ROMANTIC(T)OS #2
Koncert w ramach ABONAMENTU A
Wykonawcy:
- Toruńska Orkiestra Symfoniczna
- Dawid Jarząb – dyrygent, słowo o muzyce
W programie:
- E. Grieg – I Suita Peer Gynt - Poranek i Śmierć Azy
- P. Czajkowski - Romeo i Julia
- L. van Beethoven – V Symfonia c-moll op. 67
Podczas drugiego koncertu z cyklu ROMANTIC(T)OS repertuar zdominują kompozycje z epoki romantyzmu. Usłyszymy dzieła jej prekusora, Ludwiga van Beethovena, i najważniejszych twórców tego okresu, Piotra Czajkowskiego i Edvarda Griega.
V Symfonia c-moll op. 67 Beethovena jest jednym z najsłynniejszych i najczęściej wykonywanych utworów muzyki poważnej na świecie. Pierwsze cztery, dramatyczne takty kompozycji zna prawdopodobnie każdy. Według Antona Schindlera, twórcy biografii Beethovena, zapytany o początek V Symfonii kompozytor miał odpowiedzieć: „Tak oto los puka do drzwi”. Mimo że nie uznaje się Schindlera za wiarygodnego informatora, utwór niekiedy określa się jako Symfonia losu. Niektórzy dostrzegają w dziele osobisty dramat Beethovena, wynikający z postępującej utraty słuchu. Przyjmując tę interpretację, można założyć, że utwór kończy się ostatecznym tryumfem kompozytora. Utrzymany w tonacji C-dur finał kompozycji emanuje aurą zwycięstwa. Zakończenie V Symfonii wyznaczyło nowe standardy w muzyce symfonicznej dzięki wykorzystaniu rozszerzonego składu orkiestry (w którym po raz pierwszy znalazł się flet piccolo, kontrafagot i trzy puzony) i dotąd niespotykanej struktury łączącej elementy formy sonatowej z wariacjami.
Uwertura-fantazja Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego należy do najpopularniejszych muzycznych interpretacji dramatu Szekspira. Utwór powstał pod czujnym okiem (i uchem) starszego, bardziej doświadczonego kompozytora Milija Bałakiriewa. W kompozycji naprzemiennie pojawiają się dwa tematy odpowiadające wątkom sztuki Szekspira – burzliwy, dramatyczny temat nienawiści dwóch rodów i delikatny, liryczny temat miłości. Mimo początkowego, dość chłodnego odbioru, dzieło Czajkowskiego wielokrotnie wykorzystywano jako muzyczną oprawę filmowych scen miłosnych. Możemy je usłyszeć w takich produkcjach jak Śpiewak jazzbandu, Moonraker czy Simpsonowie.
Tego wieczoru w Sali Koncertowej zabrzmią dwie części z I Suity Peer Gynt Edvarda Griega. Dzieło powstało jako muzyka do dramatu Henryka Ibsena, opowiadającego o przygodach tytułowego Peer Gynta, norweskiego wieśniaka podróżującego po świecie i spotykającego istoty ze skandynawskich podań ludowych. I częścią Suity jest Poranek. Stopniowo budując dynamikę i złożoność melodii, Grieg oddał charakter budzącej się o świcie natury. Śmierć Azy, druga część Suity, opisuje natomiast dramatyczne wydarzenie w życiu tytułowego bohatera – moment śmierci jego matki. Nie sposób przejść obojętnie obok kompozycji, która tak przejmująco oddaje uczucie straty.
Od pulpitu Toruńską Orkiestrą Symfoniczną pokieruje Dawid Jarząb. Nie będzie to pierwsze spotkanie maestro z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. Publiczność miała okazję poznać dyrygenta podczas wcześniejszych koncertów – Symfonicznych baśni i legend i Symfonicznego Dnia Kobiet All that JAZZ #2. Dawid Jarząb jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Pełni funkcję menedżera NFM Filharmonii Wrocławskiej. Współpracował z Chórem Filharmonii Wrocławskiej, Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum i Akademicką Orkiestrą Symfoniczną oraz Kameralną Akademii Muzycznej we Wrocławiu.