Opera Flis
SPRZEDAŻ BILETÓW
I tura – start sprzedaży 21.11 o godz. 13:00
II tura – start sprzedaży 22.11 o godz. 13:00
OBSADA:
- Franek - Hubert Stolarski
- Jakub - Martin Filipiak
- Zosia - Iga Caban
- Antoni - Adam Janik
- Szóstak - Benedykt Szostok
- Feliks – Paweł Żak
- Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
- Joanna Lichorowicz i Mirosław Woźniak - Tancerze
- Adam Banaszak - dyrygent
- Toruńska Orkiestra Symfoniczna
- kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak
- reżyseria: Michał Znaniecki
- choreografia: Inga Pilchowska
- scenografia: Luigi Scoglio
- projekcje multimedialne: Karolina Jacewicz
- kostiumy: Małgorzata Słoniowska
- światła: Dariusz Albrycht
- kierownik chóru: Dawid Ber
Spektakl „Flis” opowiada historię Zosi, zakochanego w niej Flisaka Franka oraz przybyłego na wieś ze stolicy- fryzjera Jakuba. Libretto w zaskakujący sposób splata ze sobą losy tej trójki bohaterów, odkrywając jednocześnie rodzinną tajemnicę...
Podczas toruńskiej realizacji publiczność będzie mogła zobaczyć nową inscenizację w reżyserii Michała Znanieckiego z wykorzystaniem kostiumów i dekoracji pochodzących z Opery Śląskiej w Bytomiu, które powstały do widowiska realizowanego w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.
Libretto: Stanisław Bogusławski
Minęła gwałtowna letnia burza (przedstawiona w uwerturze) i lud zebrany nad brzegiem Wisły zanosi do niebios dziękczynną modlitwę, ciesząc się, że groźny żywioł nie przyniósł żadnych poważniejszych szkód. Zosia niepokoi się bardzo o los swego ukochanego, flisaka Franka, który o tej właśnie porze płynąc galarami, mógł być narażony na wielkie niebezpieczeństwo (dumka „Ach! tyś może wśród tej burzy”). Stary żołnierz, Szostak, uspokaja Zosię dobrą nowiną: Franek zdrów i cały powraca z galarami spod Sandomierza i niebawem już tu przybędzie. Lecz na drodze miłości dwojga młodych wyrasta poważna przeszkoda, bo oto okazuje się, że Antoni przyrzekł rękę swej córki warszawskiemu fryzjerowi, Jakubowi. Daremnie stara się Szostak odwieść Jakuba od zamiaru poślubienia Zosi — lekkomyślny i wesoły, ale zarazem dość zarozumiały fryzjerczyk, przekonany o swojej wyższości nad prostym flisakiem, ani myśli ustąpić z placu (arietta „Jestem fryzjer”). Daremnie też Franek, który właśnie powrócił, błaga wraz z Zosią starego Antoniego o zmianę unieszczęśliwiającej ich oboje decyzji. Zrozpaczony, postanawia odjechać ze wsi na zawsze — oświadcza, że będzie się starał odszukać swego zaginionego brata Jakuba, który teraz jeden tylko pozostał mu na świecie. Zaintrygowany fryzjer zaczyna wypytywać Franka o rodzinne sprawy, i okazuje się, że to właśnie on jest owym zaginionym bratem młodego flisaka. Oczywiście teraz, szczęśliwy z tak niespodziewanego odkrycia, Jakub chętnie rezygnuje ze swych praw do ręki Zosi.
Streszczenie libretta za: Józef Kański: Przewodnik operowy. Wyd. XI. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2014, s. 363
Hubert Stolarski - tenor
Absolwent Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Debiutował na deskach opery Poznańskiej roku partią Laerte z opery Hamlet A. Thomas, pod kierownictwem muzycznym maestro Tadeusza Kozłowskiego.
Zdobywca pierwszej nagrody na konkursie Verein Opera Classic Night w Szwajcarii.
Występował na scenach takich teatrów jak: Opera Poznańska, Opera na Zamku w Szczecinie, Opera Wrocławska, Opera Bałtycka, Opera Śląska, Opera Narodowa w Warszawie, Opera i Filharmonia Podlaska, Warszawska Opera Kameralna, Theater Vorpommern (Stralsund, Greifswald), Teatr Muzyczny Komedii oraz Opera Kameralna (St. Petersburg) jak i salach koncertowych NOSPR-u czy UNESCO w Paryżu.
W 2019 roku wraz z Operą Śląską został zaproszony do wykonania partii Franka z opery S. Moniuszki Flis na Festiwalu Operowym „Opera Tigre” w Buenos Aires, następnie tego samego roku kreował partię Laerte w muzycznej adaptacji opery The Fairy Queen H. Purcella w reż. Michała Znanieckiego na Festiwalu „Wuzhen Theater” w Chinach, a w 2022 również z Operą Śląską wziął udział kilku produkcjach repertuarowych teatru pokazywanych na Festiwalu „Saarema Opera Festival” na Estonii.
Jego repertuar sceniczny obejmuje partie liryczne m.i: Peter Quint z The Turn of the Screw, Nemorino z L’elisir D’amore, Alfred z Traviaty, Tamino z Die Zauberflote, Tassilo z Hrabiny Maricy, Edwin z Księżniczka Czardasza, Alfredo z Zemsty Nietoperza, Kamil z Wesołej Wdówki., oraz repertuar oratoryjno-koncertowy m.in. III Symfonia Pieśń o Nocy K. Szymanowskiego, Carmina Burana C. Orffa, Petite Messe Solennelle, Stabat Mater G. Rossiniego.
Wraz z Sinfonią Iuventus dokonał prapremierowego nagrania Zamku na Czorsztynie K. Kurpińskiego dla wyd. DUX.
Paweł Żak - tenor
Absolwent studiów I i II stopnia Łódzkiej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (2017 - 2023). Wydział sztuk scenicznych, kierunek wokalno - aktorski. Klasa śpiewu wybitnego śpiewaka i pedagoga prof. dra Krzysztofa Bednarka. Studia ukończył z wyróżnieniem. Już jako student II roku studiów pierwszego stopnia zadebiutował w studenckiej produkcji opery Stanisława Moniuszki - Flis, kreując postać Franka. W kolejnych latach studiów występował między innymi w Il mondo della Luna Josepha Haydna, realizując partię Ecclitico - jednego z głównych bohaterów. Przedstawienia odbywały się na scenie Łódzkiej Akademii Muzycznej oraz w Norweskim Trondheim. Występował na scenie siódmego Warszawskiego festiwalu TRZY-CZTE-RY, gdzie wykonywał solową partię w prapremierze miniatury operowej Ryszarda Alzina - Raport o stanie planety.
Pierwsze poważne kroki na profesjonalnej scenie przypadają jeszcze na ostatni rok studiów.W Norweskiej Olavshallen w Trondheim wystawiono bowiem Lo speziale Josepha Haydna. Paweł Żak wykonał partię Mengone. Reżyserem przedstawienia była Eva Buchmann a orkiestrę poprowadził Jan Willem de Vriend. Wiosną tego samego - 2023 roku na scenie Teatro dell’Opera di Roma, pod batutą Dimitrija Matwienko, w operze Leoša Janáčka - Z martvého domu, wykonał partię Młodego więźnia. Reżyserem przedstawienia był wybitny polski reżyser Krzysztof Warlikowski. Na zaproszenie Holenderskiej fundacji Punto Arte, uczestniczył w Punto Arte Festival 2023 i 2024.
Był rezydentem programu Regio Ensemble w Teatro Regio w Turynie, przeznaczonego dla młodych śpiewaków z całego świata. Czas spędzony w Turynie to praca między innymi w projektach operowych takich jak: Un mari à la porte Jacquesa Offenbacha (Florestan), La rondine Giacomo Pucciniego (Gobin) czy Il piccolo principe Pierangelo Valtinoniego (Compratore di Stelle). Występował jako Ernesto w adaptacji opery Don Pasquale Gaetano Donizettiego - Don Pasquale raccontato ai ragazzi.
W maju 2024 roku wystąpił na scenie Opery Wrocławskiej, kreując postać Lindoro w Rossiniowskiej Włoszce w Algierze w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego, pod batutą Georgiosa Balatsinosa.
W swoim dorobku artystycznym posiada również wykonania partii tenorowych wielkich dzieł oratoryjnych, między innymi Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta, Stworzenie Świata Josepha Haydna czy Mesjasz Georga Friedricha Händla.
W sezonie 2024/2025 rozpoczyna pracę jako etatowy solista Opery Wrocławskiej. Miał zaszczyt doskonalić swój wokalno- aktorski warsztat pod okiem i u boku znakomitych pedagogów, reżyserów, dyrygentów oraz śpiewaków, takich jak Raffael Cortesi, Santiago Ballerini, Piotr Miciński, Urszula Kryger, Liliana Krych, Luca Valentino, Claudio Fenoglio, Riccardo Bisatti, Anna Maria Bruzzese, Donato Renzetti, Francesco Lanzillotta, Pierre- Emmanuel Rousseau i wielu innych.
Benedykt Szostok - baryton
Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 12 lat uczęszczając do Studium Muzyki Kościelnej w Gliwicach, następnie kontynuował ją w Diecezjalnej Szkole Muzycznej II st. w Gliwicach w klasie organów dr Marioli Brzoski. Po ukończeniu szkoły w 2021 r. w specjalności instrumentalistyka - organy, rozpoczął naukę śpiewu solowego w klasie dr hab. Sabiny Olbrich-Szafraniec, prof. UŚ w tej samej placówce, którą ukończył w 2024 r. Od 2022 r. jest studentem na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego dr hab. Adama Szerszenia. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in. XVII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. F. Platówny we Wrocławiu, 2022 r. ( I miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu im. J. Świdra w Czechowicach-Dziedzicach, 2021 r. ( wyróżnienie), XVII Konkursu Muzyki Współczesnej w Płocku, 2022 r. (wyróżnienie), Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Pro Bohemia w Ostravie/Czechy, 2022 r. (III miejsce), Międzynarodowego Konkursu im. Rudolfa Petraka w Žilinie/Słowacja, 2022 r. (III miejsce), I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Srebrna Szybka per canto w kat. śpiewu kameralnego w Krakowie, 2022 r. (II miejsce), XX Międzynarodowego Konkursu Študentská Umelecká Činnosť w Ruřomberku/ Słowacja, 2024 r. (I miejsce w kat. śpiewu solowego i kameralnego). Za osiągnięcia artystyczne w 2022 r. otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Prezydenta Miasta Gliwice. W grudniu 2023 r. wziął udział w realizacji La Boheme G. Pucciniego (partia Schaunarda) w reżyserii Michała Znanieckiego na scenie Miasta Ogrodów w Katowicach. Bierze udział w licznych koncertach kameralnych wykonując partie solowe.