Viva Mozart! #1
Pewien młodzieniec zapytał Mozarta, jak skomponować symfonię. Kompozytor odparł, że jest jeszcze zbyt młody i poradził mu zacząć od ballad. – Ale pan komponował symfonię mając 10 lat! – zaprotestował młodzieniec. – To prawda, lecz ja nikogo nie pytałem, jak to się robi – odparł Mozart.
Lekkość z jaką potrafił komponować Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 – 1791) pozwoliła mu na napisanie uwertury do opery Czarodziejski flet na kilka dni przed jej premierą. Jest ona jedną z tych, które znajdują się w repertuarach koncertów symfonicznych jako samodzielne i efektowne utwory. Opera Czarodziejski flet zdobyła sobie z miejsca ogromne powodzenie. Nic dziwnego – już w samej uwerturze geniusz Mozarta sięga szczytów kompozytorskiego mistrzostwa. Rozwijająca się faktura polifoniczna o lekkim i prostym charakterze sprawia wrażenie beztroskich psot, jednocześnie zachowując elegancję i przejrzystość formy.
XXI Koncert fortepianowy C-dur KV 467 napisany w 1785 roku należy do największych osiągnięć kompozytora ze względu na partię instrumentu solowego. Koncert rozpoczyna się cicho i spokojnie, jednak wprowadzenie I tematu decyduje o charakterze I części i wskazuje na wyraźny związek z tzw. koncertami wojskowymi. Po marszowych rytmach następuje Andante, które jest jakby „pełna spokojnej zadumy pieśń o dawno przezwyciężonym bólu”. III część to rondo o lekkim i tanecznym charakterze, gdzie muzyka pełna jest mozartowskiego humoru, a piękne tematu powierzone są instrumentom dętym drewnianym.
Wystąpią:
- Andrii Dorofeiev (Ukraina) – fortepian
- Toruńska Orkiestra Symfoniczna
- Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent
- Agata Zając – dyrygent-rezydent
W programie:
- W. A. Mozart - Uwertura do opery Czarodziejski flet KV 620
- W. A. Mozart - XXI Koncert fortepianowy C-dur KV 467
Zapraszamy na koncert w formule ONLINE
który będzie transmitowany 5 lutego o godz. 19:00 na naszym kanale Youtube.
Koncert dostępny będzie dla Państwa do 19 lutego 2021r. do godz. 20:00.
Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu "Dyrygent - rezydent".
Agata Zając (ur. w 1995 roku w Poznaniu) jest dyrygentem symfonicznym i operowym. W 2015 roku rozpoczęła studia na kierunku dyrygentura symfoniczna w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego, które ukończyła w lipcu 2020 roku z tytułem magistra.
Swoje pierwsze kroki w muzyce stawiała jako skrzypaczka w poznańskich szkołach muzycznych. Aktywność dyrygencką rozpoczęła już na początku studiów i do dziś obejmuje ona różne obszary muzyki klasycznej w Polsce i za granicą. Od kwietnia 2018 roku, jako asystent dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, pracowała przy produkcji trzech premier, w tym podczas rekonstrukcji historycznego wykonania Halki Stanisława Moniuszki w wersji wileńskiej na oryginalnych instrumentach z epoki, które zostało zarejestrowane i wyemitowane przez TVP Kultura w 2019 roku.
W obszarze jej zainteresowań znajduje się również propagowanie muzyki polskiej. W październiku 2017 roku była pomysłodawcą, współorganizatorem oraz dyrygentem koncertu symfonicznego w poznańskiej Akademii Muzycznej pt. „Polskie arcydzieła symfoniczne” zainspirowanego obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
W przeciągu ostatnich dwóch lat uczestniczyła w sześciu międzynarodowych kursach dyrygenckich pod okiem pedagogów takich jak Peter Eötvös, Marin Alsop, Gregory Vajda, Michalis Economou oraz Charles Olivieri-Munroe. Podczas Malta International Conducting Masterclass & Competition w sierpniu 2018 roku otrzymała nagrodę specjalną oraz została asystentką greckiego dyrygenta Michalisa Economou. Dzięki temu wyróżnieniu miała okazję pracować z Malta Philharmonic Orchestra oraz Greek Radio Symphony Orchestra, a także solistami takimi jak Guy Braustein czy Alessandro Carbonare. Na przełomie grudnia i stycznia 2019/20, jako asystent dyrygenta, odbyła noworoczną trasę koncertową po Chinach z Athens Philharmonia Orchestra, gdzie miała okazję zadyrygować jednym z jedenastu odbytych tam koncertów. Do innych zespołów z jakimi miała okazję do tej pory współpracować należą również Filharmonia Opolska, Filharmonia Dolnośląska, Orkiestra Collegium F oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Jest finalistką przesłuchań na stanowisko asystenta dyrygenta m. in. w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2018 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego.