Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego na Mazowszu (2020 i 2017), zdobył I miejsce w International Music Competition Vienna “Grand Prize Virtuoso” (2019), Prix special Or na Paris Music Competition (2019), I miejsce w IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Żywcu (2019), I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Turznie (2017), II miejsce w XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym “Muzyka bez limitów” w Druskiennikach (2017), Wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym “Fenomeny Muzyczne” (2021). Miłosz reprezentuje szkołę podczas licznych koncertów i wydarzeń artystycznych. Występował, m. in. w Musikverein w Wiedniu, w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym, Ośrodku Chopinowskim w Szafarnii, w Dworku Prezydenta RP w Ciechocinku, w sali koncertowej CKK Jordanki, na Litwie, w Austrii i w Szwajcarii. Jako solista grał z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną (trzykrotnie), Lwowską Orkiestrą Kameralną “Akademia” oraz z orkiestrą XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego “Muzyka bez limitów” w Druskiennikach. Miłosz doskonali swoje umiejętności gry na fortepianie podczas licznych kursów pianistycznych prowadzonych przez wybitnych profesorów, m. in.: prof. Janusza Olejniczaka, Akiko Ebi, prof. Andrzeja Jasińskiego, prof. Katarzynę Popową-Zydroń, Martina Lysholma Jepsena, Aleksandrę Zvirblyte. Za osiągnięcia artystyczne oraz naukowe otrzymał Stypendium Miasta Torunia w dziedzinie Kultury (2020, 2017) i Stypendium “Maestro” Prezydenta Miasta Torunia (2020/2021). 

Dainius Pavilionis urodził się w 1977 roku w Mariampolu na Litwie w rodzinie o bogatych tradycjach muzycznych. Ukończył szkołę muzyczną w klasie fortepianu  zostając  laureatem wielu konkursów. W 1992 roku podjął naukę w Konserwatorium im. J. Gruodisa w Kownie w klasie dyrygentury chóralnej. Od 1996 roku kontynuował naukę w Litewskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Povilasa Gylysa, a od 2002 roku na wydziale dyrygentury operowo-symfonicznej  w klasie prof. Juozasa Domarkasa, którego postrzega jako swojego mentora i muzycznego ojca. 

Po uzyskaniu dyplomu w 2006 roku został wykładowcą w macierzystej akademii, a w 2017 roku objął stanowisko kierownika katedry dyrygentury. Od 2006 roku jest dyrygentem Reprezentacyjnej Orkiestry Wojska Litewskiego.

 Środowisko muzyczne szybko dostrzegło w osobie Dainiusa Pavilionisa wybitnego dyrygenta i dlatego systematycznie współpracuje on m.in. z Litewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną oraz Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Wilnie.

 W latach 2010 – 2015 był dyrektorem artystycznym i dyrygentem w Państwowym Teatrze Muzycznym w Kłajpedzie, gdzie przygotował wiele premier m.in. „Wesołe kumoszki z Windsoru” O. Nicolaia, „Siostrę Angelicę” G. Pucciniego, „Hrabinę Maricę” E. Kalmana, „Doctora Aybolita” I. Morozowa i „Damę Pikową” P. Czajkowskiego.

 Jest laureatem wielu nagród m.in. na IV Międzynarodowym Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (2006) oraz na 8. Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach (2007).

 Dainius Pavilionis dyryguje orkiestrami symfonicznymi nie tylko na Litwie i w Polsce. Zapraszany jest do prowadzenia koncertów w całej Europie.

 Od 1 września 2020 roku jest zastępcą dyrektora ds. artystycznych Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.


Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.

Wydarzenia powiązane
Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze
Prelekcje
Transmisja online
Data
-
Miejsce
Sala Kameralna CKK Jordanki
Mecenas Główny
Miasto Toruń
Mecenas Strategiczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej
Nova Trading
Mecenas Kultury - Główny Sponsor
PGE Polska Grupa Energetyczna
Logotyp Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Instytutu Muzyki i Tańca
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.