Orkiestra Kawalera de Saint George

Koncert
Nova Muzyka i Architektura
Data
Miejsce
Rynek Staromiejski w Toruniu

Orkiestra Kawalera de Saint George powstała z inicjatywy paryskiego stowarzyszenia "Le Concert de Monsieur de Saint-George" w celu wykonania serii koncertów na przełomie 2017/18 roku. Założycielami zespołu są Jacek Marcinów (kierownik artystyczny) oraz Radosław Droń (dyrygent). Zespół składa się z uczniów i studentów znajdujących się na różnych etapach swojej ścieżki muzycznej. Głównym celem Orkiestry Kawalera de Saint George jest promocja młodych artystów solowych oraz dyrygentów. Repertuar zespołu bazuje na dziełach Josepha Bologne de Saint-Georges oraz mistrzów epoki klasycyzmu.

Koncert odbędzie się w ramach 25. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” – Toruń, Kujawsko-Pomorskie 2021

Wystąpią:
Kaja Rudnicka - skrzypce
Orkiestra Kawalera de Saint George
Radosław Droń - dyrygent
Przemysław Draheim - prowadzenie

W programie:
W.A. Mozart - Symfonia nr 15 G-dur KV 124 
J. Boulogne de Saint Georges - Suita z opery L'amant anonyme
F. Mendelssohn-Bartholdy - II Symfonia na orkiestrę smyczkową D-dur
A. Vivaldi - Lato z cyklu Cztery pory roku
G. Holst - Suita św. Pawła

Joseph Bologne de Saint-Georges urodził się ok. 1739 roku na karaibskiej Gwadelupie, zmarł w roku 1799. Jego matka była niewolnicą, a ojciec zamożnym plantatorem, który przywiózł syna do Paryża, gdzie zapewnił  mu wszechstronne wykształcenie. Wkrótce Joseph został kompozytorem, wirtuozem skrzypiec i dyrygentem, a także szermierzem i paryskim celebrytą. Jego jedyna zachowana opera L’Amant Anonym (ok. 1780) powstała do libretta Desfontainesa (François-Georges Fouques Deshayes) na podstawie sztuki Stéphanie Félicité de Genlis. Fabuła opery jest stara jak świat i dotyczy trójkąta miłosnego.
Brytyjski kompozytor – Gustav Holst (1874-1934) przez 29 lat uczył w St. Paul’s Girls’ School, która nie była szkołą muzyczną, ale jej władze stawiały na wielokierunkowy rozwój swoich podopiecznych. Działały w niej różne orkiestry: symfoniczna, smyczkowa, dęta oraz zespół perkusyjny, które potrafiły muzykować na zadziwiająco wysokim poziomie. Dlatego Holst mógł swobodnie rozwijać skrzydła muzycznej wyobraźni, pisząc kompozycje, których interpretacji nie wstydzą się profesjonalni muzycy. W poczet takich utworów zalicza się Suita św. Pawła będąca wyrazem fascynacji kompozytora folklorem, o czym świadczą dwie staroangielskie melodie: Dargason i Greensleeves wykorzystane w utworze. 
Cztery pory roku (1725) Antonia Vivaldiego (1678-1741) należą do kanonu literatury muzycznej. Któż nie zna koncertów „rudego księdza” umieszczonych w zbiorze pt.: Il cimento dell’armonia e dell’inventione (Spór między harmonią a wyobraźnią), w których w ramach  doskonale zorganizowanej formy kryje się muzyka barwna i żywiołowa. W I części Lata (Allegro nan molto) w solowej partii skrzypiec odzywa się głos kukułki, gwiżdżącej turkawki, a zaraz potem wysoki głos szczygła, następnie skrzypce naśladują porywisty wiatr. W części II (Adagio) – wstrętne muchy (w partii skrzypiec) nie pozwalają pastuszkowi zasnąć, a z oddali skradają się złowrogie grzmoty. W części III (Presto) – burza szaleje we wszystkich instrumentach, a błyskawice rozświetlają ciemne niebo. Burza szaleje. 
Ten skarbiec muzycznej różnorodności uzupełnioną kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756-1791) ‒ Symfonia G-dur nr 15 KV 124 (1772) oraz innego „cudownego dziecka” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego (1809-1847) ‒ II Sinfonia D-dur na orkiestrę smyczkową MWV N 2 (1821).

dr Aneta Derkowska


Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi. Koncert bez przerwy.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.