Zobaczyć muzykę - Wielkie opowieści

Koncert
Zobaczyć muzykę
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
45 zł - normalny, 35 zł - ulgowy

Ważne informacje: 

  • koncerty odbędą się w wyciemnionej sali,
  • z uwagi na specyfikę wydarzeń w ramach projektu prosimy o przybycie 15 minut przed rozpoczęciem koncertu; osoby spóźnione nie będą wpuszczane na salę koncertową,
  • koncerty z audiodeskrypcją umożliwiającą osobom z dysfunkcją wzroku pełny odbiór i uczestniczenie w koncertach; za jej pomocą opisywane będą wszystkie elementy obrazu m.in.: przebieg koncertu, układ orkiestry na scenie; 
  • przed każdym z koncertów odbędą się wycieczki z przewodnikiem po CKK Jordanki dla osób z niepełnosprawnością wzroku (obowiązują wcześniejsze zapisy).
  • Koordynator ds. dostępności
    Katarzyna Olszewska
    tel.:+48 56 644 83 01
    kom.: +48 790 206 810
    k [dot] olszewskaattos [dot] art [dot] pl

W programie:
G. Bizet – I Suita z opery Carmen 
G. Bizet – II Suita z opery Carmen 
F. Mendelssohn-Bartholdy – Muzyka do Snu nocy letniej op. 61 
 

Wystąpią:
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Mirosław Jacek Błaszczyk - dyrygent

Gabriela Ułanowska - prowadzenie

Koncert niespodzianka

Podczas kolejnego koncertu z cyklu „Zobaczyć muzykę” na chwilę odejdziemy od zgłębiania świata natury – tym razem pochylimy się nad dramatyzmem ludzkich losów wypełnionych wielkimi namiętnościami i uwikłanych w specyficzne realia społeczno-kulturowe. Wierzymy, że nasz wybór dwóch kultowych utworów niosących w sobie ogromne bogactwo wykorzystanych technik muzycznych, które zapewniły ich twórcom wielką ponadczasową sławę, przypadną Państwu do gustu i pozwolą na odbycie spontanicznej muzycznej podróży w głąb własnej wyobraźni

Hiszpański półświatek

Nasze spotkanie rozpoczniemy od 1. i 2. suity znanej XIX-wiecznej opery będącej swoistym opus magnum pewnego francuskiego kompozytora. Autorowi zdecydowanie nie było łatwo zdobyć uznanie paryskiej publiczności: jego twórczość spotkała się z bardzo chłodnym i lekceważącym przyjęciem. Kiedy w ostatnich miesiącach życia stworzył swoje największe dzieło, nic nie zapowiadało, że osiągnie ono taki sukces. Opera okazała się zbyt nowatorska dla ówczesnej publiczności Opera Comique. Wprowadzenie postaci zwykłych ludzi, w tym osób z marginesu społecznego, w miejsce heroicznych bohaterów z legend i mitów, wyjątkową inwencję melodyczną i rytmiczną, klarowność formy i barwność instrumentacji doceniono dopiero po rychłej śmierci autora. Obecnie utwór należy do jednych z najczęściej wykonywanych oper wszechczasów. Burzliwa historia miłosna osadzona w codziennych, miejskich realiach, dramatyczne losy postaci, liczne elementy groteskowe, oraz tragiczne, gwałtowne zakończenie do dziś urzekają publiczność. 

Młodzieńcza inspiracja

Drugi utwór z pewnością można zaliczyć do dzieł o jednej z najbardziej zadziwiających genez wszechczasów – uwertura została stworzona przez 17-latka zachwyconego znaną komedią genialnego angielskiego poety. Tak ambitne zadanie wymagało wielkiego talentu, a młodzieniec z pewnością sprostał wyzwaniu: mimo swojego wieku, autor stworzył dojrzały utwór cechujący się wybitną emocjonalnością i nowatorską brzmieniowością, w którym ukłon w stronę tradycji łączy się z tym, co już zdecydowanie romantyczne. Uwertura ta była owocem twórczego natchnienia i chęci oddania hołdu jednemu z najbardziej kultowych dramatów wszechczasów. W późniejszym okresie życia kompozytor stworzył oprawę dźwiękową do całego dramatu, która pozostawiła po sobie spuściznę w postaci znanych i lubianych utworów;  tak powstała chociażby muzyka stanowiąca nieodłączny element uroczystości ślubnych. Dzieła te z pewnością wyróżnia niezwykła wrażliwość i subtelność, a także ciepły humor i pomysłowość w doborze technik muzycznych.