Akordeon X2

Koncert
Koncert plenerowy
Nova Muzyka i Architektura
Data
Miejsce
Rynek Staromiejski w Toruniu
Wstęp
Wstęp wolny

 

Koncert w ramach 26. Międzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura"

Koncert z okazji Święta Miasta Torunia

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

 

Wystąpią:
Magdalena Miszewska-Zasadna - akordeon, prowadzenie
Kamil Szafrański - akordeon

Program:
A. Dvořák- Humoreska
M. Rodriguez - La cumparsita
E. Morricone - Temat z filmu Misja
A. Piazzolla - Adios nonino
A. Piazzolla - Ave maria
G. Gershwin - Summertime
A. Piazzolla - Oblivion
A. Piazzolla - Tango cygańskie
C. Gardel - Por una cabeza
H. Giraud - Pod niebem Paryża
mel. macedońska - Jovano, jovanke

Astor Piazzolla (1921-1992) – wirtuoz bandoneonu i mistrz tanga. Jego nazwisko to dzisiaj synonim tanga przeobrażonego, połączonego z elementami jazzu i muzyki klasycznej – tanga nuevo, które zamiast bytować w tawernach swoje miejsce odnalazło w salach koncertowych. Bandoneon zaś to instrument, który powstał w Niemczech w XIX w. Któż by dzisiaj pomyślał, że grano na nim na pogrzebach, gdyż jako instrument przenośny często zastępował organy. Na jego charakterystycznym rzewnym brzmieniu bazuje dziś tango. Potężniejszym wizerunkowo i brzmieniowo bratem bandoneonu jest akordeon i to właśnie na nim (a właściwie na dwóch akordeonach) zabrzmią wszystkie kompozycje wieczoru; Piazzolli: Adios nonino, Ave Maria, Tango cygańskie i słynne Oblivion. Tango w klasycznej odsłonie reprezentować będzie La Cumparsita, kompozycja napisana w 1919 roku przez 22-letniego Urugwajczyka Gerardo Matosa Rodrigueza (1897-1948).  
O ileż uboższy jest film pozbawiony muzyki wiemy wszyscy. Muzyka ścieżkę filmową prowadzi i dopełnia, a niekiedy staje się ważniejsza od słowa i obrazu. Uruchamiając inny zmysł, tłumaczy akcję w sposób pozawerbalny i pozawizyjny. Muzyka Ennio Morricone (1928-2020) współtworząca film Misja pozostaje jedną z najlepszych partytur muzyki filmowej. Jednym z najpiękniejszych momentów filmu Joffé’a jest scena pierwszego kontaktu ojca Gabriela z Indianami Guarani. Misjonarz przybywa do nich uzbrojony w najskuteczniejszą broń jaką dysponował zakon Jezuitów ‒ w muzykę. Temat stworzony przez Morricone otwiera nie tylko nowe przestrzenie w sercach Indian, ale pozostaje już na zawsze w pamięci  kinomanów, słuchaczy i wielbicieli  twórczości włoskiego mistrza muzyki filmowej. Innymi emblematami muzyki filmowej, które zabrzmią są: ogniste tango Pour una Cabeza Carlosa Gardena (1890-1935) wykorzystane m.in. w takich obrazach filmowych jak Lista Schindlera i Zapach kobiety oraz nieśmiertelny hymn o miłości, ubrany w formę piosenki francuskiej Pod niebem Paryża Huberta Girauda (1920-2016), spopularyzowanej przez Édith Piaf oraz Yves’a Montanda. 
George Gershwin (1898-1937) inspirował się muzyką afroamerykańską, wprowadzał elementy jazzu do muzyki symfonicznej, uwielbiał muzyczne eksperymenty, za które zresztą był często krytykowany. Kwintesencję wyżej wymienionych cech stanowi opera Porgy and Bess i nieśmiertelny z niej temat Summertime.  
Program muzyki tanecznej i filmowej uzupełnią: Humoreska Antonína Dvořáka  (1841-1904) oraz melodia tradycyjnej macedońskiej  pieśni o zakazanej miłości Jovano, jovanke

dr Aneta Derkowska