RAVEL / BIZET / GERSHWIN

Koncert
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
50 zł - N, 40 zł - U

Wykonawcy:

  • Mariusz Klimsiak – fortepian
  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna
  • Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

W programie m.in.

  • G. Bizet – I i II Suita z opery Carmen (fragmenty)
  • M. Ravel – Koncert fortepianowy G-dur
  • G. Gershwin – Suita koncertowa Porgy & Bess

 

Wieczór 4 kwietnia upłynie pod znakiem znanych i porywających melodii ze świata muzyki klasycznej, które pozostaną z nami przez kolejne tygodnie. Toruńska Orkiestra Symfoniczna wykona fragmenty I i II Suity z opery Carmen Georges’a Bizeta, Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela i Suitę koncertową Porgy & Bess George’a Gershwina. Swoją grą na fortepianie zachwyci solista Mariusz Klimsiak, a za pulpitem dyrygenckim stanie Mirosław Jacek Błaszczyk.

Choć Carmen, zgodnie z założeniami Bizeta, odmieniła dotychczasowe spojrzenie na operę, nie od razu spotkała się z uznaniem. Ówczesna publiczność potraktowała ją wręcz ozięble. Niechęć budziły realistyczne postaci, zachowujące się niczym wyrwane żywcem z codzienności. Szczególne wzburzenie powodowała wyzwolona, wulgarna postać wdającej się w liczne romanse Carmen. Problematyczne było także połączenie komedii i tragedii – dzieło kończy się śmiercią głównej bohaterki, uderzonej nożem przez oszalałego z zazdrości kochanka. A przecież to właśnie odstępstwa od kanonu z czasem uczyniły Carmen jedną z najpopularniejszych oper na całym świecie. Dramatyczna historia w połączeniu z pełną życia muzyką i hiszpańską ekspresją zachwyca kolejne pokolenia słuchaczy. Najbardziej rozpoznawalnym fragmentem kompozycji jest śpiewana przez Carmen aria Habanera, znana również jako L'amour est un oiseau rebelle (Miłość jest wolnym ptakiem). Bohaterka wyznaje w niej, że nie ponosi odpowiedzialności za krzywdę wyrządzaną zakochanym w niej mężczyznom. Podczas pisania arii, Bizet inspirował się El Arreglito Sebastiána Iradiera, myśląc, że jest to hiszpańska melodia ludowa.

Drugą przywołaną tego wieczoru operą będzie Porgy & Bess George’a Gershwina. Jest to historia czarnoskórych mieszkańców osiedla Catfish Row w Stanach Zjednoczonych. Gershwin spędził lato 1934 roku w okolicach miasta Charleston w Karolinie Południowej, czyli miejsca akcji Porgy & Bess. Kompozytor chłonął tamtejszą kulturę czarnej społeczności, czerpiąc inspirację z jazzu, bluesa i gospel. Najpopularniejszym utworem z opery jest kołysanka Summertime. Pierwotnie inspirowana jazzem, napisana w tonacji molowej aria doczekała się licznych wykonań w różnych stylach – od disco przez R&B po reggae. Utwór śpiewały m.in. Billie Holiday i Janis Joplin.

Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela będzie jedyną kompozycją, która nie wywodzi się ze świata opery, chociaż również została napisana z myślą o muzyce rozrywkowej. Jak mówił sam twórca, „muzyka koncertu może być wesoła i błyskotliwa, nie musi pretendować do głębi ani oglądać się za dramatycznymi efektami”. Takie właśnie jest jego dzieło – lekkie, żywiołowe i porywające. Inspiracją dla kompozytora były utwory Mozarta i Saint-Saënsa, a także jazz i baskijska muzyka ludowa. Ze względu na pogarszający się stan zdrowia, Ravel nie był w stanie zagrać podczas premiery 14 stycznia 1932 roku w Paryżu. Zastąpiła go pianistka Marguerite Long.

Wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną wystąpi prof. hab. Mariusz Klimsiak, prof. uczelni, absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie aktualnie prowadzi klasę fortepianu. Jest laureatem III Konkursu Muzyki XX Wieku i III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku. Gościnnie pojawi się także maestro Mirosław Jacek Błaszczyk, którego nasi słuchacze mogą pamiętać z koncertów „Pod dachami Paryża. Wieczór muzyki francuskiej”, „Wielkie opowieści”, a także IV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego TORUŃ 2016, podczas którego był jednym z członków jury oraz dyrygentem koncertów finałowych.