Krzesimir Dębski zaprasza! Symfoniczny Dzień Matki

Koncert
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
85 zł - N, 75 zł - U

Wystąpią:

  • Katarzyna Krawiec — wokal
  • Kacper Andrzejewski — wokal
  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna
  • Krzesimir Dębski — dyrygent

W programie:

muzyka Krzesimira Dębskiego z filmów i seriali, m.in.: Ogniem i mieczem, Kingsajz, Ranczo, filmu 1920 Bitwa Warszawska, Złotopolscy, Na Wspólnej, W pustyni i w puszczy.

 

Omówienie programu

Tegoroczny Symfoniczny Dzień Matki zostanie poświęcony twórczości Krzesimira Dębskiego – znanego polskiego kompozytora muzyki współczesnej i muzyki filmowej.

Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod batutą samego Dębskiego wykona dla publiczności  przeboje muzyki filmowej, które zagwarantowały kompozytorowi stałe miejsce w gronie najwybitniejszych twórców tego gatunku. Z pewnością nie zabraknie kultowych ścieżek dźwiękowych z cenionych ekranizacji najważniejszych dzieł polskiej literatury, dla wielu osób będących wzruszającym wspomnieniem dzieciństwa. Ponadto, pojawi się pełna splendoru muzyka z amerykańskich blockbusterów, którą artysta stworzył dla wytwórni Hollywood. Muzyczny wieczór z muzyką filmową Krzesimira Dębskiego z pewnością przypadnie do gustu nie tylko damskiej części publiczności: w bogatym repertuarze wszyscy melomani odnajdą brzmienia, które oczarują ich swoim uniwersalnym kunsztem i przypomną o polskich zasługach dla rozwoju muzyki filmowej na całym świecie. 

Krzesimir Dębski

Wybitny polski kompozytor, uznany dyrygent orkiestrowy a także wirtuoz jazzowych skrzypiec i pianista. Poruszający się równie swobodnie w świecie jazzu, jak i muzyki klasycznej. Pracował niemal we wszystkich dziedzinach świata muzyki. Znany jest przede wszystkim z licznych i cieszących się dużą popularnością kompozycji muzyki filmowej. Sam artysta przekonuje, że muzyka klasyczna jest jego właściwą domeną. Prof. dr hab. Krzesimir Dębski jest wykładowcą kompozycji i aranżacji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

Początki kariery 

Urodził się 26 października  1953 r. w Wałbrzychu w rodzinie uchodźców z Wołynia. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat w Kielcach w szkole muzycznej, której dyrektorem był jego ojciec. Liceum Muzyczne ukończył w Lublinie w klasie fortepianu z Koncertem fortepianowym nr 1 L. v. Beethovena i klasie skrzypiec z Koncertem e-moll F. Mendelssohna w 1972 roku. Następnie studiował kompozycję w Poznańskiej Akademii Muzycznej u Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę u Witolda Krzemieńskiego. Śpiewał w „Poznańskich Madrygalistach”. Grał, komponował i aranżował dla Orkiestry Polskiego Radia w Poznaniu. Jako muzyk uwielbianego przez publiczność „Kabaretu Tey” zagrał w prawie siedmiuset przedstawieniach. Młode lata zaczęły owocować licznymi sukcesami w jazzie i muzyce popularnej.

Twórczość kompozytorska 

80% swojego czasu poświęca na twórczość, która jest polistylistyczną próbą syntezy szeroko pojętej muzyki współczesnej. Komponowanie to dla Krzesimira Dębskiego najważniejszy aspekt kariery muzycznej. Ma na koncie ponad 70 utworów symfonicznych i kameralnych. Napisał 4 koncerty fortepianowe i 3 skrzypcowe. Jego utwory były wykonywane na najpoważniejszych festiwalach muzycznych, co najważniejsze  poświęconych nie tylko muzyce współczesnej, jak Luzern Festival czy Piano Spheres w Los Angeles, na festiwalach w Malmo, Brukseli i w Pasandenie, ale także w tak egzotycznych krajach, jak Meksyk, Indie, Korea. Należy podkreślić, że wykonywali je wielcy wykonawcy, którzy nie często dają się namówić na wykonawstwo nowej muzyki: Vadim Riepin, Jose Cura, Susan Svrcek, Daniel Stabrawa – wykonawca II Koncertu skrzypcowego, Gilad Atzmon, „Cello Ansamble” Filharmoników Berlińskich oraz Solvguttene Chor z Oslo i wykonawca  III Koncertu skrzypcowego Konstanty Andrzej Kulka. Dębski jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m. in.: Konkursu z okazji 25-lecia Festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna” i nagrody Premiera za Twórczość dla Dzieci.  Skomponował także muzykę do ponad 100 filmów fabularnych i dokumentalnych m.in.: „Medium”, „Thomas Falconer”,  „Kingsajz”, „Ogniem i mieczem”, „W Pustyni i w Puszczy”, „Tam i z powrotem”, „Stara Baśń”, „1920 Bitwa Warszawska”, „Wojna światów” (2020) i seriali telewizyjnych („Klan”, „Złotopolscy”, „Na dobre i na złe”, „Czułość i kłamstwa”, „Sfora”, „Na Wspólnej”, „Matki żony i kochanki”, „Ranczo”). W roku 2000 otrzymał nagrodę Fryderyk w kategorii „Kompozytor Roku” oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej „Philip Award” za muzykę do filmu „Ogniem i Mieczem”. W 2001 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyrgos (Grecja) otrzymał nagrodę za muzykę do filmu „W Pustyni i w Puszczy”. Muzyka do filmu „Stara Baśń” została wyróżniona nagrodą czytelników czasopisma FILM „Złota Kaczka 2003”. W 2007 w USA serial TVP Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo” z muzyką Krzesimira Dębskiego otrzymał Emmy Award 2007 w kategorii filmów telewizyjnych i programów dla dzieci. Serial ten nagrodzony został także na Festiwalu Artiek (Ukraina). W 2005 roku Krzesimir Dębski otrzymał zamówienie od hollywoodzkiej wytwórni LimeLight Films na skomponowanie nowej muzyki do 16 niemych filmów Charlie Chaplina z lat 1914 – 1917. Wykładał kompozycję na warsztatach w Bilkent, Darmstadt, Salzau i San Diego. 

Działalność dyrygencka 

Prowadził, komponował i aranżował koncerty z udziałem takich międzynarodowych gwiazd jak: Jose Carreras, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Jose Cura, Adam Makowicz, Canadian Brass, Vadim Riepin, Jean –Luc Ponty, Mark O’Connor, Regina Carter, John Blake i Nigel Kennedy, Brandford Marsalis, UB40, Cris DeBurgh, Garou, Keb ’Mo’. Dyrygował niemal wszystkimi orkiestrami polskimi na czele z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Filharmonią Narodową i NOSPR, a także Irish BBC Orchestra, Moscow Symphony, Guadalajara Symphony Orchestra (Meksyk), Orchestra Teatro Municipal Rio de Janeiro, Cyprus National Orchestra Leopolis Chamber Orchestra i Wind Orchestra Los Angeles oraz Sud-Westfunk Orchester, Novi Sad Radio Orkiestra, Santiago de Chile National Orchestra. Dyrygował muzyką dawną, klasyką (IX Symfonia L.V. Beethovena), Symfonie W.A. Mozarta, wielką symfoniką romantyczną, ale i muzyką baletową i operową. Dokonał też prawykonań i nagrań utworów m.in. L. Fossa, V. Krause, Oralndo Garcii oraz dokonał wielu nagrań muzyki filmowej zarówno własnej, a także innych kompozytorów – Jana A.P. Kaczmarka, St. Syrewicza, M. Lorenca i Alberto Iglesiasa. 

Jazz i skrzypce 

Ogromna popularność zespołu String Connection na początku lat osiemdziesiątych sprawiła, że jako lider i solista zagrał blisko 1000 koncertów jazzowych w Europie i Ameryce. Już na młodego jazzmana sypały się liczne wyróżnienia: na festiwalu Jazz nad Odrą, Nagroda im. Komedy, Medal Młodej Sztuki. Nagrywał swoje pierwsze płyty z Kwintetem K. Jonkisza i zespołem Nasza Basia Kochana. Po występie na Jazz Jamboree 80 został po raz pierwszy zaproszony przez słynnego promotora J. E. Berendta do udziału w festiwalu New Jazz Meeting w Baden-Baden. Tam też nagrał pierwszą płytę w międzynarodowej, gwiazdorskiej obsadzie, między innymi z Wolfgangiem Daunerem, Didierem Lockwoodem, Trilokiem Gurtu i Charlie Mariano. Laureat I Nagrody Europejskiego Konkursu Jazzowego w Hoeilaart w Belgii (1983) oraz Nagrody im. St. Wyspiańskiego (1985). W latach osiemdziesiątych w ankietach magazynu „Jazz Forum” wielokrotnie zdobywał tytuł „Najlepszego Muzyka”, „Najlepszego Kompozytora” oraz „Najlepszego Aranżera Roku”. W roku 1985 znalazł się na liście dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych amerykańskiego pisma „Down Beat”. Grał z czołowymi muzykami jazzowymi w Polsce i na świecie. Uczestniczył m.in. w festiwalach w Reno (USA), Getxo (Hiszpania), Paryżu, Helsinkach, Montrealu, Kongsbergu, Hamburgu, Baden-Baden, Budapeszcie, Leverkusen, Sibiu, Debreczynie, Bratysławie, Berlinie, Norymberdze, Hadze, Pradze, Kopenhadze, Le Mans, Londynie, Rio de Janeiro, Chicago, NY, (Carnegie Hall), Kairze, Moskwie. Nagrał ponad 60 albumów ze swoimi kompozycjami dla wielu wytwórni płytowych.